מחקרים - נגיף הקורונה

תרופה אנטי ויראלית הציגה תוצאה מבטיחה בחולי קורונה מונשמים

New England Journal of Medicine מדווח: 68% מחולי קורונה במצב קשה שטופלו בתרופה האנטי ויראלית Remdesivir הציגו התאוששות

Remdesivir. צילום אילוסטרציה: Soni's/ שאטרסטוק

מצבם של חולי קורונה קשים השתפר לאחר שקיבלו תרופה אנטי-ויראלית נסיונית אלא שעדיין לא ידוע על סיכוייהם של אותם חולים אם לא היו מקבלים תרופה זאת, מאחר שהניסוי לא כלל קבוצת חולים לשם ביקורת והשוואה. כך דווח ביום שישי האחרון ב-New England Journal of Medicine.

הדיווח הוא הראשון לגבי חולי COVID19  שקיבלו את התרופה Remdesivir של Gilead שהציגה תוצאה מבטיחה לעומת תרופות אחרות שניתנו לחולי קורונה בעבר בתנאי מעבדה.

עד כה, שום תרופה מבין אלו שניתנות כיום  לחולי קורונה אינה מאושרת, למעט לשם ניסוי מצומצם ביותר. לפחות חמישה מחקרים גדולים נעשים עתה כדי לבחון יעילותה של ה-Remdesivir.

הדיווח ב-NEJM הוא לגבי 53 חולים בגילאי 82-32 שאושפזו בארה"ב, באיטליה, בגרמניה, בצרפת, אוסטריה, הולנד, בקנדה וביפן. 34 מהם היו חולים קשים שנזקקו למכונות הנשמה.

התרופה ניתנה להם בעירוי במשך עשרה ימים או ככל שגילו סבילות לה. לאחר 18 ימים בממוצע, 36 מהם, כלומר 68% מחברי אותה קבוצה, נזקקו לפחות סיוע במנשמים או למכונות הנשמה. אולם, אצל שמונה חולים חלה החמרה במצב ושבעה מאותה קבוצת חולים נפטרו - כמעט כולם היו בני מעל 70. שיעור תמותה זה של 13% נחשב לנמוך יותר לעומת דיווחים מניסויים אחרים ועם זאת לא ניתן לבצע השוואה ללא מחקר מקיף יותר מול קבוצת ביקורת בגודל דומה.

אצל 12 מהחולים הופיעו תופעות לוואי חמורות, אבל, הדגישו מחברי הדו"ח, לא ברור אם מצבם הוחמר בגלל התרופה או בגלל מחלתם.  תופעות הלוואי השליליות השכיחות היו: הלם ספטי פגיעה בכליות, כשל תפקודי רב מערכתי, multiple-organ-dysfunction syndrome),) ירידה חדה בלחץ הדם (hypotension). ארבעה הפסיקו את הטיפול בתרופה בגלל הבעיות הבריאותיות הנוספות שפיתחו.

ד"ר אליזבת הוכמן (Elizabeth Hohmann), מומחית במחלות זיהומיות מבית החולים הכללי במסצ'וסטס, שנוטלת חלק במחקרים שבהם נבחנת התרופה, מסרה כי "התוצאות נראות מעודדות. הבעיות שהופיעו לא היו בלתי צפויות כשמדובר במחלת קורונה".

מומחה אחר, שלא היה מעורב בניסוי הקליני, ד"ר דרק אנגוס ((Derek Angus, ראש היחידה לטיפול נמרץ במרכז הרפואי של אוניברסיטת פיטסבורג בארה"ב, אמר כי "שיעור ההתאוששות וההחלמה נראה טוב אבל אין דרך לדעת כרגע רק מסדרת טיפול זאת האם התרופה היא זו שהועילה ולכן יש צורך בקבלת תוצאות ממחקרים נרחבים ואלה צפויים להתקבל רק בסוף החודש".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  תרופה לקורונה,  Remdesivir,  קורונה,  מגיפה
תגובות