קורונה בישראל

מנהלי בתי החולים הוזהרו לא לבצע ניתוחים אלקטיביים ומנכ"ל משרד הבריאות התנצל על נוסח האזהרה

במסמך שהועבר למנהלי בתי החולים נאמר כי אי היענות להנחיה זאת תיחשב כעבירה פלילית | ביקורת קשה על מדיניות העמימות של משרד הבריאות והסתרת מידע חיוני על תחלואת הקורונה

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. צילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב התנצל אמש (ד') פומבית מול מצלמת ערוץ 12 כלפי מנהלי בתי החולים על כך שהשתמע ממסמך שהועבר אליהם לפני כמה ימים, כי אי מילוי אחרי האיסור לבצע פעילות רפואית אלקטיבית – כפי שהורה משרד הבריאות – ייחשב כעילה לנקיטת הליכים פליליים נגד מנהלי בתי החולים.

קודם לכן קיים המנכ"ל דיון ב"זום" עם מנהלי בתי החולים הממשלתיים וגם בו עלה עניין המסמך שהועבר אליהם לפני ארבעה ימים ובו תוזכרו כי חל איסור על פעילות רפואית אלקטיבית או פעילות שאיננה דחופה. במסמך נאמר כי אי היענות להנחיה זאת תיחשב כעבירה פלילית.

בהודעה הקצרה מדוברות משרד הבריאות על הדיון לא נמסרו עליו פרטים וגם לא נאמר דבר על אותה התנצלות. "לפני כשעה", כך לשון ההודעה, "קיימו מנכ"ל משרד הבריאות וצוות משרדו שיחה עם כלל מנהלי ומנהלות בתי החולים הציבוריים על המשך ההתמודדות המשותפת עם הקורונה. בראשית הפגישה הביע מנכ"ל משרד הבריאות את הערכתו ותודתו למנהלים ולצוותים הרפואיים אשר נמצאים בחזית ההתמודדות עם נגיף הקורונה.

"הישיבה עסקה בתרחיש הייחוס לאירוע הקורונה ועל הצעדים והפעולות שייעשו בבתי החולים לשם חזרה הדרגתית לשגרת פעילות בצל הקורונה. שיחות אלו לעדכון ולמידה הדדית ימשיכו באופן עיתי בהמשך".

כלפי מנכ"ל משרד הבריאות והצוות שלידו מושמעת ביקורת קשה על כך שהם מסתירים נתונים גולמיים ומספקים להם רק את הפרשנות שלהם. כמו כן יש ביקורת על כך שבר סימן טוב מרחיק מומחים שחולקים על דעתו.

פרופ' גבי ברבש. ביקורת על משרד הבריאות. צילום: קובי גדעון/ פלאש 90

ביקורת דומה הושמעה בכלי תקשורת שונים על ידי כמה מבכירי המומחים בתחום הרפואה והבריאות, ביניהם גם פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות. בדיווח על כך הבוקר (ה') של עידו אפרתי ב"הארץ" נאמר כ"מידע חיוני על הקורונה איננו זמין לציבור, לשרים ואפילו לאנשי משרד הבריאות. גופים בודדים נחשפים לנתוני הגלם שאוסף המשרד ורובם אינם כוללים אנשי רפואה. לעתים נמנעת גישה גם מבכירי המשרד, המותחים על כך ביקורת: אין סיבה שלא לחשוף את המידע הזה - הוא לא סודי ולא פרטי".

מי שמציג את המידע למקבלי ההחלטות הם גופים מעטים שקיבלו גישה לנתוני הגלם של משרד הבריאות ובמערכת הבריאות רואים בכך "חלק ממדיניות העמימות והחשש מביקורת על ניהול המשבר" . כמו כן צוין שרוב הגופים שנחשפו לנתונים אינם ממשרד הבריאות או מערכת הבריאות. לא יושבים בהם אנשי רפואה, אפידמיולוגים או מומחים לזיהומים. גופים אלה - מל"ל, מכון גרטנר ומכון ויצמן – מיוצגים על ידי מתמטיקאים, פיזיקאים ואנשי מחשוב או כלכלה.

