קורונה בישראל

מחסור חמור בריאגנטים: צומצמה נטילת הדגימות מחולים וחשודים כנשאים

במעבדות הצטברו אלפי דגימות שבדיקתן עוכבה | משרד הבריאות החליט לווסת את קצב הדיגום ובמד"א יפעילו את מתחמי "היבדק וסע" במתכונת מצומצמת

מעבדה רפואית, פיענוח בדיקות קורונה. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

מחסור בריאגנטים – החומר הכימי הדרוש לביצוע בדיקות המעבדה לצורך אימות לנוכחות נגיף הקורונה אצל נבדק – הביא לכך שמספר בדיקות הדיגום מחולים וחשודים כנשאי הנגיף הצטמצם מאוד בימים האחרונים. בעוד שהיעד שנקבע עמד של 15 אלף בדיקות ביום עד סוף השבוע שעבר ובהמשך עד 20 אלף – מספר בדיקות הדיגום פחת.

בעוד במשרד הבריאות טוענים שמתבצעות עתה כ-8,000 בדיקות מדי יום – מסתבר שמספרן ירד ביום חמישי ל-7,294 בלבד. במעבדות הצטברו אלפי דגימות שבדיקתן עוכבה. משרד הבריאות החליט לווסת את קצב הדיגום. מד"א הונחה להפעיל במתכונת מצומצמת את מתחמי "היבדק וסע" (דרייב-אין). הם פועלים עתה רק כשלוש שעות ביום בלבד. אנשים בבידוד שזומנו להיבדק קיבלו הודעות שהתור שלהם נדחה.

המחסור בחומר הכימי נובע, בין השאר, משום שיצרניו בחו"ל מתקשים לרכוש את חומרי הגלם. על השגת החומר מתחרות עתה מדינות עשירות באירופה וארה"ב, מה שמקשה עוד יותר על השגתו.

יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון, מסרה כי בימים האחרונים נאלצו במעבדות לתת עדיפות לבדיקת דגימות מחולים המאושפזים בבתי החולים על פני נבדקים שמצבם קל.

משרד הבריאות מסר הבוקר כי הוא פועל באופן מתמיד בשיתוף כלל הגורמים - מינהל הרכש במשרד הביטחון, הצבא והמוסד כדי להמשיך ולעמוד ביעד של 10,000 בדיקות ביום ולהמשיך לעלות משם וכי בסוף השבוע נראה שנמצא פתרון לסוגיית הריאגנטים באופן שיאפשר עמידה ביעדי הבדיקות. בנוסף נמסר כי המשרד מקדם התקשרות עם ספקים נוספים שיאפשרו להוסיף למעלה מ-10,000 בדיקות נוספות ביום, החל מעוד כשבועיים.

על פי דיווח ב"ידיעות אחרונות" הבוקר, משרד הבריאות בלם עד כה פנייה ממכון ויצמן שהודיע כי מעבדותיו מסוגלות לבצע עשרות אלפי בדיקות קורונה ביום. גם גופים אחרים שהציעו שירותיהם בנושא זה נדחו.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  קורונה,  בדיקת קורונה
תגובות