קורונה בישראל

"צעדי הממשלה דרקוניים - מחדל בסדר גודל של מלחמת יום הכיפורים"

גורמים בכירים במערכת הבריאות בביקורת חריפה על החמרת הצעדים להתמודדות הלאומית עם הקורונה: מדובר ב"טעויות היסטוריות והיסטריות"

"במקום לסגור את המדינה, להשקיע את המאמץ האמיתי בהגדלה בהיקף אדיר של מספר הבדיקות". צילום נתי שוחט פלאש 90

בעוד שמרבית אנשי הדרג המקצועי והמומחים תומכים בצעדי הממשלה שננקטו במסגרת המאבק בנגיף הקורונה ומשוכנעים שזהו המהלך היחידי שיכול לעצור את ישראל מלהפוך לאיטליה - יש מיעוט שחושב אחרת ורואה במהלכים אלה "צעדים דרקוניים" ו"חיסול ממוקד של הכלכלה הישראלית". כך מדווח בן כספית ב"מעריב".

בדיווח נמסר כי "גורמים בכירים במערכת הבריאות, שביקשו לשמור על עילום שם", טוענים כי "נעשו טעויות היסטוריות והיסטריות". הם הזהירו ש"זו תהיה בכייה לדורות", ש"הקונספציה שגויה -  מחדל בסדר גודל של מלחמת יום הכיפורים".

המבקרים טוענים כי מספר החולים עד כה הוא בסך הכל "זניח ואפשר להתמודד איתו". לדבריהם, "רוצים שבתי החולים ירוקנו את המחלקות - בשביל מה? כדי להרוג את כל החולים האחרים? אם יהיו אלפים ועשרות אלפי נדבקים - עוד 500 מיטות יעזרו למישהו? מוטב שיכינו אתרי אשפוז נפרדים, שיחשבו רגע מחוץ לקופסה".

המבקרים שבים ומדגישים את הצורך "להשקיע את המאמץ האמיתי בהגדלה בהיקף אדיר של מספר הבדיקות, כדי לבודד את אלה שבאמת צריכים להיות בבידוד - לא את כולם. כך עשו בדרום קוריאה, ובטייוואן".

עד כה פעלו רק ארבע מעבדות לבדיקות אימות לנגיף. על פי אחד המומחים: "בהתחלה, משרד הבריאות לא נתן לאף אחד לעשות בדיקות, רק למעבדה המרכזית ב'שיבא'. זה סיפור פשוט של אגו. רצו בלעדיות וזה היה מחדל ענק. מיום ראשון (היום), וזה רק אחרי שצרחנו וטלטלנו את משרד הבריאות, נוכל לבצע 2,000 בדיקות ביום, וזה לא יעזור כי צריך עשרת אלפים".

אותו בכיר הציע לגייס מיד את המעבדה למיפוי גנטי במכון ויצמן לבדיקות הקורונה. מבקרים אחרים דורשים לגייס למבצע מעבדות פרטיות "כי אנחנו במצב מלחמה".

פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל "הדסה", כך מדווח, החל לתכנן מבצע בדיקות המוניות, מגייס רופאים ומנסה להשיג לכך מימון. בכוונתו לרתום למבצע סטודנטים לרפואה או סטודנטים לסיעוד שנמצאים עתה בהשבתה, כדי שיבדקו קהל במרכזי קניות ויחתימו כל נדבק על טופס הסכמה. "זה יהיה קל, זול, יעיל ומהיר. כך בדיוק עשו בדרום קוריאה", הסביר פרופ' רוטשטיין. "יש לייצר מאגר גדול של מחוסנים, ליצור חיסון עדר".

המבקרים הביעו גם התנגדות "לסגור את המדינה" וציינו: "צריך לפחד פחות ולעשות יותר - להציף את בתי החולים בצוותים רפואיים מתוך הסטודנטים לרפואה והסיעוד.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  משרד הבריאות,  ממשלת ישראל,  בדיקות מעבדה,  קורונה,  התפשטות מחלה,  סטודנטים לרפואה
תגובות
אנונימי/ת
15.03.2020, 15:25

יש נסיון של קוריאה בבצוע בדיקות מרובות ויש נסיון של סין וטיואן בסגרים בשלב זה הנסיון של האחרונות יותר מוצלח בבלימה של ההתפשטות על מסות יותר גדולות של אנשים. עם כך יש להגביר מאוד את מספר הבדיקות ובאופן משמעותי תוך שחרון מבוקר רסן הבידודים

אנונימי/ת
15.03.2020, 21:12

מה ציפיתם לשמוע מבן כספית !!!???ועוד להתיחס לזה ברצינות !!??