בעוד מנכ"ל משרד הבריאות נוהג להדגיש בדבריו לציבור את עניין השקיפות ושיתוף המידע, בפועל שיתוף המידע מוגבל ביותר וקיים מידור של גורמים שונים המלווים את המשבר מתחילתו. לא פורסמו סיכומי דיון של הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) ומישיבות בפורומים אחרים במשרד. בכיר בצט"מ התלונן שחברי הצוות אינם מקבלים מידע על התחלואה האמיתית באוכלוסיה, על ציוד המגן ומכשירי ההנשמה ואינם להם פרוטוקול העוסק בטיפול אחיד לחולי קורונה.

רק עתה ובאיחור רב הוקמה מערכת רישום לאומית לתחלואת קורונה בדומה לרישום למחלות אחרות שמנוהל בידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות, אבל הנהלת משרד הבריאות התנגדה למתן גישה לנתונים גולמיים אלה לאותו גוף ורק בימים האחרונים הוסרה ההתנגדות אבל עדיין מתקיים דיון בנושא הנגישות לנתונים.

פרופ' תמי שוחט, לשעבר מנהלת המרכז לבקרת מחלות וחברת סגל בחוג לאפידמיולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, אמרה: "יש קבוצות חוקרים שמעוניינות לבחון את האלטרנטיבות, לבנות מודלים, להבין מה קורה - גם אם לא 'נקראו לדגל' על ידי הממשלה. מידע זה אמור להיות שקוף לכלל האזרחים. נתונים כמו כמה זמן עובר מהופעת התסמינים עד להנשמה, או מידע על מחלות הרקע אצל חולים בני 50 ומטה. מידע רב שאמור להיות קיים אבל לא נגיש עבורנו.

"נאלצנו", אמרה פרופ' שוחט, "להסתמך על מידע ממדינות אחרות, בלי להתייחס למאפיינים מקומיים. בנתונים גולמיים אלה נמצאות התשובות לכמה מהשאלות הקריטיות בתהליך היציאה מהמשבר".

כן עלו תהיות לגבי איכות וכמות המידע שאוסף משרד הבריאות. לפני ארבעה שבועות הופעל מערך "מרפאות זקיף" לאיסוף מידע מהקהילה, מקופות החולים בדומה למערך זה לשפעת ודלקת ריאות - אבל עד כה  הצטברו בו רק מאות בודדות של דגימות ואין מספיק שיתוף פעולה בין הקופות למרכז לבקרת מחלות.

משרד הבריאות מסר בתגובה: "זמן קצר לאחר התפרצות נגיף קורונה החל המשרד באיסוף מידע רפואי ואפידמיולוגי רלוונטי. בחודש האחרון, עם גידול במספר החולים, המידע הגיע למימדים גדולים מספיק המצדיקים פרסומו לציבור בכפוף לשמירה על פרטיות. אנחנו עמלים להכנת המידע לפרסום. איסוף המידע נעשה באמצעות חברת דיאגנוסטיק רובוטיקס ובשיתוף קופות החולים ועוסק בתסמינים המנבאים התפרצות של קורונה. המידע נגיש לכל חוקר בסביבה מאובטחת".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  משרד הבריאות,  פרופ' גבי ברבש,  ניתוחים אלקטי,  קורונה,  19-COVID,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
23.04.2020, 17:07

אפשר לקבל סוףסוף נתוני תחלואה ופטירה בתקופה זאת בשנים האחרונות?

אנונימי/ת
24.04.2020, 13:16

יש בדוחו"ת של המלב"מ

אנונימי/ת
24.04.2020, 11:01

לפחות ליצמן מבין את גודל המחדל ועובר הלאה לסדר דירות למגזר שלו במשרד השיכון. סימן טוב צעיר לא רופא לא מבין לא יודע. הבחור דיקטטור ומוביל את מערכת הבריאות ואת הכלכלה לחורבן. כן גם מערכת הבריאות בדרך לחורבן. כל הכסף שנשפך פה לחינם בבנייה ופירוק מחלקות....ועכשיו כשיהיה מיתון עמוק גם לא יחזור.

