קורונה בישראל

החולים הרגילים חוששים להידבק: ירידה בפניות לחדרי המיון ולטיפולי מעקב

בבתי החולים מדווחים על ירידה ניכרת בפניות למחלקות המיון, לבדיקות ולמעקבים שלא על רקע המגיפה ומדגישים: קיימת הפרדה בין החולים הרגילים לחולי הקורונה - אין מקום לדחות טיפול רפואי

מיון "איכילוב". ירידה של 80% בפניות. צילום: פלאש 90

נוכח תחזית של משרד הבריאות לפיה יהיה צורך כנראה להקצות כמעט את כל מיטות האשפוז בבתי החולים לחולי קורונה – במקרה קיצון מדובר בצורך לאשפז 9,000 חולים ואולי יותר, כאשר בבתי החולים השונים יש רק מאות מיטות בכל אחד במקרה הטוב ביותר, מזהירים הבוקר רופאים נוספים מהתופעה המסתמנת בשבועות האחרונים: מטופלים הזקוקים לטיפול רפואי שאיננו נוגע לקורונה, או למעקב לאחר ניתוח שעברו, חוששים להגיע לבתי החולים. ברוב בתי החולים לא פועלות עתה מרפאות חוץ שמבצעות את המעקבים.

בתוך כך ניכרת ירידה משמעותית בחדרי המיון בבתי החולים שלא על רקע מגיפת הקורונה: "איכילוב" דיווח אתמול (ג'), נמסר ב"ידיעות אחרונות", כי יש ירידה של כ-80% בפניות למיון שלא על רקע קורונה. ב"שיבא" נמסר על ירידה של עד 30% גם במספר הניתוחים שבוטלו. ב"בילינסון" דווח על ירידה של 30% בפניות למיון ועל 25% מהניתוחים שבוטלו ונראה כי יש חולים שחוששים להגיע לבדיקות.

עם זאת, בתי החולים הודיעו כי אין מקום לדחות בדיקות ומעקבים שלאחר ניתוחים והם אינם זונחים מטופלים אחרים בגלל מגפת הקורונה.

כפי שדווח לאחרונה ב"דוקטורס אונלי", גם באיגוד הנוירולוגיה הישראלי הביעו חשש כי על רקע מגיפת הקורונה ניכרת ירידה של כ-40% בהגעה לבתי החולים עם מקרי שבץ מוחי חד, ובאיגוד הקרדיולוגים ציינו כי חולי לב חוששים להגיע לחדרי המיון ומסכנים בכך את חייהם.

פרופ' עמית שגב, מנהל המערך הקרדיולוגי ב"שיבא", צוטט בדיווח ב"ידיעות אחרונות": "רואים ירידה באשפוזים דחופים בגלל בעיות לב וזה גורר ירידה בצנתורים דחופים. אנשים חוששים להגיע לבית החולים כאשר הם חשים ברע שלא בגלל קורונה. אנשים עם תחלואה לבבית, התקפי לב והחמרה במחלות הלב שלהם מפחדים להגיע לבית החולים ולכך תהיה משמעות בעלייה בתמותה ובתחלואה לטווח הקצר והארוך ממחלות לב".

פרופ' שגב ביקש להדגיש: "פרוצדורות הלב נעשות בחדרי ניתוח נפרדים מכל הפרוצדורות הדרושות לטפול בחולי קורונה ויש הפרדה בין החולים".

לקריאה לציבור שלא להימנע מקבלת טיפול רפואי מציל חיים, בעקבות החשש מנגיף הקורונה, הצטרף הבוקר גם "איחוד האמבולנסים בישראל". ארגון חברות האמבולנסים הפרטיים הביע דאגה מכך שאזרחים נמנעים מלבקש או להזמין שירותי רפואת חירום טרום-אשפוזים עקב החשש ואי הוודאות מההדבקה מנגיף הקורונה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדרי מיון,  מעקב רפואי,  חדשות,  קורונה,  פרופ' עמית שגב,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
02.04.2020, 10:09

פתאום כולם דואגים לבריאות החולים.
כל הגורמים שקוראים לציבור לא לדחות טיפולים פשוט דואגים להכנסות שלהם ולא לציבור. הרי בימים כתיקונם יש תורים לטיפול וקיימים עיכובים הגורמים לפגיעה בריאותית בחדרי המיון. כמובן שהאמבולנסים הפרטיים שמסיעים חולים ממקום למקום "ידאגו" לבריאות המטופלים כי הם ישארו בלי עבודה.