16.03.2020, 18:15

אני מסכים לנאמר
דרום קוריאה פועלת בחכמה ומי שהקשיב היטב להכרזת טראמפ על מצב החירום- האמריקאים אימצו את המודל הדרום קוריאני.
במקום להשבית את כולם- בודקים את כולם
יקר, אבל יותר זול מלהשבית את כל המשק

16.03.2020, 19:45

veahc knpdr vzv aeurtho ku yrtnp?
chb,hho vnnak vpsrkh re aupl fx; kcurxv ure vnuakho nbxho kv,nuss-cthjur erhyh-go vndhpv
sh sunv kbu

אנונימי/ת
16.03.2020, 19:22

שרשרת טעויות אינסופית של משרד הבריאות שמובל על ידי פוליטיקאים, כלכלנים ואפידמיולוגים שלא ראו מעולם מחלקה פנימית. במקום להשקיע כסף בהתחלה בבדיקות סקר נרחבות לאוכלוסיה, הכנת ציוד מתאים לצוותים בבתי החולים, הכנת בתי חולים יעודיים ומיגון האנשים בסיכון החליטו לבודד את האוכלוסיה ולבדוק רק מי שחזר מחו"ל.
השקיעו כסף במתחם בידוד יוקרתי מיותר בשיבא, בידדו אנשים בטענה מגוחכת שצריך להשטיח את העקומה במקום ליצור אפקט עדר, הלחיצו את האוכלוסיה, גמרו לכולנו את החסכונות, עשרות אלפי מפוטרים, מאות אלפי ילדים וסטודנטים לא לומדים.
הטענה היא בשם הדבר המוסרי שהכריזה עליו פרופ סדצקי, צריך להציל מאות אנשים קשישים מתמותה מווירוס עונתי. אני טוען שהמחיר גבוה מדי. בעיני לא מוסרי שאלפי אנשים יהיו רעבים ללחם. בעיני לא מוסרי שעשרות אלפים יפוטרו וישרפו את החסכונות שלהם. בעיני לא מוסרי שמשרד הבריאות מתנהל כדיקטטור.
משרד הבריאות במשבר הזה פשט את הרגל מבחינה רפואית, מבחינה כלכלית, מבחינה מוסרית. ועדת חקירה ממלכתית קום תקום על האירוע הזה. זה ברור לכולם.

אנונימי/ת
16.03.2020, 19:34

כל ההתנהגות של אנשי משרד הבריאות מונעת מפחד מוועדת חקירה. כיסת"וח אחד גדול, שרק הוביל לשרשרת אסונות, במיוחד האסון הכלכלי שתוצאותיו יהיו, מן הסתם ובין השאר, הידוק עניבת החנק סביב מערכת הבריאות שכבר ממזמן בקריסה.

אנונימי/ת
17.03.2020, 00:01

אוסף של שטויות, וזה בסדר, בשביל להתמודד עם המגיפה הזו צריך לדעת קצת מתמטיקה, ולא לבלות במחלקה פנימית בבית חולים, באיטליה לפני שלשה שבועות היו בדיוק במצב שלנו היום, נתנו הוראות לשמור מרחק, והאיטלקים הנחמדים צחקו לשלטונות בפרצוף, מה שהם לא עושים היום
אם אתה רוצה לשיר מהמרפסת כשאנשים מחרחרים למוות בבתי חולים כי אין מספיק מכונות הנשמה אז תנהל את המדינה עם העצות האלה להקים בתי חולים ייעודיים

