קורונה בישראל

משרד הבריאות יפתח מתקני בידוד לנדבקי קורונה מהמגזרים החרדי והערבי

זינוק במקרי ההדבקה וריכוזים גבוהים של חולי קורונה ביישובים חרדיים | מערך ההסברה לקהילה החרדית תוגבר

הסברה בנושא נגיף הקרונה על מודעות בשכונת מאה שערים בירושלים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

לאחר שמשרד הבריאות פרסם בסוף השבוע את "מפת הקורונה" בישראל המפרטת את הערים והישובים שבהם קיימים ריכוזים גבוהים של חולי קורונה, הודיע אמש מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב כי הוחלט לפתוח מתקני בידוד לחרדים וגם לחברה הערבית.

מהמסמך שפורסם ניתן לראות בבירור כי ביישובים שבהם ריכוז גבוה במיוחד של אוכלוסייה חרדית, מספר החולים הוא הגדול ביותר: בירושלים אותרו 352 חולים (נכון ליום ו') ובבני ברק 267. במקום השלישי תל אביב - 211 ואחריה בפער ניכר מאוד אשקלון 78, ראשון לציון 76, מודיעין-מכבים-רעות ופתח תקווה - 63 בכל אחת, אשדוד - 58, מגדל העמק - 57, רמת גן - 55, נתניה - 52, בת ים וחולון - 51 בכל אחת, אפרת - 46.

שיעור הנדבקים הגדול ביותר בישראל ביחס לגודל האוכלוסיה נרשם בקריית יערים, ישוב חרדי: 30 חולים מתוך 5,567 תושבים. בבני ברק פי 4.5 יותר חולים מאשר ברחובות וכמעט פי שלושה לעומת אשקלון. בכפר חב"ד – 25 חולים מתוך 6,421 תושבים.

משרד הבריאות הסביר את שיעור ההידבקות הגבוה בקרב הציבור החרדי בעיכוב בסגירת מוסדות החינוך שלהם, משום ששר הבריאות יעקב ליצמן תבע להחריג אותם מהשבתת כלל מערכת החינוך. מסיבה זאת נרשם זינוק במקרי ההדבקה. גם מסיבות פורים המוניות שהתקיימו באותם ישובים הן בין הסיבות להדבקה הנרחבת.

מנגד, חוגי החרדים מבקרים את משרד הבריאות על כך שצמצם את מאמצי ההסברה שלו בקהילה החרדית. רק בעקבות הטענות הללו תגבר משרד הבריאות בשבוע שעבר את מערך ההסברה בקהילה החרדית ו-200 אלף עותקים של עמודי עיתון המסביר את המגיפה, בנוסח שמקובל על הקהילה החרדית, הופצו בריכוזים חרדיים בסוף השבוע.

בעיה נוספת שממקדת אליה עתה את תשומת הלב: התפשטות נגיף הקורונה במוסדות סיעודיים, דיור מוגן לקשישים ובתי אבות. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של הר"י, אמר במוצ"ש באולפן ערוץ 12 כי מחקר שנעשה בארה"ב והתמקד בתחלואה שפשטה בבית אבות העלה כי פחות משבועיים לאחר שנתגלה במוסד כזה מקרה קורונה ראשונה, 30% מהדיירים נמצאו חיוביים לנגיף. יותר ממחצית הנשאים לא הציגו תסמינים בבדיקה. אולם, שבועיים לאחר הבדיקה שעברו, 77% מהנשאים פיתחו תסמינים שחייבו אשפוז.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  חרדים,  מגזר ערבי,  קשישים,  חולי קורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.03.2020, 16:08

שלוש סיבות עיקריות למשבר במגזר החרדי.

א. למגזר החרדי יש מספר מאפיינים שיוצרים כר נוח להתפשטות האפדמיה. 1. משפחות גדולות עם ילדים קטנים וקשר הדוק בין כל המשפחה המורחבת כך שלא נדיר לראות סב בן 80 לומד יחד עם נכד בן 7! מחזה שכמעט לא תמצאו בשום מקום בעולם.
2. מצווה להיפגש שלוש פעמים ביום ולהתפלל יחד. ואף שמצווה זו אינה מהחשובות במצוות ואף אינה כתובה בתורה, בכל אופן אלפי שנים של הרגל להיפגש כל יום לא עוברים ברגע.
3. אירועים קהילתיים שבהם נפגשים כולם עם כולם - חתונות, בר מצוות, בריתות, ''סיומי מסכת'', וכדו'. באירועים אלה שנערכים בדר כלל במקומות צפופים. ההדבקה היא בלתי נמנעת. וגם בגלל שיעור הילודה הגבוה מספר האירועים הוא גבוה מאוד במיוחד בבני ברק ובירושלים.
ב. אפס הסברה במגזר שכמעט אינו חשוף לתקשורת. חוסר הבנה שצעדים דרמטיים במגזר מונחים על ידי הרבנים ולא על ידי המדינה ולא נעשה נסיון מספיק להידבר עימם ולהסביר את חומרת האפדמיה.
ג. 70 שנה שהמגזר החרדי רגיל שההוראות וההנחיות שמקבל מהמערכת הציבורית בארץ הם בעיקר לרעתו. מה שיצר תגובה אוטומטית של דחיה לצעדים שנקטה מערכת הבריאות. ולא עזר שהשר ליצמן עומד בראש המערכת מכיוון שמערכת היחסים השלילית בין המגזר למדינה חזקה ממנו.

