דעות

די לתרחישים ספקולטיביים! ההסתרה של נתוני האמת זועקת לשמיים

ראשי מערכת הבריאות מעצבים בתקשורת את אתוס ה"מלחמה" בזמן שמעיני הציבור והסגל הרפואי נעלם מחיר האמת של שיעבוד המערכת למשבר תוך התעלמות בוטה משאר החולים והחוליים. מכתב פתוח לראשי מערכת הבריאות

כוחות ביטחון אוכפים את הנחיות משרד הבריאות בירושלים. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

מכתב פתוח לראשי מערכת הבריאות:

אנשים יקרים,

אתם מתפקדים בתנאים בלתי אפשריים. אי הוודאות המלווה את אירוע הקיצון של הקורונה רבה. המשמעויות של כל המלצה שלכם - לכאן או לכאן - לבריאותם של אנשים מחד, ולאיתנותו של המשק מאידך, ודאי מדירה שינה מעיניכם. מצבן הרעוע של מערכות הבריאות והרווחה עוד טרם המגיפה, לא עושה את חייכם קלים יותר. וכך גם - כמה אנושי - חששכם, בין אם תודו בכך אם לאו, מוועדות חקירה עתידיות, שאכן בוא יבואו. למדתם, שבשונה מאור השמש, אור הזרקורים אינו מחטא, וחלילה לעתים אף מחטיא. האחריות הרבה שעל כתפיכם איננה נעלמת מעינינו. ליבנו אתכם, ואנו מחזיקים לכם אצבעות שתבונתכם תעמוד לכם במידה הראויה ובשעה הנכונה.

אבל דווקא על רקע קשיים אלה, זועקת לשמיים ההסתרה, לא של תרחישי ייחוס ספקולטיביים, אלא דווקא של נתוני אמת שכבר קיימים בידיכם.

יש לפרסם בפומבי לכלל הציבור לאלתר, באופן ושוטף, את נתוני הפעילות בימים אלה לעומת שנים עברו, כדי שהציבור ואנחנו – הסגל הרפואי שעומד לרשות הציבור במצוינות 24/7 כל השנה, כל שנה, אך מושבת מאונס כעת ממלאכתו – נבין את מחיר האמת של שיעבוד כלל מערכת הבריאות

בעוד שהמודלים השונים לחיזוי מהלך המחלה זוכים בגיבוי המקצועי שלכם להד תקשורתי נרחב בכדי לעצב בדעת הקהל את אתוס ה-מ-ל-ח-מ-ה, ובעוד שאת הדיווח היומי על מפלס מי הכנרת מחליפים באובססיה דיווחים שעתיים על התחלואה מהנגיף (כמה חלו, כמה מונשמים, כמה נפטרו, וכיו"ב), מה שנעדר, כיד נעלמה ומסתורית באופן מוחלט מעיני הציבור אלה נתונים רב-שנתיים (כמה מונשמים יש כל שנה בעונה הזו? כמה נפטרים? וכיו"ב), שיש בידיכם ושבחרתם להצניעם, שמא הציבור יבין באופן עצמאי ובלתי תלוי בדף המסרים הרשמי את הפרופורציות הנכונות של הא-ת-ג-ר (לא מלחמה) ששמו קורונה. אבל הציבור חייב להבין!

מודלים, טובים ככל שיהיו - כמוהם כתמרורים. הם מסייעים אולי לנווט, אבל נתונים רב-שנתיים - כמוהם כמפה. ובלי המפה – לאן בדיוק ננווט? זוכרים את השיח בין אליס לחתול באליס בארץ הפלאות? "התואיל להגיד לי, בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת מכאן?" שאלה אליס. "זה תלוי במידה רבה לאן את רוצה להגיע", אמר החתול. "לא אכפת לי כל-כך לאן" אמרה אליס. "אם כך, לא משנה באיזו דרך תלכי" אמר החתול. "בתנאי שאגיע לאנשהו" הוסיפה אליס כהסבר. "בטוח שתגיעי", אמר החתול, "אם רק תתמידי בהליכה".

כמה חולי סוכרת צפויים בקרוב מאוד לעבור חלילה כריתה של רגליהם בשל הזנחה רפואית - רק כי הוריתם על השבתה כמעט מלאה של כל הפעילות האמבולטורית בבתי החולים?

ראשי מערכת יקרים, שקיפות המפה חשובה מתיאור התמרורים והיא חובתכם. לא שיקול דעתכם!

