נגיף הקורונה

מחקרי הקורונה החדשים: אלה התנאים שבהם שורד הנגיף

פרסומים מדעיים חדשים על תכונות ה-SARS-CoV2 מגלים מה גורם לנגיף לשרוד לאורך זמן ולהתפשט במהירות

נגיף הקורונה. הדמיה: שאטרסטוק

לצד העלייה בתחלואת הקורונה בעולם ומאמצי מערכות הבריאות להתמודד עם הנגיף, גובר זרם הפרסומים המדעיים על תכונות ה-SARS-CoV2.

באתר של ה-American Society for Microbiology דיווח צוות חוקרים מאוניברסיטת צפון קרוליינה כי הנגיף זקוק למזג אוויר קר יחסית וללחות גבוהה כדי לשרוד על פני משטחים שונים ולהתפשט. הם ציינו כי הוא זקוק ללחות באוויר של 70% יחד עם טמפרטורה של עד 5 מעלות. זה מסביר, לדעת החוקרים, מדוע הוא מתפשט יותר באזורים הצפוניים של חצי הכדור הצפוני כמו סיאטל בארה"ב אבל גם בצפון איטליה וקודם לכן בסין. לעומת זאת, באזורי חצי הכדור הדרומי שיעור ההדבקה והתפשטות שלו נמוכים יותר משום ששם חם יותר, יחסית.

מחקר נוסף, גם הוא אמריקאי, טוען שנגיף הקורונה נשאר זמן רב באוויר ועל משטחי נחושת, קרטון ופלסטיק – בין שלוש שעות לשלושה ימים. תוצאות דומות התקבלו בעבר ממחקרים על נגיף הקורונה שחולל את מגיפת ה-SARS ב-2003. מחקר דומה פורסם ב-Journal of Hospital Infection.

ממצאים אלה מעלים לכן חשש שהנגיף עלול לעבור בין בני אדם שהם נשאים, גם לאחר שנגעו במתגי מעליות ואפילו במגע עם שטרות של כסף וכרטיסי אשראי.

יש לציין שכמה מהממצאים הללו לא עברו עדיין ביקורת-עמיתים אבל הצוותים שעסקו בכך החליטו לשתף במידע זה חוקרים נוספים גם לקבלת ביקורת.

הממצאים השונים מדגישים את האתגרים שעומדים בפני מערכות הבריאות במדינות השונות לצורך התמודדות עם המגיפה: צבירת כמה שיותר נתונים על נשאים ונדבקים; מניעת הידבקות בנגיף של הצוותים הרפואיים המטפלים בחולים שהוכנסו לבידוד – בדגש על אמצעי מיגון יעילים ובכמות מספקת במיוחד עבורם; הצורך ביותר מיטות אשפוז במערך טיפול נמרץ נשימתי עבור החולים הקשים ביותר.

לגבי היערכות נכונה לבלימת התפשטות הנגיף בתוך הקהילה, הדבר כולל לא רק הרחבת הבידוד הביתי והקשר ההדוק בין המבודדים ומוקדי הרפואה הקהילתית שינטרו אותם, אלא גם העמקת ההסברה והדרכת הציבור בשינויים התנהגותיים אישיים וחברתיים לפחות לתקופה הקרובה; יותר מעבדות לבדיקה ואימות נוכחות הנגיף, הרחבת פעילויות כמו מגה-סקרינינג וצבירת נתונים שוטפים במערכת ממוחשבת לצורך שליטה וניהול מרכזי של התחלואה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  התפשטות מחלה,  קורונה,  חדשות,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
12.03.2020, 23:50