אנונימי/ת
24.04.2020, 11:08

אחרי שחתיכת המיקרוביום הזה חנק את תקציבי הבריאות כשקלקל באוצר-וזאת אחרי שסיים לימודי כלכלה של דינוזאורים-משתמש בנשק היחיד שנשאר והוא בידוד
הרי שוב נחשף משרד הבריאות בערוותו כשהוא אינו מוכן לשום דבר
וחוץ מזה שיש לו אופי של סוציופת ושחצן
קישתא

אנונימי/ת
24.04.2020, 16:41

מדוייק. וזו בדיוק תולדה והכסנה הטמונה בכוח המוענק לרשות ולאנשים חסרי רמה מקצועית נאותה.

אנונימי/ת
26.04.2020, 02:42

איזו שפה מזעזעת, הוא עשה לך עוול אישי?

אנונימי/ת
26.04.2020, 11:36

יש אחד ממגדלי יו, ההגדרה המילונית למילה שחיתות, עם חוזה שמן עם חברת קנאביס. מטרת העל: סילוק ליצמן ממשרד הבריאות. כסף כמו מים, וכל האמצעים כשרים.

אנונימי/ת
24.04.2020, 14:20

כיוון שמגיפת הקורונה הוכיחה את החשיבות הקריטית של מערכת רפואה ציבורית קובעי המדיניות החליטו (שוב) לעודד ולהפנות משאבים לטובת הרפואה הפרטית!!!
כך, המרפאות וחדרי הניתוח של בתי החולים חסומים ולעומתם בתי החולים הפרטיים ממשיכים לעבוד...וזה מתי שלא מעט בתי אב בישראל איבדו את מקורות ההכנסה וללא ספק יתקשו לשלם לרפואה הפרטית. בושה וחרפה.

אנונימי/ת
24.04.2020, 15:18

קשקשן,
מה המקורות שלך?
האם אתה יודע שמרכזים רפואיים פרטיים רבים סגורים כבר חודש או כמעט ללא פעילות?

אנונימי/ת
24.04.2020, 19:46

ממליץ בחום לא לסמוך על אף נתון שמשרד הבריאות מפיץ. מתכונת איסוף הנתונים, הנתונים שהולכים לאיבוד והבלאגן בעיבוד הנתונים גורם לכך שהם לא מדויקים ומגמתיים.

אנונימי/ת
24.04.2020, 19:47

רחמנות על מנהלי בתי החולים הכוחניים, מישהו העז לתת להם הנחייה ולדבר לא יפה אליהם.

אנונימי/ת
25.04.2020, 13:57

לצערי הרב, העובדה שכולנו אנונימים, כולל אותי ורק אחד מאיתנו מתנהג בגבורה, אומר דבריו בריש גלי וללא פחד שמא יבולע לו (פרופ' גבי ברבש), אומרת דרשני. הפכנו לפחדנים לעורנו!, ואיך לא. העומד בראשנו ארגן סביבו חונטה אשר אוספת אנשים מכל הבא ליד ושותלת אותם בכל פינה בחיינו והנה חסרי השכלה ואישיות מתאימה!, מנהלים תחומי חיים כה קריטיים וזורעים סביבם איומים ופחד. ראה, מנכ"ל משרד הבריאות.
אני מודה כי על כולנו להתבייש בפסיביות אשר מגלים ונוהגים.

חברים,
האם יתכן והקורונה דיקטטורה הוכיחה לכם שאנונימיות היא כלי פסול במאבק על דעותיכם ? !
אמנם גם הזדהות אינה מביאה בהכרח הצלחה - אבל מאפשרת להלך בקומה זקופה - ום זה הישג !
אני מקווה שאכן ההזדהות של הכותב תכה שורש - ורוח הפחד והאימה בעת הבעת הדעה תחלוף מבין שורותינו !
לו יהי...
פרופ' תיאו דב גולן, (מעולם לא הסתרתי זהותי).

אנונימי/ת
26.04.2020, 06:10

מה אתה מבלבל את המוח? אתה פסניונר כמעט 20 שנה! משחק אותה גיבור עאלק....

גם גס רוח וגם פחדן