הציבור זכאי להיחשף לכל הסיפור, לא רק לפרקים הנבחרים שמושמעים לו במצוות הפוליטיקאים, ובשירותכם. עליכם לספר לציבור לא רק כמה חולי קורונה יש כרגע, אלא גם ובעיקר:

  • כמה אנשים מתים בישראל בשגרה בכל שנה ממחלות זיהומיות (רמז? אלפים!).
  • כמה מונשמים שוכבים בשגרה בבתי החולים בכל רגע נתון בכל ימות השנה (רמז? מאות!).
  • כמה קשישים בסיכון מוצאים את עצמם בשגרה באשפוז מיותר ובמסדרון בשל הזנחה מערכתית פושעת כל שנה, כל השנה (רמז? עשרות אלפים!).

רק כך יוכל הציבור להבין את משמעות נתוני הקורונה. 10,000 חולים, זה הרבה או מעט? 1,000 מתים, זה הרבה, או מעט?

בידיכם כל הנתונים. אלא שבשגרה הם לא מונגשים לציבור בצורה שהאדם הפשוט מן הישוב יכול להבין, או שמי שאינו מבין ברפואה יכול לפרש. אבל כעת המצב אינו שגרה. לכן, במקום "שיעור ל-100,000", דברו עם הציבור ברור, במספרים פשוטים – כמה כל שנה?

ועוד משהו קטן: כשאתם משחררים לציבור את הנתונים הללו, כדי שידע את האמת על באמת. אנא אל תשכחו לצרף ברוח ימים אלה גם בונוס קטן – עוד כמה מודלים חשובים. למשל:

  • כמה חולי סוכרת צפויים בקרוב מאוד לעבור חלילה כריתה של רגליהם בשל הזנחה רפואית - רק כי הוריתם על השבתה כמעט מלאה של כל הפעילות האמבולטורית בבתי החולים?
  • כמה חולי סרטן עלולים להגיע לא עלינו למצב שמחלתם לא ניתנת לריפוי - רק כי הנחיתם לצמצם בדיקות לגילוי מוקדם וניתוחים לא דחופים, לטובת "המלחמה בקורונה"?
  • כמה כאב ומצוקה נפשית חווים ברגעים אלה ממש עשרות אלפי אנשים, שבשגרה נהנים משירותי רפואה (כולל משלימה) מצוינים, ושכעת נדרשים לסבול בשקט בבית, לא כי לא אכפת לכם חלילה (אינני מטיל דופי בכוונותיכם הטובות), אלא כי במצוותכם טיפול בכאב ובחרדה הפכו לפתע למותרות?

כדי להימנע מטרגדיה שבה צד אחד רואה יער אבל לא רואה עצים, והצד האחר עצים, אבל לא יער, עלינו להיעזר זה בראייתו של זה.

ניהול אתגר הקורונה מלמעלה, בלי מתן עצמאות בשיקול הדעת הרפואי לשטח למטה, יעצים את מחיר הטעות בחיי אדם ובסבל, שאתם מנסים כל כך להימנע מהם.

על כולנו לשוב ולאמץ חירות מקצועית, שקולה, מאוזנת, והגונה. חירות שהיא לב ליבה של הרפואה. כחלק מחירות זו, אני קורא לכולנו – מנהלים בדרג הבכיר והזוטר, במשרד הבריאות, בבתי החולים ובקופות החולים  – לפרסם בפומבי לכלל הציבור לאלתר, באופן עצמאי ושוטף, את נתוני הפעילות שלנו בימים אלה לעומת שנים עברו, כדי שהציבור ואנחנו – הסגל הרפואי שעומד לרשות הציבור במצוינות 24/7 כל השנה, כל שנה, אך מושבת מאונס כעת ממלאכתו – נבין את מחיר האמת של שיעבוד כלל מערכת הבריאות ל-מ-ל-ח-מ-ה בנגיף, תוך התעלמות בוטה משאר החולים והחוליים.

די לנו בשעוני קורונה, במספרי חולים, בלי ההקשר הרחב. בפיקסלים, במקום בתמונה הגדולה.

ולכם, חברי וועדת הקורונה בכנסת, אני קורא לוודא שנתונים אלה אכן יחשפו לציבור. ב-מ-ל-ו-א-ם!

שלכם ראשי מערכת בריאות יקרים בהערכה, אם כי גם בהסתייגות מובנת!

