אנזימי לבלב

אלסטז בצואה יכול לסייע בזיהוי מטופלים עם אי ספיקת לבלב אקסוקרינית

מחקרים מראים כי ייתכן שאי ספיקת לבלב אקסוקרינית אינה מזוהה דיה במטופלים עם מחלות גסטרואינטסטינליות. מטרת מחקר זה היתה לזהות הימצאות של אי ספיקת לבלב אקסוקרינית במטופלים הפונים למרפאות גסטרואנטרולוגיות ולבדוק האם תחלואה נלווית או תסמינים ספציפיים יכולים לנבא אבחנה זו

לבלב (איור: אילוסטרציה)
לבלב (איור: אילוסטרציה)

המשתתפים במחקר נבדקו לאי ספיקת לבלב אקסוקרינית באמצעות בדיקת אלסטז בצואה (FEL-1) בין השנים 2009-2013 בשני מרכזים רפואיים. החוקרים אספו נתונים דמוגרפיים, אינדיקציות לפנייה ותחלואה נלווית בנוסף למינון ולתגובה לטיפול בתחליפי אנזימי לבלב. בוצע שימוש ברגרסיה לוגיסטית על מנת להעריך האם תסמינים או תחלואה נלווית יכולים לנבא אי ספיקת לבלב.

במחקר השתתפו 1,821 מטופלים כאשר ל-13.1% מתוכם היו רמות FEL-1 נמוכות (פחות מ-200 מיקרוגרם לגרם). ל-5.4% מהמטופלים היו ערכי FEL-1 בין 100-200 מיקרוגרם לגרם ול-7.6% נוספים ערכים הנמוכים מ-100 מיקרוגרם לגרם. רמות FEL-1 נמוכות נמצאו קשורות באופן מובהק סטטיסטית עם צריכת אלכוהול עודפת, סוכרת או HIV.י80% מהמשתתפים שקיבלו אנזימי לבלב דיווחו על הטבה בתסמינים ללא תלות במינון התחליפים.

החוקרים מסכמים כי שימוש ב-FEL-1 במטופלים עם תסמינים ספציפיים ותחלואה נלווית יכול לסייע בזיהוי אי ספיקת לבלב אקסוקרינית בשיעור ניכר של מטופלים המטופלים במסגרת מרפאות שניוניות. התערבויות אורח חיים כדוגמת הפסקת עישון והפחתת צריכת אלכוהול יכולות לשפר תוצאים. בנוסף, כ-80% מהמטופלים המקבלים תחליף אנזימי לבלב חווים שיפור בתסמיני אי ספיקה.

מקור: 

Campbell, J.A. et al. (2016) Journal of Gastrointestinal and Liver Diseases 25(3), 303

נושאים קשורים:  אנזימי לבלב,  גסטרואנטרולוגיה,  אלסטז בצואה,  שלשול,  אי ספיקת לבלב,  מחקרים