סייג לחכמה, אתם לא יודעים על תקפצו. חבל שפרופ' מכובד כמו בנטביץ כותב דברים ללא בסיס, וההתפתחויות מראות שישראל הקדימה את כולם בתגובות נכונות, אף אם מידי פעם טיפה מוגזמות. יש הרבה מה לבקר את משרד הבריאות. הפעם עובדים מתייחסים ומשקיעים כמו שצריך הגם שלא מושלם ולגיטימי להתווכח לפני שמתקבלות החלטות.. הפעולות שננקטות כעת בארצות שלא הגזימו קצת כמו ישראל קשות בהרבה , והמחיר שמשלמת ותשלם האוכלוסיה רפואית חברתית וכלכלית קשות ביותר.
ולצעיר- הר"י עושה מאמצים רבים ללחוץ את משרד הבריאות למצוא פתרונות להשבתת הלימודים. יש נכונות, מורכב, נמתין ונראה.

אנונימי/ת
15.03.2020, 07:21

סייג לחוכמה לגמרי. אנחנו עדיין לא יודעים אם ישראל הקדימה, או שלגמרי כבר איחרה את הרכבת, כשנתנה לחוזרים מחו"ל לחזור בתחב"צ ולהסתובב חופשי בלי כל בקרה במדינה ולהדביק רבבות. המצב כרגע חבוי מן העין הציבורית, כי לא נעשות בדיקות נרחבות, וגם יש הוראה לא לבצע נתיחות לגופות 'חשודות' בקורונה, אז הנתונים שמאכילים אותנו בהם הם לגמרי קצה הקרחון ולא מראים את המצב ליישורו.

אנונימי/ת
19.03.2020, 11:42

עושים עד כה דברים רבים ושונים במאבק בקורונה.
רוצה להתרכז בנושא יחסית פשוט שגם עולה מעט כסף.
הכעיה הינה אירגון העבודה בחדריי המיון שלנו. עד כה ציון נמוך למדיי.
מגוון בעיות. כמו למשל קבלת אישור לבדיקת קורונה המחייבת התקשרות לרופא במשרד הבריאות. ל מ ה לו לתת לאחראי מחלות זיהומיות באותו בית חולים את הרשות לאשר הבדיקה (ממש טימטום)
--חוסר בהירות איך להתיחס לחולים עם חום ותסמיניי נשימה.
--חוסר בהירות איזה רופאים אמורים להתמגן
--אי מתן מסכות לכל חולה הניכנס למיון.
ועוד הרבה דברים.בימים האחרונים רואים קצת שיפור.
מרופא פנימי שבנו ג"כ רופא במלר"ד

אנונימי/ת
13.03.2020, 09:27

הוירוס חודר בעזרת חומציות האנדוסום וחיבור לליזוזומים מניעת חומציות אמורה למנוע את החומציות של האנדוסום

אנונימי/ת
13.03.2020, 09:46

יש משבר, ישר קופצים לנצל ההזדמנות להוצאה כספית ולשלשל עוד כסף, לכיסים המרופדים מידי מימלא, " ועדת בריאות בכנסת"!
מספיק עם ועדות ובזבוז כספי ציבור על להג ופגישות, בן כה אין הרבה ידע על המוטציה. יש משרד בריאות.
תנו להם לעשות את העבודה.

13.03.2020, 12:56

יש להזכר שיטה ישנה של טיפול בתמיסת של Ethanol. כולל:
-כממגן מחליף לבצקת ריאה בצורה של שאיפה של תמיסה של 33%;
-שימוש לתוך הוריד של אתנול 5 % בתוך 5% גלוקוזה עם השפעה אנרגיית ואנטיספטי

אנונימי/ת
18.03.2020, 18:34

שלום,
האם תוכל להסביר איך פועל האתנול? האם הוא ממיס את מעטפת הנגיף? האם יתאים גם כחומר חיטוי להבנתך?

אנונימי/ת
18.03.2020, 18:32

שלום,
אשמח להבין מה גורם לנגיף להפסיק לשרוד על אותם משטחים (מתכת, קרטון וכו) האם הוירוס :מת", כלומר מתפרק מהמעטפת שלו, או שהוא מתנדף מהמשטח?