קורונה בישראל

פתרון למחסור במכונות הנשמה: ב"הלל יפה" פיתחו מכונה אחת לשני חולים

אנשי המחלקה להנדסה רפואית בבית החולים בחדרה הצליחו להשמיש מכונת הנשמה אחת כך שתוכל לשרת שני מטופלים בו זמנית, באמצעות יצירת שני מפצלים למתן הנשמה נפרדת לכל חולה

צוות הנדסה רפואית ב"הלל יפה" ליד המכונה המותאמת לשני חולים. צילום: דוברות בית החולים

במרכז הרפואי הלל יפה פיתחו פתרון מקורי ופשוט לבעיית המחסור במכונות ההנשמה: מכונה אחת לשני אנשים, תוך התאמה פשוטה של אביזרים. אנשי צוות המחלקה להנדסה רפואית של המרכז הרפואי בחדרה פיתחו את הרעיון שנבדק כבר בסוף השבוע.

בימים אלה עוסקת מערכת הבריאות כל העת בחיפוש אחרי פתרונות לעליה בכמות המונשמים עקב נגיף הקורונה לצד המחסור במכונות הנשמה. אנשי המחלקה להנדסה רפואית ב"הלל יפה", שעסוקים בשגרה בטיפול בכלל הטכנולוגיות והמכשור הרפואי בבית החולים (הטמעה, תיקון והתקנה) מצאו פשוט אך יצירתי לבעיה: השמשת מכונת הנשמה אחת כך שתוכל לשרת שני מטופלים בו זמנית, וזאת באמצעות יצירת שני מפצלים למתן הנשמה נפרדת לכל חולה, במכונה אחת.

המכונה תנשים בקצב נשימות ריכוז חמצן ונפח הנשמה אשר ייקבעו על ידי הרופא המטפל. הדבר מתאים לחולים שאין להם נשימה עצמונית, דהיינו, חייבים מכשיר הנשמה בתלות מלאה.

"זה אמנם נשמע לא מתוחכם במיוחד", הסביר אסי חליבה, מרכז תחום הנשמה והרדמה במחלקה להנדסה רפואית ב"הלל יפה", "וזה בוודאי לא המצב שהיינו רוצים שיהיה, כי האידיאל הוא מכונה אחת לאדם אחד, אבל זה פתרון מעשי, הגיוני, למטופל או לצוות, בהינתן מצב בו קיים חוסר במכונות הנשמה ועלייה בקצב המטופלים להם נדרשת הנשמה".

את "ניסוי הכלים" הראשון ביצעו בהצלחה טכנאי מחלקה הנדסה רפואית: חליבה ויגאל ווינר כבר ביום חמישי האחרון. בתחילת השבוע הועלה הרעיון כאופציה גם בבתי חולים בארה"ב, הסובלים ממחסור חמור במכונות הנשמה.

"יצרנו שני מפצלים לכניסה הבודדת של המכשיר, אשר למעשה יצרה הכפלה של הכניסות והיציאות של מתן הגז במכונה", הסביר חליבה. "את המכשיר עצמו מכוונים לנפח הנשמה כפול, בנוסף ניתן לכוון את קצב הנשימות, ריכוז החמצן ועוד. המערכת יוצרת הפרדה מוחלטת בין מטופל למטופל, מה שגם מונע העברה של זיהומים".

בצלאל מיירנץ, מנהל המחלקה להנדסה רפואית, הוסיף: "כולנו מקווים כי לא יהיה צורך בפתרון יצירתי זה, אבל עדיף להתכונן ולמצוא פתרונות חלופיים, בכל מקרה. אני גאה בצוות שלי ובחשיבה מלאת המעוף שלהם".

נושאים קשורים:  בית החולים הלל יפה,  מכונת הנשמה,  נגיף הקורונה,  מחסור בציוד,  ציוד רפואי,  קורונה,  חולים מונשמים,  חדשות
תגובות
30.03.2020, 15:16

ולמה לא לחלק לשלוש?

אנונימי/ת
30.03.2020, 20:20

נו באמת. לפני 3 שבועות ראינו בוואטסאפ את הסרטון מארה"ב על אלה שהוציאו מאמר על מכונה אחת המפוצלת לארבע חולים. שכבר נוסתה באירוע הירי בוגאס לפני שנתיים.
זאת ועוד - כבר יצא נייר עמדה אמריקאי מדוע הדבר דווקא מסוכן לחולי ARDS. כשאחד משתפר או מחמיר, פיזור ההענות הריאתית משתנה וכבר אינו שווה בין השניים.
כלומר, "הפיתוח" שלהם כל כך "מקורי" שכבר קיים נייר עמדה שהופץ בחו"ל נגד שימוש שכזה

אנונימי/ת
30.03.2020, 20:54

תדברו עם הרופאים לפני שמפרסמים שטויות

אנונימי/ת
31.03.2020, 00:12

מספיק מנשם אחד לכל בית חולים. אבל גדול גדול.....

אנונימי/ת
31.03.2020, 11:09

מעולה!