קורונה בישראל

התחזית הקיצונית למגיפה בישראל: יותר מ-1.440 מיליון איש יחלו בקורונה

נכון לבוקר זה בישראל 304 מקרי קורונה מאומתים, ללא כל מקרה מוות, אבל מודל מתמטי שעליו מסתמך משרד הבריאות ולפיו ננקטים צעדי המניעה מתאר תרחיש אימים עם עשרות אלפי מתים

צוות של מד"א בדרכו לטיפול נוסף במקרה קורונה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

מספר חולי הקורונה המדווחים בישראל עלה הבוקר (נכון לשעה 11:00) ל-304 – שישה מקרים חדשים מאז ההודעה הרשמית האחרונה של אמש (ב') בחצות. יחד עם זאת, מספר המחלימים עלה לחמישה, מספר המקרים הפעילים הוא 299 ובמצב קשה-קריטי-חמור – ארבעה חולים.

"דה מרקר" פרסם הבוקר (ג') את המודל המתמטי שעליו מסתמך משרד הבריאות בטיפול בקורונה. בדיווח, מאת רוני לינדר ושלי אפלברג, צוין כי המודל הסטטיסטי הוכן במכון גרטנר והוא מצייר כמה תרחישי תחלואה ותמותה בישראל, כאשר המשתנה המכריע הוא קצב ההדבקה.

לפי אותו מודל, משך המגיפה המשוער הוא בין שמונה חודשים לשנתיים וחצי (עד 880 ימים). במקרה קיצון, כאשר כל חולה ידביק שני אנשים, כ-80% מהאוכלוסיה, מעל 1.440 מיליון איש יידבקו, 270 אלף יהיו במצב קשה קריטי וכ-21,600 עלולים למות. על פי המודל, מספר החולים הקשים מדי יום בשיא המגיפה עלול להגיע ליותר מ-1,450, יידרשו מעל 14 אלף מיטות בטיפול נמרץ ו-42,500 יהיו מיטות בתפוסה בשיא המגיפה.

תחזית דומה הציג גם פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות ומנהל "איכילוב", שאמר בערוץ 12: "החשש הוא שבתוך שבועיים-שלושה יהיו בישראל 10,000 נדבקי קורונה, וזאת משום שרבים באוכלוסיה עדיין לא נשמעים להנחיות וטרם הפנימו את חומרת המצב". הוא התייחס להתנהגותם של צעירים רבים במרחב הציבורי, תוך התגודדות רבת משתתפים, כאילו מדובר ביום חג, כפי שהוצגה גם אמש בדיווחי החדשות. פרופ' ברבש הדגיש: רק שינוי בהתנהגות יביא להאטה בקצב התפשטות הנגיף.

גם בבריטניה הוצגה תחזית על פיה, עד סוף השנה הבאה כ-80% מכלל אזרחי בריטניה יחלו ולכן יש להיערך לאשפוזם של 7.9 מיליון אנשים (15% מכלל הנדבקים). על הערכה זאת דווח ב"גרדיאן" והיא מבוססת על מסמך שהכין צוות של ה-PHE, הגוף האחראי על בריאות הציבור בשירות הבריאות הלאומי NHS. מדובר ב"תחזית למצב קיצון" כאשר כ-1% מהנדבקים, לערך חצי מיליון, עלולים למות מסיבוכי המחלה. אלא שלפי הערכה ייתכן שיעור התמותה יהיה קטן יותר – לערך 0.6% (סביב 318 אלף).

הבריטים מעריכים שמספר מקרי הקורונה עלול לעלות ב-14-10 השבועות הקרובים – כלומר שיא ההדבקה יהיה בין סוף מאי לאמצע יוני.

דובר ראש הממשלה בבריטניה מסר בתגובה שאין צפי לשמונה מיליון מאושפזים. עם זאת התכנית שם היא לחייב כל בני 70 ומעלה לבידוד ביתי לפחות לשלושה חודשים כדי למנוע את ההדבקה בקבוצת סיכון זאת.

אתמול, במסגרת תדרוך לתקשורת בישראל, אמר גם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי משרדו ממליץ לבני 70 ומעלה למעט ככל האפשר ביציאה מהבית, הביע תקווה שדי בקרוב אפשר יהיה להגיע לכמה אלפי בדיקות ביום. לדבריו, תכנית משרד הבריאות היא שבכל בית חולים בארץ ניתן יהיה לבצע את מלוא הבדיקות הנדרשות לאיתור ואימות הנגיף.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  תחלואה ותמותה,  מכון גרטנר,  קורונה,  19-COVID
תגובות