עופר כספי, אדם, אזרח, ורופא מודאג

נושאים קשורים:  ד"ר עופר כספי,  דעות,  נגיף הקורונה,  קורונה,  מגיפה,  תחלואה ותמותה,  מערכת הבריאות,  חדשות
תגובות
20.04.2020, 11:29

כמו רבים אחרים, גם אני רואה בטיפול העולמי במגפת הקורונה טרפת משוגעת. מדובר בווירוס, שגם אם גורם לעודף מסוים של תחלואה ותמותה, בוודאי שאינו גורם לקריסת-אוכלוסיות. הטיפול העולמי במגפה - כן עלול לגרום לקריסת-אוכלוסיות, ואולי מדינות לדעתי הצנועה. אני יודע שהדעות כאן חלוקות בצורה דיכוטומית למדי בעיקר בין אנשי-הרפואה (ואולי גם כלכלנים), שכולם בעצם שוחים באפלה, משום שאינם יודעים דברים לאשורם, ואין להם את הנתונים ההשוואתיים הרלוונטיים - אלה יהיו זמינים כנראה רק בינואר 2021 כשנוכל להשוות את שיעורי התחלואה והתמותה של 2020 (שנה מלאה) עם אלה של 2019, והממוצע הרב שנתי. להערכתי הלא מבוססת בעליל, עודף התחלואה והתמותה מהקורונה , יקוזז בהמשך השנה, כאשר אלה שצפויים היו למות (חולים סעודיים ומרובי מחלות מהותיות) הקדימו למות בעקבות הקורונה.
בעיה האמתית שלי היא עם העשייה המתלהמת והמתלהבת - הבא נסגור, נצמצם מגע, ונהרוס את הפעילות האלקטיבית של בתי-החולים, וזאת רק על סמך תחזיות. זה נוגד את תפיסתי הרפואית הבסיסית של Primum non nocere , לפיה כאשר אתה מחליט על טיפול אתה צריך לדעת במה אתה מטפל בסבירות גבוהה, לחזות את התוצאה של הטיפול, ולשקול את היתרון בטיפול, לעומת אי-הטיפול. דיון אמתי בנושאים אלה - אם נעשה בוודאי שלא דווח לציבור הכללי, וגם לא לנו לציבור אנשי-הבריאות.
בהלת קל מאוד ללבות, וקשה מאוד לכבות, ואז לעניין כבר יש מומנטום משלו - וסוגרים את כל העולם.

20.04.2020, 13:42

עם כל ההבנה למצוקה של ד"ר כספי אינני יכול להזדהות אתו. המגיפה אינה 'עוד שפעת' וגם לא סכרת או תסמונת מטבולית... זו היא מחלה מדבקת המתפשטת במהירות במגע מאדם לאדם. אולי זה לא חדר עדיין לתודעה, אבל זו מגיפה אמיתית מאד והמתים והחולים המונשמים הם אמיתיים לגמרי. כשאתה כותב: "שיעבוד כלל מערכת הבריאות ל-מ-ל-ח-מ-ה בנגיף, תוך התעלמות בוטה משאר החולים והחוליים", האם אתה לוקח בחשבון שאחוז המתים מהמגפה במדינה אירופית מודרנית כמו בלגיה (שנשכחה משום מה...) הוא 503 למיליון תושבים!(אתר worldmeters.info/coronavirus) בעוד שבישראל התמותה היא 20 למיליון. באנלוגיה לבלגיה, אילו המערכת הכושלת לתפיסתך, לא הייתה נוקטת בצעדי המנע היו בישראל כבר 4500 מתים! לפחות שליש מהם אנשים קשישים ודיירי מעונות. אתה יכול לחיות טוב עם מספרים כאלה?
באותה רוח כותב המגיב הקודם (גל יום טוב) : "להערכתי הלא מבוססת בעליל, עודף התחלואה והתמותה מהקורונה , יקוזז בהמשך השנה, כאשר אלה שצפויים היו למות (חולים סעודיים ומרובי מחלות מהותיות) הקדימו למות בעקבות הקורונה". איזו ציניות!.
עופר היקר, אתה מודאג? גם אני. המערכת אינה מושלמת והיא לומדת תוך תנועה ואגב טעויות רבות. אבל אנחנו בעיצומה של מערכה באויב סמוי ואמיתי!. מי שמתכחש לכך חוטא לאמת ולחולים שלו.

