קורונה בישראל

ועדת הקורונה בכנסת: אין נתון בסיסי מדויק על מספר מכונות ההנשמה

הגורמים הרלבנטיים במשרד הבריאות ובמערך הרכש מתקשים לספק נתון עדכני לגבי מספר מכונות ההנשמה שיעמדו לרשות מערכת הבריאות בשבועות הקרובים | הציבור יודרך לחבישת מסיכות

"גם לפי ההנחות הגרועות ביותר, ללא סגר, יהיה צורך בלא יותר מ-600 מיטות בטיפול נמרץ עבור חולי הקורונה" (צילום: אילוסטרציה)

בתום דיון נוסף שקיימה אתמול (ב') ועדת הכנסת לנושא הקורונה התבטא יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "עדיין מתגלה תמונה מדאיגה ביותר, כי מתברר שהגורמים הרלבנטיים במשרד הבריאות ובמערך הרכש מתקשים לספק אפילו נתון בסיסי עדכני ומדויק לגבי מספר מכונות ההנשמה שיעמדו לרשות מערכת הבריאות בעוד שבוע, שבועיים או חודש מהיום". עוד אמר שלח כי מתברר שחסרים בישראל כרגע חומרי גלם ליצור מקומי ואין ודאות מלאה מתי וכמה מכונות שהוזמנו במבצע רכש בחו"ל יגיעו לישראל.

בדיון מסרה ד"ר אורלי ויינשטיין, ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים, ש"כרגע יש בבתי החולים הציבוריים כ-1,400 מכונות הנשמה פנויות ומערכת הרכש הזמינה כ-12 אלף אבל לא ברור לנו אם כולן יגיעו במועד. אנחנו כרגע בפער".

בתוך כך פנה אתמול (ב') יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי אל ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, בדרישה דחופה למגן את הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובמרפאות. "בימים האחרונים מתקיים שיח ער בנושא ההצטיידות החשובה במכשירי הנשמה", ציין פרופ' חגי. "אין ספק שחשוב  ביותר להצטייד, אך חשוב לא פחות שיהיו מספיק אנשי צוות אשר יוכלו להפעיל את הציוד. גם אם הטייסת מצוידת במיטב מטוסי הקרב, אין לדבר משמעות בהיעדר צוות אוויר מוכשר בכמות מספקת. כך אי אפשר לנצח באף מלחמה", כתב פרופ' חגי.

"מדינת ישראל בכלל, ומערכת הבריאות בפרט, אינה יכולה להשלים עם מצב שבו אנשי צוות רפואי נדבקים וחולים בנגיף ובכך מושבתים מהמשך עבודתם. נכון לרגע זה ידוע על  141 עובדי מערכת הבריאות שנמצאו חיוביים לנגיף, ומספר זה צפוי לעלות, ובכל מקרה של גילוי איש צוות חולה מוכנסים אנשי צוות רבים נוספים לבידוד. יש למגן את כל הצוות –אני פונה אליך בבקשה להפעיל את כל כובד משקלך ולעצור את המחדל הרפואי, עכשיו".

אמש גם דווח כי בכוונת משרד הבריאות להמליץ על  חובת חבישת מסיכות מיגון לכל מי שיוצא מביתו לכל מטרה שהיא במרחב ציבורי. ההערכה: חובה כזאת עשויה להקטין פוטנציאלית את מימדי ההדבקה אלא שלשם כך יידרשו על פי הערכות כ-6 מיליון מסיכות מדי יום לכל הציבור, לא כולל מבוגרים בגילים מתקדמים שכרגע לא יוצאים מבתיהם וילדים. מלאי כזה איננו נמצא כרגע בישראל. בכירים במשרד הבריאות הזהירו כי ללא שימוש במסיכות לא ניתן יהיה לצאת מהסגר ועולה חשש לגל תחלואה נוסף.

משרד הבריאות מסר כי הרחבת מלאי המסיכות בעיצומו. 10 מיליון "בדרך למחסנים". צוותים רפואיים יצוידו במסיכות N95 וצוותים במוסדות גריאטריים במסיכות מנתחים רגילות. לכשיוחלט על יציאה הדרגתית מהסגר, הציבור יודרך לשימוש במסיכות בד או רב פעמיות שניתן לשטוף אותן לאחר פרק זמן מוגדר של שימוש. עדיין לא נקבע אם מצרך זה יהיה בפיקוח והיכן ניתן יהיה לרכשו. אחת ההצעות: בסופרמרקטים.

פרופ' ארנון אפק, יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים, אמר כי לבישת מסיכות על ידי כל אזרחי המדינה היא חלק מהמענה להורדת ההידבקות.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  עופר שלח,  מכונות הנשמה,  מסיכות מיגון,  ועדת הקורונה,  קורונה
תגובות