את התוצאות המיידיות מתחילים לראות עכשיו, ואת ההשלכות הכלכלכיות החברתיות והפוליטיות של המצב הזה נראה בהמשך.

אנונימי/ת
30.03.2020, 07:03

האם תוכל להסביר את סעיף ג' - המגזר החרדי רגיל שההוראות וההנחיות שמקבל מהמערכת הציבורית הם בעיקר לרעתו?
דווקא התחושה שלי כחילוני שמגזר זה מופלה לטובה לעומת החילונים בכל הקשור ליחס של זכויות-חובות

29.03.2020, 23:28

שימו לב: בגלל התקדימיות שלה, מאופיינת מגיפת הקורונה בתסמונת הסתגלות עולמית. ההסתגלות לא פוסחת על שום אגף באנושות, החל ברופאים ומומחי בריאות הציבור שמעדכנים תחזיות מקצה לקצה בתדירות של כל ארבעה ימים. עבור באוכלוסיית אירופה שלפני שבועיים ספקה כף אל כף בנסיון להבין איך מתמודדים עם ביטול אירועי הספורט והזמר האהובים. וכלה בממשלות ובמנהיגים שמבינים את המצב באיחור מתמיד וחסר תקנה של כמה ימים פלוס.
גם בישראל זה המצב. אחרי שהתקשורת רעשה וגעשה על הכנסת הבאים מאיטליה לבידוד, בצעד שהוגדר 'פיגוע דיפלומטי'. היא עברה מהר מאד לעסוק בשאלה, למה בעצם נתב"ג עדיין מתפקד, כאשר השיח הזה גם התחלף מהר מאד בדיוני הסגר המדכאים.
מינון ההוראות שמנחיתים משרדי הבריאות בעולם, ומינון הציות והיישום האזרחי שלהם, מוכתבים ומתכתבים ישירות עם אותו קצב עיכול והפנמה מדובר.
מה שקורה, זה שבציבור החרדי הכל מתנהל על פי התקן, ההוראות מקויימות אחת לאחת, והלקחים מופקים, רק באיחור של שבוע בערך.
הציבור שלא העלה על דעתו לפני שבועות מספר ביטול אפשרי של האירועים ההמוניים האופייניים בני אלפי איש, עבר תוך זמן קצר להתפצלות כנסי תפילה של עשרות בודדות של אנשים, ועד לצעד הדרמטי שמעטים בציבור הכללי מסוגלים להבין את עוצמתו, של סגירה שקטה ומהדהדת של כל בתי הכנסת בארץ.
גם בענין המניינים הפתוחים שנערכים עדיין בשדות ובחצרות, אפשר כבר לראות ניצני סגירה. רבנים מוכרים קוראים לאנשים שלא להתקהל כלל, אפילו לצורך תפילה.
מה שלא עשו החרדים תחת הכנסיה הספרדית הקנאית, או תחת שלטון גטאות איום, הם מוצאים עצמם עושים מרצון ובהכרה מלאה תחת המגיפה.
הבעיה, שהכל קורה מאוחר מדי. כל צעד מיושם בחברה החרדית כמה ימים אחרי הכרזתו בציבור הכללי, וההבנה החרדית בנוגע לכללים המדויקים לוקה בחסר גדול. העדר הסברה מתאימה, ובעיקר אי חשיפה לתקשורת האינפוזוציונית, מעכב מאד את התפשטות המידע וההבנה במגזר, אך לא מעכב כמובן את התפשטות הנגיף עצמו.
בשעה שהציבור הכללי נחרד מנתונים הזורמים מאיטליה, שהיא עבורה שכנה נחמדה ויעד נופש מועדף, החרדי הקלאסי מרגיש שזה קצה העולם, ומכיר את איטליה רק מדברי ימי הבית השני, ויודע די ברור שהקיסר שלה שלח צבא להחריב את בית המקדש, זהו. עד שלא מגיע הנגף לפתחו, במקרה שלנו ברוקלין למשל, הוא לא יתרשם, ולא יחשוב שקרה כאן משהו מעורר התייחסות.
עד כאן מקצת מה שיש לי לומר על נושא שהכה היום גלים, ופתח מהדורות (באופן קצת תמוה, יש לומר).