אנונימי/ת
17.03.2020, 07:00

העובדה היא שמקימים בתי חולים יעודיים , העובדה שמגדילים עכשיו את בדיקות הסקר, העובדה שרק עכשיו מבינים שלא הכינו את צוותי בתי החולים, איכילוב היו עסוקים בהכנה לאקרדיטציה מיותרת לפני שבוע, העובדה שמי שלא היה בפנימית לא ידע לעולם איך למגן את הצוות, העובדה היא שיש חוסר מטורף בארץ בציוד למיגון כי כבר לא חשבו על זה מראש וכל הציוד העולמי נגמר.
מדיניות של היסטריה, הפחדה המונית, אובדן שליטה של משרד הבריאות. מתפארים בהישגים שלהם ואומרים ששיטחו את העקומה אבל כל זאת כי הם לא בודקים את האוכלוסיה. על כל נשא מאובחן יש כבר היום מאות ואלפים נשאים. את המחדלים שלהם הם מסתירים מהציבור.
הבעיה שנוקטים בצעדים לא נכונים ואומרים תראו מה קרה באיטליה. חברים, עוד שבוע שבועיים איטליה זה כאן.

אנונימי/ת
18.03.2020, 12:14

אמת ויציב.

מדובר אכן במחדל שמונע על ידי היסטריה , פופוליזם ושיקולים זרים.
במקום למקד את המאמצים באוכלוסיות בסיכון מדובר על תגובה כוללת שגורמת לפניקה קשה בציבור ופגיעה כלכלית קשה ברוב שכבות האוכלוסיה

ערב טוב, (עדין , מי יודע מה צופה העתיד ?)
אני פותח כך מאחר וחבר בכיר שלי מעט צעיר מגילי הגדיר את המצב כ-"קורונו-דיקטטורה" שאליה הובאה המדינה בתואנות שווא היסטריות ומטילות אימה: "אם לא תצייתו - אלפים ימותו ! ! " איזה שקר נבזי ? איזו רשעות מתוחכמת וחסרת חמלה !
אני מסכים לחלוטיו עם רוח דברי הבקורת השקולה והמקצועית הנושבת בדברי המתריעים .,
אך אוסיף עצה ידידותית מכוון אחר : באם אכן תקום ועדת חקירה לבדיקת תפקוד ממשלת המעבר בהנהגת "שלישית הקברניטים" -- ראש ממשלת המעבר- שר הבריאות בממשלת המעבר - מנכ'ל משרד הבריאות (שכידוע איוו רופא ואף לא ביולוג) --
אני מייעץ פומבית לכל אלה המצוטטים כ-"גורמים בכירים במע' הבריאות" שבקשו להשאר עלומי שם (אנונימיים) : הכינו עתה זכרון דברים מדויק ככל האפשר (שמור היטב) מדבריכם/עצותיכם , שבוודאי גם נאמרו באוזני "הקברניטים", כדי שבעת תחקירי וועדת החקירה לא יגוללו עליכם את האשמה ! ! הרי היו תרחישים מסוג זה בעבר.!
ראו , הוזהרתם ! התגוננו מראש !
בברכה , פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
22.03.2020, 14:18

הפרדה חשובה.למניעת הדבקות

מדיניות " ניהול סיכונים" בעת מגיפה הינה הבסיס המוסרי האתי רפואי שעל פיה יש לפעול,
והינה נובעת במישרין מן האתיקה הרפואית עליה חונכנו.
הרשינו ב2015 ל"הפיכת חצר" לקרות כאשר שלישיה ללא כל הבנה, ידע ואתיקה רפואית אושרה ע'י פסיקת בג'ץ (באמרתו הנואלת של מי שהיה אז שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, לאפשר מינוי מנכ'ל שאינו רופא "אולי הנסיון יצליח "? בחיי אדם , כבוד השופט לא מבצעים נסיון שאולי יצליח !!)
והשלישיה דאז, שעשתה את הפיכת החצר הינה זו שאחראית היום על ניהול המדיניות הרפואית של ארוע המוני
מי היא השלישיה ?
ראש ממשלת מעבר, - שר בריאות בממשלת מעבר - מנכ'ל שאינו רופא ? ! ?
מה כי נלין על המצאנו במקום במדיניות של "ניהול סיכונים" אנו מצויים עמוק בתו קורונו-דיקטטורה שנכשלת !
מקווה שכלנוו ובעקר הפוליטיקאים נלמד את הלקח - בריאות אין להפקיר בידי בורים ברפואה ! הלוואי !
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן. 3.4.20