כאב כרוני

הגבלה בתפקוד באנשים החיים עם כאב כרוני: זיהוי קבוצות באמצעות ניתוח אשכולות

חוקרים סבורים כי חשוב לזהות מאפיינים ייחודיים ולהתחיל טיפול באנשים הסובלים מכאב כרוני המגביל אותם בביצוע פעולות יומיומיות

19.04.2020, 11:16

ידוע כי כאב כרוני מהווה בעיה רצינית של בריאות הציבור, מכיוון שהוא משפיע על חייהם של מטופלים רבים ומונע מהם לבצע פעילות גופנית. מטרת החוקרים הייתה לזהות תתי-קבוצות של אנשים עם כאב כרוני, בהתאם למגבלות בפעולות היום-יום שלהם, ולזהות משתנים סוציו-דמוגרפיים, פסיכולוגיים וכאלה הקשורים לכאב, האופייניים לכל תת קבוצה.

החוקרים ביצעו מחקר חתך לאומי, על מדגם מייצג של האוכלוסייה המבוגרת בספרד. הם אספו מידע בנוגע למאפייני הכאב והמגבלות בפעולות היום-יום, באמצעות סקר טלפוני. לאחר מכן, ביצעו החוקרים ניתוח אשכולות על מנת לזהות תתי-קבוצות של נבדקים, בהתאם למגבלות שלהם בחיי היום יום. החוקרים נעזרו גם באנליזה רבת משתנים, על מנת לבחון את המשתנים השונים הקשורים לכל תת קבוצה.

החוקרים מצאו כי מתוך 1,957 סקרים שנכללו במחקר המקורי, ניתן היה לזהות 325 אנשים עם כאב כרוני, בהתאם להגדרת האיגוד הבינלאומי לחקר הכאב. יותר מ-50% מהנבדקים דיווחו שיש להם מגבלה כלשהי בביצוע פעולות יומיומיות. החוקרים זיהו שלוש קבוצות של מטופלים עם כאב כרוני – כאלו עם מגבלה קלה, בינונית או משמעותית בביצוע פעולות אלו. נמצא כי גיל מבוגר, כאב מפושט ועוצמתי יותר, ירידה בפעילות בעבודה והאמונה כי הכאב משפיע על מערכת היחסים שלהם עם חבריהם, קשורים למגבלה משמעותית יותר.

החוקרים הגיעו למסקנה כי זיהוי גורמים המאפיינים אנשים עם מגבלה משמעותית יותר בחיי היום יום, יכול לסייע במניעה עתידית ובהתחלת טיפול, שימגרו את ההשפעה המגבילה של כאב כרוני על חייהם המשפחתיים, התעסוקתיים והחברתיים.

מקור: 

Duenas, M. et al. (2019). Pain Practice; 20 (2); 179-187. https://doi.org/10.1111/papr.12842

נושאים קשורים:  כאב כרוני,  יכולת תפקודית,  איכות חיים,  מחקרים
תגובות