20.04.2020, 15:58

אבנר, מאחר ורופא מחויב to comfort always ואתה מודאג ממידע שאינו תואם את הנתונים הרשמיים בישראל, תן לעצמך רשות להירגע באמצעות דוחו"ת הניטור השבועיים של הקורונה בישראל המופקים ע"י מרכז הלאומי לבקרת מחלות - https://www.health.gov.il/UnitsOffice/ICDC/Infectious_diseases/Pages/CWR.aspx?n שלך, עופר

אנונימי/ת
21.04.2020, 22:51

הקישור משווה לנתונים של URTI ו"דלקת ריאות". מה ערך לנתונים אלה? מדובר לרוב בשיעול שחולף ללא טיפול תוך 3 ימים במקרה הראשון ושיעול וחום שחולפים עם אנטיביוטיקה פומית תוך 3 ימים במקרה השני. ARDS? MOF? מתי מעט. אתה מבין כמובן שבעקבות הסגר וההגבלות השונות המספרים גם נשמרים על אש קטנה מאוד. ניתן להתווכח על האמצעים במאבק בקורונה, אבל איך אפשר לעצום ככה עיניים??

אנונימי/ת
20.04.2020, 18:43

כל מילה בסלע!

אנונימי/ת
20.04.2020, 19:12

כל הכבוד
תודה על עמדה אמיצה.
לא פשוט להיות בתפקיד הילד שצועק המלך הוא עירום

אנונימי/ת
20.04.2020, 19:44

נו באמת-אין לנו שום צפיות ממשרד הבריאות הכושל והסגל האיום שלו לאורך ורוחב השדרות
לא מוכן לשום דבר לא מתפקד בשום תחום ומבלבל את הציבור בהנחיות שלמעט ההרחקה אינן שוות את הבל הפה

אנונימי/ת
20.04.2020, 19:45

תודה חך ד"ר כספי על מאמר מאיר עיניים. עיינתי בדוחות הקורונה אליהם הפנית בתגובתך. אם אני מבין נכון, היקף הפניות בגין מחלות נשימתיות בקהילה נמצא באותה רמה ואולי אף מעט נמוך יותר משנים קודמות. איך ניתן לפרש את הנתונים הללו?
הדבר מנוגד כמובן לכל ההמולה של השבועות האחרונים. מאידך, ניתן לזקוף זאת לזכות אותה מדיניות מחמירה נגדה אתה יוצא. על כל פנים, בהחלט דרושות הבהרות מהקברניטים לאור הנתונים הללו, לצד דיון מעמיק במהימנות המודלים, מידת הדיוק בתחזיות והתועלת מהמשך הסגר.

אנונימי/ת
20.04.2020, 19:50

תודה על מאמר חשוב ואמיץ
למרבה הצער נראה שהפאניקה החליפה את שיקול הדעת
והחרדה החליפה את המדע.
במאבק בנגיף בלתי מוכר, מסוכן ומדבק הוא מאבק מעורר חרדה מטיבו. מובן שצר כל אדם שנפטר. יחד עם זאת תפקידם של מנהלים בכירים הוא לראות את התמונה הגדולה ולקבל החלטות שקולות. ההתמקדות בגורם אחד ויחיד תוך הזנחה של גורמי תמותה אחרים היא קיצונית ולא שקולה דיה. ציטוט מספר החולים או הנפטרים מקורונה - דבר שמצדדי המדיניות הנוכחית מרבים לעשות - מנותק מהתמונה הגדולה שד"ר עופר כספי מיטיב לפרוש.
מדידה אחראית ורצינית חייבת להיות רב ממדית. לכן כשמשווים למשל בין ישראל לשבדיה בתקופה זו השאלה החשובה איננה כמה אנשים נפטרו מהקורונה אלא כמה אנשים נפטרו בסך הכל. יתכן למרבה הצער שאת החיים שהרווחנו במאבק לקורונה הפסדנו במישורים אחרים עקב הפסקת או הזנחת תחומים רפואיים אחרים. וזה עוד לפני שדיברנו על הפגיעה הצפויה במערכת החיסונית של אנשים רבים מספור עקב בדידות, דיכאון ומשברים כלכליים

21.04.2020, 23:33

נכון מאד

20.04.2020, 19:51

ד"ר כספי: אולי כדאי שדעתך תפורסם בפורום ציבורי רחב יותר, כמו רשת חברתית, שכן הדיון הציבורי על שקיפות מתלהט בימים אלה ודעתם של רופאים חשובה. ד"ר רשף: מעבר לשיקולים הרפואיים, כמה זמן אתה סבור שאנשים יצייתו להוראות שמביאות אותם לפת לחם? אין תמיכה ממשלתית. זו פיקציה. לפיכך מי שאינו רשאי לעבוד בגלוי, יעבוד במחתרת. יהיו אמונותיך על הסגר אשר יהיו, צריך להגיע להסדרים אפשריים, נוסח שוודיה, ולחיות אתם, אחרת נחיה בעיקר בתוך כאוס.

