קורונה בישראל

דיון בין פנימאים: האם לתת טיפול למניעת קרישי דם לחולי קורונה?

"דוקטורס אונלי" מביא דיון לגבי טיפול בנוגדי קרישה בחולים מונשמים עקב covid-19 שקיימו כמה ממנהלי המחלקות הפנימיות בישראל המטפלים בחולי קורונה

צוות רפואי במחלקת קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

אחת הבעיות הקליניות שעלו באחרונה בהקשר לחולי קורונה ושבשלב זה אין לרופאים הסבר מדוע היא צצה: התקשחות של כלי דם, במיוחד בריאות שנפגעו קשה. סוגיה אחרת שעולה לדיון בין הרופאים נוגעת לשאלה האם נדרש לתת לחולי הקורונה טיפול מונע כנגד היווצרות קרישי דם בעת אשפוזם.

שאלה זו נדונה בקבוצת הווטסאפ של מנהלי המחלקות הפנימיות, שכמחציתן הוסבו לטיפול בחולי הקורונה בבתי החולים. "דוקטורס אונלי" מביא את ההתכתבות בנושא זה שקיימו ביניהם כמה ממנהלי המחלקות:

פנימאי א': "אשמח לדעת מה דעתכם לגבי טיפול בנוגדי קרישה בחולים מונשמים עקב covid-19?".

פנימאי ב': "סוגיה טובה. מאושפז אצלנו גבר בשנות ה-60 עם מחלות רקע מרובות, מדדי דלקת מוגברים ותסנינים בריאות. החלטנו לתת אנטי-קואגיליציה (נוגדי קרישה). אשמח לדעתכם. ובעיקר, מתי כדאי להפסיק?".

פנימאי ג': "אנחנו נותנים לכל חולה בינוני ומעלה קלקסן (תרופה מדללת דם) מניעתי".

פנימאי ד': "הבעיה שאצלי פיתח אחד המונשמים על קלקסן פגיעה כלייתית".

פנימאי ה': "יש גם קרישיות יתר במצב דלקתי מתקדם, שאנחנו לא תמיד יודעים להעריך אותו נכון. החולה הכי קשה שלי הגיע לפריטין 1,500 (המדד המלמד, בין היתר, על מצב דלקתי סוער), די-דימר של 20,000 (מדד המלמד, בין היתר, על תהליך קרישתי נרחב) והיה לו pe (תסחיף ריאתי) קטן ב-cta (בדיקת הדמיה של עורקי הריאות), ולמרות זאת, הוא מבריא!".

פנימאי ו': "אני מצרף פרוטוקול בנושא, שנכתב על ידי מומחי הקרישה אצלנו בבית החולים. אני ממליץ שכולנו נאמץ אותו".

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, אמר הבוקר (ה'): "שיתוף המידע היומיומי ברשת הווטסאפ של מנהלי המחלקות הפנימיות הוא מרכיב חשוב באיכות הטיפול בחולי הקורונה בארץ. אנו מרבים להתייעץ, רופאים מבתי חולים שונים, וללמוד תוך כדי תנועה האחד מהשני איך לטפל נכון יותר בחולים. מדי יום משתפים רופאים מבתי חולים שונים מידע ביניהם ומבקשים את עזרת עמיתיהם בהתמודדות עם מצבים רפואיים שחדשים לכולנו.

"הפרוטוקולים הרפואיים לטיפול בחולי הקורונה נכתבים ממש בימים אלה. הדילמות במחלקות הן רבות, אבל בזכות היכולת לשתף במיידי באתגרים ולזכות בחוכמת ההמונים (חוכמת כלל הרופאים הפנימאים), אנו רושמים לא מעט הצלחות. ימי מגיפת הקורונה הם שעת מבחן. בפועל, מוכח כי הניסיון בטיפול בחולים מורכבים במחלקות הוא בעל ערך רב בשעה זו".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  קורונה,  מונשמים,  מחלקות פנימיות,  נוגדי קרישה,  פרופ' אבישי אליס
תגובות

בחלים מחומרה בינונית ומעלה נראה שחייבים לתת טיפול נוגד קרישה.
תיאורטית עדיף עירוי נמשך של הפרין אך הצורך במדידות מכביד לכן קלקסן הוא ברירית מחדל.
אין הסכמה על המינון. מכל הספרות נראה שאין צורך במינון טיפולי מלא אך ספק אם המינון המניעתי המקובל מספיק..
נראה סביר להזריק 0.5 מ"ג/ק"ג ,פעמיים ביום.

יתכן יש מנגנון אחר של פטופיזיולוגיה במחלת נגיף קורונה?

18.04.2020, 11:56

מעורר השראה וראוי להערכה-ישר כוח לעמיתנו שבחזית התמודדות