קורונה בישראל

משרד הבריאות מעכב את האישור לביצוע בדיקות קורונה בקופות ובמעבדות מחקר

קופות החולים יכולות ומציעות לבצע אלפי בדיקות מעבדה מדי יום כבשגרה, אך משרד הבריאות נתן היתר כזה רק ל"כללית" ומטיל מגבלות מחמירות גם על מעבדות המחקר באקדמיה

עובדת מעבדה (צילום: אילוסטרציה)

גם הבוקר (ד') ממשיכים בכירים במערכת הבריאות, שאינם נמנים על אנשי משרד הבריאות, למתוח ביקורת על "מחדל הבדיקות" ועל כך שעדיין לא מתבצע מספר הבדיקות היומי הנדרש כדי לאתר כמה שיותר חולים שאינם מודעים למצבם מאחר שלא פיתחו סימפטומים אופייניים לקורונה.

בקופות החולים, רק מעבדת שירותי בריאות כללית קיבלה אתמול היתר ממשרד הבריאות לבצע את בדיקות המעבדה לדגימות שיתקבלו. מנכ"ל "לאומית", ניסים אלון, אמר בהקשר זה ל"דה מרקר": "הקופות יכולות לבצע אלפי בדיקות מעבדה מדי יום. אצלנו הרי מבוצעות מאות מיליוני בדיקות בשנה. תנו לנו לעשות זאת".

אלון אמר כי יש ציוד והקופות רק מחכות לאישור משרד הבריאות – אלא שאישור זה מתמהמה. עוד אמר כי יש לתת שיקול דעת לרופא מטפל, באישור רופאי מחוזי כמו שיש לגבי הפניה ל-MRI. "תגבילו אותנו במספר הבדיקות בהתאם לגודל הקופה, אבל תנו לנו, בקופות, לנהל את זה. משרד הבריאות החליט לעשות שימוש מושכל במשאבים ונקבע שיתמקדו רק בחולים בסיכון גבוה, ולא אישרו לי למשל לקנות בעצמי חומרים ומוצרים למעבדה".

ביקורת דומה מכיוון אחר השמיעו מנהלי מעבדות במדעי החיים במוסדות אקדמיים ומחקריים הטוענים שמשרד הבריאות לא אישר להם להשתתף במבצע הבדיקות – ולפי הערכתם ניתן בעזרתם להגיע מיד ליותר מ-10,000 אלפים בדיקות מעבדה מדי יום – "כי משרד הבריאות מתעקש על רגולציה מחמירה.

בדיווח של מירב ארלוזורוב ב"דה מרקר" בנושא הזה צוין כי מנהלי מעבדות המחקר האקדמי "רודפים אחר בכירי משרד הבריאות" כדי שיאפשרו להם להפעיל את המעבדות למבצע בדיקות הקורונה. "ניתן בתוך שעתיים להכשיר מאות דוקטורנטים בכל מוסד אקדמי כדי שיעזרו אבל משרד הבריאות לא רוצה לתת לכך אישור", התלונן חוקר בכיר באחת האוניברסיטאות. הוא ציין שבתוך 48 שעות מסוגלת כל מעבדת מחקר שבה ממילא קיים ציוד מתאים, בכלל זה למיגון העובדים, לעמוד בכללי הרגולציה המחמירים ביותר של משרד הבריאות.

מגבלה אחרת שהטיל המשרד: דרישה שלכל הסטודנטים שירצו לסייע בנטילת הדגימות יהיו ביטוח, חיסונים וציוד מיגון. דרישה לתעודת יושר, שגם היא הועלתה בתחילת ההתפרצות, כנראה הוסרה בינתיים. לגבי שאר הדרישות משרד הבריאות לא מגמיש את התנאים.

בדיווח צוין שמשרד הבריאות סירב להגיב לכל התלונות הללו.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  בדיקות מעבדה,  קופות החולים,  מגיפה,  מעבדות מחקר,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
18.03.2020, 19:33

משרד הטמטום כבר אמרנו?