מסכימה לגמרי עם דבריך. יש עיוות מסוכן ומדיר שינה בדרך הצגת הנתונים על-ידי משרד הבריאות. מרבית התקשורת מובלת על-ידי נתונים חלקים אלו וברור לכן שהציבור הרחב מצוי בפאניקה. יש לקוות שמנהיגי הרופאים יפעלו ביתר תקיפות לתיקון מצב זה ולהשלכותיו הקשות על שמירת בריאות כולנו.

אנונימי/ת
20.04.2020, 21:58

ברור שלא מדובר בנתוני אמת ושיקולי אמת רפואיים. שר הבריאות בעיקר דואג לשמירת אורח החיים הדתי בבני ברק וירושלים תוך עוות ובלבול של נתוני האמת ותוך סיכון אפשרי של כלל האזרחים בהחלטות על יציאה מהסגר

כמובן, איך אפשר להתאפק ולא לשבץ דברי שטנה נגד דתיים וחרדים? אנא שמור על דיון ענייני מקצועי, או - פנה להגיב בשטירמר
רופא חרדי

20.04.2020, 22:26

שאפו⁦‼️⁩

20.04.2020, 23:04

הגרף של השנה נוצר לאחר שהחמירו בבידוד. יתכן שהתמתנות התוצאה של הגרף נובעת מפחד שאנשים ממעטים להגיע לקופת חולים מכבי, וגם הבידוד אכן הוריד תחלואה ביחוד זו של הנשימה!
אין קבוצת השוואה. יתכן שהגרף נובע מממוצע של קבוצות חרדים שלא שמרו והחלואה אצלם גבוהה ומצד שני מקומות ששמרו ולא חלו.
היו נסיונות לדעתי לא טובים, כמו שוודיה שאפשר להשוות ליתר הסקנדינביות ולא לטובה, אנגליה שבהתחלה לא "שמו" על הוירוס הזה והתעשתו.
אז שורה אחרונה - לא השתכנעתי שהשנה דומה לשנים קודמות בתחלואה כמו השפעת.

אנונימי/ת
20.04.2020, 23:44

בסופו של דבר הדרך שלנו להתמודדות עם הנגיף היא חיסון עדר. כל עוד ממשיכים לגרום לנו להסתגר, רבים מאיתנו נשארים נאיביים, לרבות אלה שיכולים להתמודד עמו (צעירים ללא מחלות רקע) והאפקט הנדרש לא מושג. יש לשמור על הפרטים בקבוצת הסיכון ובליצר אף פירט מספר עקרונות לפיהם ניתן להפרידם מכל האוכלוסיה עד יעבור זעם. שוב, לא יהיה לכך שום אפקט אם רוב האוכלוסיה תישאר נאיבית, כי אז יהיו עוד סבבים עם פיקים של הדבקה, סגר בעקבות כך וחוזר חלילה.
עוד דבר מעניין הוא תגובת מערכת החיסון והתלות שלה בלימפוציטים מסוג NK שהינם היעילים ממרבית הלויקוציטים בהתמודדות עם נגיפים.
הדרך הטובה להגביר משמעותית את מספרם ואת איכות פעילותם היא פעילות גופנית מתונה וטיולים בטבע (ראו מקורות).
במסגרת ההגבלות הקיימות המונעות פעילות גופנית, או טיולים, אנו מבצעים בדיוק את ההיפך הנדרש.
Tsao TM, Tsai MJ, Hwang JS et al. Health effects of a forest environment on natural killer cells in humans: an observational pilot study. Oncotarget. 2018 Mar 27;9(23):16501-16511.

