נגיף הקורונה

יתוגברו בדיקות מעבדה לאבחון הקורונה | המטרה: אלפי בדיקות ביום

ה"כללית" תפתח מרפאות ייעודיות למבודדי הבית וכל הקופות מתגברות את שירותי האונליין | משרד הבריאות הגביל התקהלויות ל-2,000 איש וממליץ להימנע מביקורים בבתי חולים ובמוסדות לקשישים

המעבדה הארצית לזיהוי נגיפים ב"שיבא". צילום משרד הבריאות

קופות החולים נערכות למתן טיפול בהיקפים גדולים לאנשים הנמצאים בבידוד בית. שירותי בריאות כללית הודיע אתמול (ג') כי היא פותחת 50 מרפאות ממוגנות עבור מבוטחיה הנאלצים לשהות בבידוד ביתי אך אינם נשאי נגיף הקורונה. שלוש הקופות האחרות לא הודיעו עדיין כיצד ייערכו למתן שירות זה. במקביל, כל קופות החולים מרחיבות את שירותי האונליין שלהן כדי לצמצם ככל שניתן את הביקורים במרפאות הקהילה הרגילות ובקליניקות של רופאיהן העצמאיים.

במרפאות הייעודיות יהיו רופאים ואחיות במיגון מלא. הן לא ישרתו מבוטחים שאינם בבידוד. יש כוונה שמרפאות אלו יופעלו בפריסה נרחבת במחוזות ה"כללית".

על ההיערכות הזאת מסר ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בחטיבת שירותי הקהילה של ה"כללית". המטרה: להקל על מרפאות הקהילה הרגילות לטפל במקרי תחלואה קלה ובינונית ורגילה עבור מי שאיננו מאושפז בבית חולים ובכך יופחת העומס המוטל על המחלקות הפנימיות שיתפנו לטיפול במקרים מורכבים.

למטופלים בבידוד בית שיזדקקו לבדיקות דם, מאפשרות הקופות להזמין שירותי בדיקות דם עד הבית, בתשלום. במקרים מסוימים ישלחו אחות ממוגנת לשם כך לבית המבוטח.

בתוך כך נערך משרד הבריאות לתגבר את מערך הבדיקות לדיגום נגיף קורונה במיוחד בחולים המציגים תסמינים אופייניים וגם כאשר לא ברורה בוודאות מידת החשיפה לנשא או חולה מאומת. בין השאר יש כוונה שבדיקות מסוג זה ייעשו גם במסגרת הקהילה.

בדיקות דיגום לנגיף הקורונה מבוצעות עד כה בארבעה בתי חולים - שיבא, הדסה, סורוקה ורמב"ם. כיום נעשות לערך 400 בדיקות ביום ומשרד הבריאות בוחן עתה המלצות של הדרג המקצועי להגדיל משמעותית את יכולת בדיקות הדיגום. עד כה נטילת הדגימות ממבודדי הבית נעשתה על ידי פרמדיקים של מד"א. נוכח התפשטות הנגיף, הכוונה להגדיל את מספר הבדיקות לכמה אלפים ביום ולשם כך יש צורך בהכשרת מעבדות רפואיות נוספות ובהצטיידות מתאימה.

גורמי מקצוע סבורים כי העלאת מספר הבדיקות הללו קריטית לקבלת תמונה מהימנה על התפשטות הנגיף בקהילה וגם על קבלת החלטות והנחיות לציבור הרחב.

בדיקת המעבדה לנגיף הקורונה המבוצעת בארץ מבוססת על שיטה שפותחה בגרמניה והותאמה לצורכי ישראל. זמן ההמתנה לתשובת מעבדה בישראל הוא שלוש עד ארבע שעות בדרך כלל. אלא שיש לציין שכבר היו מקרים שנדבקים קיבלו תשובות אם הם חיוביים לנגיף או שליליים לאחר יומיים-שלושה לאחר נטילת בדיקה במשוטון (מהאף). ההיערכות החדשה תחייב אימוץ שיטות מתקדמות יותר לקיצור זמנים אלה. אחת מהן היא למשל בדיקת ה- PCR המשוכללת לשם זיהוי המטען הגנטי של הנגיף ונחשבת לאמינה כדי כמעט 100%.

בתוך כך הורה אמש משרד הבריאות על כמה צעדים מחמירים חדשים ונקבע שהתקהלויות במרחב הציבורי יהיו מעתה לכל היותר ל-2,000 איש בלבד במקום כ-5,000 לכל היותר קודם לכן. ייתכן שבהתאם להתפתחויות, גם הגבלה זאת תצומצם למספר משתתפים קטן עוד יותר. ההנחיות כוללות משחקי ספורט שונים. לא מן הנמנע שגם בתי הספר, המכללות והאוניברסיטאות יעברו למתכונת של הוראה מרחוק (אונליין).

בנוסף המליץ משרד הבריאות לצמצם בביקורים בבתי אבות ובבתי חולים ולהימנע מביקורים בבתי חולים ובמוסדות לקשישים. ככל שיש צורך במלווה - להסתפק במלווה אחד. אנשים עם סימפטומים אינם רשאים ללוות חולים או לבקר במוסדות לאוכלוסיה הקשישה. מומלץ לאוכלוסיית הקשישים, ובפרט לקשישים עם מחלות רקע ולאנשים עם מערכת חיסון חלשה, לצמצם מגעים ככל הניתן תוך שמירה על שגרת החיים.

אמש בתכנית בערוץ 12 אמר מי שהיה מנכ"ל משרד הבריאות ומנהל "איכילוב", פרופ' גבי ברבש, כי לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב מספר החולים החדשים שיתגלו בישראל יעלה לכדי 35 מדי יום ותהיה היערכות מתאימה לכך. כלומר, יופעלו אז מהלכים נוספים כדי לתת מענה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מגיפה,  בידוד ביתי,  קופות החולים,  קשישים,  קורונה
תגובות

סקר מידגמי מהיר ואמין של שכיחות הנגיף באוכלוסיה האסימפטומטית בכל הגילאים הינו צו השעה!
!מדוע טרם בוצע ?
תןצאותיו עשויות לסייע ל"פתיחת השמיים" מחדש בהקדם, ולהחייאת הכלכלה הקורסת !
העדר מחשבה וידע מיקצועיים בקרב הפוליטקאים-הקברניטים (שר הבריאות ומנכ'לו) הם מקור ההוראות הדרקוניות שלא הכרחיות כנראה , מאחר ששונו לפתע מן הקצה אל הקצה !
אדם שנשלח קודם לכן לרמת בידוד קיצונית ביותר במתקן מיוחד , הפך במחי גלגול לשון לאחד הצריך לשהות בביתו ולהחלים שם (מה על בני משפחתו ? לכך גלגול הלשון לא טרח לכוון).
לפתע גם גילו הצדקה לענין : "כבד את אביך ואימך (וגם סבך וסבתך) - למען יאריכו ימיהם/ן"
באיזה עולם אנו חיים ושותקים ! ?
נקווה לטוב...
בברכה ובכאב, פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
13.03.2020, 09:30

מה טיבה של הבדיקה שנעשית ממשטחי אף לוע כדי להגדיר מי חולה? האם תוכל להסביר בפרטים? ומה סדר גודל של אמינותה?