קורונה עולמי

ארגוני רופאים בארה"ב תובעים חסינות רחבה מפני תביעות רשלנות רפואית

הרופאים חוששים מגל תביעות של חולי קורונה שטופלו על ידי אנשי מקצוע שאינם מומחים בתחום ומתביעות בגין הזנחה רפואית של חולים אחרים | משפטנים טוענים כי חסינות רחבה מדי עלולה לפגוע בחולים

הרופאים האמריקאים חוששים מתביעות: "אין לנו תשובות לכל השאלות הקשורות במחלה, באבחון ובטיפול". צילום: אילוסטרציה

פניות ראשונות מסוגן: החברות הרפואיות של מדינות ניו יורק, אילינוי ופנסילבניה שבארה"ב פנו למושלי המדינות בתביעה להעניק לצוותים הרפואיים המטפלים כיום בחולי הקורונה, חסינות מלאה מפני תביעות רשלנות רפואית הקשורות באבחון ובטיפול בחולי קורונה. בשלב זה ביקשו הארגונים שהחסינות תהיה זמנית לאורך כל התקופה של פנדמיית הקורונה. מושלי ניו יורק ואילינוי פרסמו כבר צווי מנהליים בהקשר זה , בניו ג'רזי נדרשת חקיקה מקומית והיא תעבור היום (ב').

בפנייה למושל פנסילבניה שהנושא הזה בסמכותו נאמר: "אנחנו נעריך מאוד את ההכרה הדחופה למסירות ולמחויבות ההרואית של עובדי מערכת הבריאות שנמצאים עתה בחזית המאבק ב-COVID19  ולהענקת צו מנהלי לחסינות מפני תביעות רשלנות רפואית לצוותים הרפואיים במשך כל תקופה החירום הנוכחית".

נשיא הארגון הרפואי בפנסילבניה, ד"ר לורנס ג'ון, רופא משפחה פעיל בפיטסבורג, מסר כי כל עובדי הבריאות לאורכה ורוחבה של המדינה מעורבים עתה גם מחוץ לתחומי עיסוקיהם הספציפיים הרגילים בקבלת החלטות מהירות הקשורות במאבק במחלה, שרבים ממאפייניה אינם ידועים עדיין.

"אנחנו בעיצומו של מצב בלתי רגיל וחדש לחלוטין ואנחנו מעורבים בנעשה בו עמוקות. אין לנו תשובות לכל השאלות הקשורות במחלה, באבחון ובטיפול. ולכן אל לרופאים המטפלים ולאנשי הצוות שעובדים לידם לחשוש מפני תביעות רשלנות רפואית שעלולות להיות מוגשות בעודנו מנסים במסירות עליונה להציל חיי אדם", אמר ד"ר ג'ון.

בקונגרס האמריקאי עברה בחודש שעבר חקיקה שהעניקה הגנה (liability protection) חלקית לאנשי מקצועות רפואיים שהתנדבו מיוזמתם והעמידו עצמם ואת זמנם כדי לסייע במאבק בפנדמיה אלא שהתחושה בקרב צוותים רפואיים רבים היא שהחסינות שקיבלו איננה מספקת ואיננה רחבה דיה.

עורכי דין שעיסוקם תביעות רשלנות רפואית – אחד הנושאים המשגשגים ביותר בארה"ב – הביעו ספקות בהצדקת מתן החסינות מפני אחריות בהקשר לקורונה. "עדיין לא ראינו עורכי דיו ומטופלים שממהרים להגיש תביעות נגד רופאים בהקשר לטיפול בחולי קורונה", התבטאו כמה מהם לכלי תקשורת בפילדלפיה.

אחד מהם, אריק ווייץ, סגן נשיא היחידה לרשלנות רפואית בהתאגדות עורכי הדין בפנסילבניה, המתמחה בתביעות נזיקין אישיות, אמר כי הוא ועמיתיו "תומכים במתן חסינות מוגבלת ורק לעובדים בתחום הבריאות שנמצאים בחזית הפעילות במגיפה ובמהלכה". הוא הביע חשש ש"החברה הרפואית של מדינת פנסילבניה תנצל את המשבר כדי לנסות ולהשיג באופן גורף חסינות רחבה הרבה יותר מעבר לנדרש עתה".

פרקליט אחר טען שהוא חושש שחסינות רחבה תפגע באנשים רגילים אם ייפגעו במהלך אשפוזם בבתי חולים. "חסינות שתוענק לבתי החולים ולבתי אבות שבהם יחידות טיפוליות, ליצרני מכשור רפואי ולמוסדות אחרים בתחום הבריאות, עלולה להיות בעייתית כאשר יתרחשו אירועים של טיפול לא נאות, לא איכותי וגרוע, כפי שקורה לא אחת".

עורכי הדין טוענים שבתי החולים סובלים לא רק ממחסור חמור במנשמים אלא גם בחומרי הרדמה, טשטוש ומשככי כאבים – מצב שתורם להחמרה במצבם של מטופלים. מקרים כאלה נמצאים תחת ההגדרה של רשלנות רפואית ובגינם ניתן להגיש תביעה לפיצויי נזיקין.

לעומת זאת, יש רופאים שעל פי ההתמחות שלהם לא היו אולי מגיעים לטפל בנפגעי מחלות זיהומיות אבל עתה גויסו לטפל בחולי קורונה שהציפו בתי חולים בלא מעט מקומות בארה"ב, חוששים שיוגשו נגדם תביעות רשלנות רפואית בטענה שטיפלו בחולים כשאין להם התמחות ספציפית לחולי קורונה ועקב כך קיבלו החלטות או היו מעורבים בקבלת החלטות שהתבררו כשגויות.

כמו כן, עלה חשש – כפי שהביעו רופאים מומחים שונים – שמטופלים שלהם, חולים במחלות אחרות, שאמורים היו להגיע לבתי החולים, או לטיפולים אלקטיביים, נמנעו מלעשות זאת מחשש להידבקות בקורונה, והאשמה גם בכך תופל עליהם "במורד הדרך". ראש היחידה לרדיולוגיה אונקולוגית במרכז הרפואי טמפל בפילדלפיה, ד"ר קרטיס מיאמוטו אמר: "מצפים מאיתנו לעשות דברים שבאופן נורמלי איננו עושים ולא התמחנו בהם. מסיבה זאת עולה הפחד מפני תביעות רשלנות רפואית". הוא ציין כי חסינות מפני הגשת תביעות כאלו תאפשר לו ולחבריו להיות ממוקדים באופן מלא בדברים החשובים ביותר עתה".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  רשלנות רפואית,  תביעת נזיקין,  תביעת פיצויים,  מגיפת הקורונה,  ארה"ב,  קורונה,  חדשות
תגובות