ומה עם מעקבי הריון? וסקר ביוכימי ילודים שלא מבוצע באופן מלא?
אתמול ראיתי ילד בן 7 ששבר זרת כף יד לפני 3 שבועות והוא טופל על ידי הוריו בהמלצת מוקד טלפוני כללית. ראוי שלא לתאר את המראה.
אם לפני חודשיים היה חשש כבד שהביא לעצירת הרפואה הרי שכעת לנוכח המציאות שנלמדת העדר שרות רפואי מלא במקביל לרפואת התפרצות היא שערוריה ונשאלת השאלה מה הסיבות שמונעות ראיה מפוקחת של המצב הרפאוי בכללותו.

אנונימי/ת
21.04.2020, 07:51

מנהל רפואה משרד הבריאות שמנהל מכבר כעשור מערכת מדדי איכות שרובה פיקציה ונתונים מוטים בלשון המעטה, ושמקדשת אקרדיטציה בעלויות בלתי סבירות ממהלת כרגע מסע הפחדה ברוטלי ישירות מול הציבור תוך גרימת נזק רפואי בלתי נסלח למרות נתונים שאינם מצדיקים זאת. מגייסים נתונים מארופה ומסתירים שיטות ספירה שונות. לדוגמא בלגיה 5600 נפטרים 39000 דגימות חיוביות על 11 מליון אבלללל סופרים את כל הנפטרים בדיור מוגן 54% מתוך ה5600 מהם נדגמו רק 7.8 אחוז. ומעבר לזה : בחישוב תמותה היכן המכנה? כאשר חוזרים כל העת על מספר של 13000 נדבקים ולא מציינים שזה מתוך הנבדקים בלבד מייצרים מספרים חסרי שחר שכן יתכן והמכנה הוא מעל מליון נפש שחלו. כמו מדדי האיכות. נתונים עקומים מובילים לחשיבה עקומה ולצערינו גם להחלטות עקומות

21.04.2020, 23:31

מסכים לגמרי

אנונימי/ת
21.04.2020, 10:36

ד"ר כספי היקר
חרות מקצועית לא קיימת יותר. המנהלים הרפואיים הם הקובעים את מתכונת העבודה. איזה טיפולים וניתוחים יבוצעו. כמובן שאלה הטובים כלכלית יזכו לעדיפות. וזו הסיבה שהמחלקות הפנימיות עמוסות וחולים שוכבים בפרוזדור. הרי די בעצירת הפעילות האלקטיבית והמכניסה של מחלקות כירורגיות ל 48 שעות בימי חורף ושפעת כדי לפנות מיטות וצוות לטובת החולים הזקנים שמתים בלילה בפרוזדור במחלקה הפנימית. די לתת חוזה אישי של טאלנט לרופא בכיר בפנימית כמו שיש טאלנטים עם חוזה אישי בכירורגיה כדי למנוע את יציאתו למרפאתו אחרי הצהריים ובכך לשפר את הטיפול בחולי המחלקה הפנימית.

אנונימי/ת
21.04.2020, 10:56

די לקטסטרופיסציה לכל כיוון! כמו שבינתיים כן בזכות הצעדים סגירת שמיים מוקדמת והסגרים בהמשך לא מתרחש שום אסון עם קורונה בארץ, כך גם כלל לא בטוח שקריאת גבלד לגבי הפעילות האפקטיבית שנדחתה יש לה בסיס. האם יותר אנשים מתו מכך שהיו פחות פניות לקופות ומיונים? או נהפכו פחות הסתבכו? צריך גישה יותר רגועה ומאוזנת לכל הכוונים

21.04.2020, 11:17

לך תבין מה ציני בכך שאנשים חולים מאוד וסעודיים נוטים למות. בדקתי עם טובי המומחים - כולנו נמות. אינני בטוח שהשאלה היא בהכרח מתי, אלא איך. אני רואה ציניות קיצונית בלחבר אדם למנשם, כאשר סיכויי השרידות שלו קטנים מ- 1%. והנה כאשר מישהו אפילו מנסה ליצור הסדרה של עניין זה, אנו קופצים כנשוכי-נחש. בניגוד לגישות אתיות המבוססות על דת, לדידי החלטה לחבר חולה נוטה למות למנשם, היא "אלוהית" בדיוק כמו לא לחבר אותו למנשם. דילמה כזו היא רפואית ואנושית, וההחלטה נלקחת בידי רופאים בשר-ודם מעשה יום ביומו, וראוי שיהיו קווים מנחים שיעזרו לו במקרים של מצב דמוי "פיגוע המוני".
ואני עדיין חושב (ואין לי נתוני אמת, בדיוק כפי שאין לאחרים), שבסופו של דבר המחלה תגרום לתחלואה ותמותה דומים בארצות השונות, משום שמי שלא נדבקו וחוסנו... יידבקו בהמשך.

21.04.2020, 16:49

אני מסכים עם אנונימי 10:56 - במגיפה הזו צריך גישה רגועה ומאוזנת. לא קטסטרופיזציה ולא גוועלד.
בינתיים הנתונים על ישראל (בוודאי בזכות הפעולה הנמרצת של כל הגורמים הנוגעים בדבר!)- מעידים על Containment יעיל בהשוואה למדינות אחרות.
בישראל 21 מקרי מוות למיליון (בלגיה 518, ספרד 455, איטליה 399, צרפת 310) נתון ששם אותנו במקום 46 בעולם. בישראל בוצעו 240,000 בדיקות (27,763 למיליון) בדומה למדינות שהצליחו למתן את המגיפה בצורה מרשימה.
כמו במלחמה, לאחר שלב הבלימה צריך לעבור לשלב החזרת המשק לשגרה בכל הזהירות הראויה.

אנונימי/ת
22.04.2020, 08:04

אחת הסיבות שהתמותה בישראל נמוכה היא לא בעקבות מדיניות מוצלחת, אלא משום שהאוכלוסיה בישראל צעירה (תשווה את הגיל החציוני של החולים כאן לעומת זה שבאיטליה), ובנוסף נתח גדול של ההתפרצות התרחש באוכלוסיה החרדית, שהיא אף צעירה יותר מהממוצע בישראל (עקב ילודה מאוד גבוהה).
מבין המדינות שאנו יכולים ללמוד מהן הייתי מונה את דרום קוראה ואוסטריה.

01.05.2020, 16:58

מסכימה עם ד"ר אבנר רשף.

22.04.2020, 10:53

אני מסכים בהחלט עם ד"ר כספי. יצירת הפניקה (=תבהלה), "חשובה" לשלושה גורמים: 1. אנשי משרד הבריאות, כי אחרת אין להם איך להתפרסם בתקשורת. אני נזכר מימי היותי סטודנט לרפואה במחלקה פנימית בבי"ח שיבא, פרופ' זוהר ז"ל היה קורה להם "המשרד להבהלת העם" וזאת כאשר יצרו פניקה בציבור ללא בסיס עובדתי. 2. התקשורת עצמה. יש לי הרגשה שהם נהנים לדווח כמה המצב קטסטרופלי. גם כאשר הוא רחוק מהאמת כרחוק מזרח ממערב. לדוגמה, דיווח כזה : "היום נפטרו 4 חולים אבל תצפו בהמשך למספר הרבה יותר גבוה." הרֵישא זה דיווח אמת, הסֵיפא שייך ליצירת הפניקה. בלי פניקה אין תקשורת מעניינת. התקשר אלי מטופל ואמר לי שאשתו בחרדה מתמדת, מה עצתי. אמרתי לו שלא תסתכל בחדשות בטלביזיה. 3. ראש הממשלה. על מנת להסיח דעתנו מנושאים אחרים והמבין יבין, הוא יוצר ומלבה פניקה על בסיס יומי. חוץ מזה, ראש ממשלה עומד ומדריך אותנו איך להתעטש או איך לרחוץ ידיים, זה נשמע הגיוני? אחות בריאות הציבור יכולה לעשות זאת. בכוונה איני מזכיר את גורם שר הבריאות, כי אני לא רוצה להתעסק עם בדיחות.
שיהיה לכולכם קיץ טוב והעיקר הבריאות.

אנונימי/ת
22.04.2020, 11:51

השאלה היא האם כלל הציבור מסוגל להבין נתונים אחרים, די מבלבלים, והאם יידע להסיק את המסקנות

23.04.2020, 10:54

שפעת עם יחסי ציבור - כפי שכינה יורם לס את הקורונה.
בלגיה - נכון, אך שבדיה (ללא כל התערבות) עם תחלואה דומה למדינות רבות אחרות.
אף פעם לא היה מדובר במגיפה שתשמיד את האנושות או תביא למיליוני מתים, והפניקה שמשרים על הציבור מנהלי (?) האירוע היא פחות ממדיניות ויותר יצירת אווירה.
התפלגות התחלואה בישראל (דומה לזו שבמרבית המדינות) משקפת מחלה עם תוצאים מוכרים ולא חריגים.
התמותה בישראל נמוכה מבמרבית המדינות, אך מכיוון שאין טיפול יעיל במחלה (אלא תמיכה בלבד) יש לחפש את סיבותיה במשתנים אחרים, ולא כנגזרת של התחלואה
רק לפני מספר ימים (ובשלב זה !!) הורה משרד הבריאות לבתי החולים להמשיך במוכנות לקטסטרופה, להכין מחלקות קורונה נוספות ולהותיר את הפעילות בהיקף של 20%
למה ? על בסיס מה ? אלפי חולים (אמיתיים, מאובחנים) עם מצבים בריאותיים שדורשים טיפול ומעקב אינם מקבלים אותו ללא שמישהו יסביר לנו ולהם מדוע.

23.04.2020, 11:08

ד"ר כספי:
ראשית- אתה כמובן צודק - אך ממתי כלי התקשורת נוהגים לתאר את המציאות על סמך נתונים עובדתיים אמיתיים? ולמה שעכשיו- כשכל כך קל לקחת בשבי את תשומת ליבו של הציבור עי ייצור פאניקה - למה אתה חושב שיוותרו על ההזדמנות ?
שנית- מעולם למיטב ידיעתי לא היתה מגיפה בהיקף הנוכחי ע"י הוירוס הזה( בגירסא הנוכחית) - על הצירוף הייחודי של התכונות של המחולל- דרגת האלימות,, התזמון של הופעת הסימפטומים מול פוטנציאל ההדבקה , קצב הופעת המוטציות - התכונות רבות שלא ידועות עדיין כלל.
לכן יש הרבה שאלות חשובות שאין דרך לענות עליהן בלי דרגה מסויימת של ספקולציה.:
החלמה מקנה חסינות?ממה. ממתי . עד מתי . למי . כמה מחלות יש.
אינספור שאלות.
יש אי ודאות לא מעטה שתימשך תוך כדי ניהול המגיפה. אני מקווה ומעריך שננצח ושהיא תלך ותקטן.
בריאות שלמה.

אנונימי/ת
25.04.2020, 21:16

כמה חולים נפטרו או ימותו כתוצאה מדחיית טיפולים "אלקטיביים"?

אנונימי/ת
26.04.2020, 23:37

חבל מאוד שלא ניתן לשתף כמיכתב פתוח, אני מכיר באופן אישי שני רופאים שטענו שמשהוא כאן לא נכון, מרדף מטורף חסר אחריות להפחדה של מדינה שלמה ומחיר גדול שהרבה מידי אנשים משלמים.

01.05.2020, 17:12

האם חברי המכובדים זוכרים את הירידה בתמותה שחלה בזמן שביתות הרופאים הגדולות ? האם מודעים לעובדה שלא רק בארץ, אלא במהלך שביתות רפואיות אכן יורד אחוז התמותה בקרב האוכלוסיה, או לפחות נשאר זהה למה שהיה לפני השביתה. מחקר שהתפרסם בשנת 2008 סקר חמש שביתות רפואיות שהתקיימו בכל רחבי העולם בארבעים השנים האחרונות. השביתות נמשכו בין תשעה ימים ל- 17 שבועות, ובמהלך כולן נרשם אחוז תמותה נמוך יותר במהלך השביתה ?
במרפאה שלי ראיתי צניחה בהתחלה של כ 50% ויותר בנפח החולים והיו ימים שבקושי הגיעו רבע מהמוזמנים. כעת מגיעים כמעט כולם. אלו שלא הגיעו כי חששו היו בעיקר חולים שנמצאים במעקב ממושך על בעיות לא דחופות, וכמעט כל מי שהגיע היה מקרה מוצדק. אנשים לא מטומטמים ויודעים מתי להגיע. גם בתי החולים לא מטומטמים וחולים אונקולוגים שלי המשיכו לקבל טיפול, ומה שהיה צריך להתבצע נעשה. נכון שאני רופאה מקצועית אחת קטנה בפריפריה, אבל כתבה שכזו מסוכנת מאוד לציבור. הכי קל לזרוק את כל ההגבלות ולהשמיץ את קובעי המדיניות. קל במיוחד כשהנתונים בארץ טובים בהשוואה למדינות אחרות (ואני משווה רק למדינות אמינות שמפרסמות נתונים ומעדכנות מידי יום תחלואה ותמותה). אלפי מתים זה לא צחוק ואני שמחה שלא מיהרו להיפטר בקלות מהסבתא במסדרון. שבת שלום לכולם.