דעות

וירוס הקורונה – חלומו הרטוב של מפתח נשק ביולוגי

מטרתו של נשק ביולוגי היא ליצור הדבקה המונית, שיתוק של מערכות הממשל, זריעת פאניקה ופגיעה כלכלית וחברתית. מצבור האפקטים הללו מפחיד, ובצדק, את משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה

צוות רפואי מ"שיבא" מקבל את נוסעי הספינה פרינסס דיימונד במתקן הבידוד. צילום ארכיון: אבשלום ששוני/ פלאש 90

בשבועות האחרונים עלתה לא פעם תיאוריית קונספירציה לפיה וירוס הקורונה יוצר למעשה כנשק ביולוגי, וזלג בטעות אל מחוץ למעבדה וכך גרם להדבקה המונית.

מטרתו של נשק ביולוגי היא ליצור הדבקה המונית, שיתוק של מערכות הממשל, זריעת פאניקה ופגיעה כלכלית וחברתית. מצבור האפקטים הללו מפחיד, ובצדק, את משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה.

השימוש בנשק ביולוגי החל עוד בתקופת רומי העתיקה, אז היה נהוג לזרוק גופות הנגועות במגיפה אל תוך חומות העיר המכותרת. לאורך השנים התברר כי נשק ביולוגי הוא חרב פיפיות, שפעמים רבות פוגע דווקא באוכלוסיה אזרחית השוכנת ליד מפעלים המייצרים אותו. פיתוח, ייצור וסחר בנשק ביולוגי נאסרו בשנות ה-70 בשורה של אמנות בינלאומיות, אך ככל הנראה מספר מדינות לא מבוטל עדיין שוקד על פיתוח וייצור נשק שכזה.

אני אינני מאמין בתיאוריות קונספירציה, אך בכל מקרה, גם אם תיאוריה זו נכונה או שקרית, דבר אחד ברור – הקורונה היא חלומו הרטוב של מי שמפתח נשק ביולוגי, וזאת מכמה סיבות: לקורונה קיימת יכולת הדבקה גבוהה בהרבה בהשוואה לווירוסים אחרים.

הוירוס, כך מתברר, מדבק עוד בשלב שהאדם מהווה רק נשא, ולא מגלה שום סימני מחלה. כתוצאה מכך מתקשה הציבור להישמר מפניו.

כמו כן, משך זמן ההדבקה של הווירוס ארוך מאוד – החל משלב ההדבקה, וכלה במחלה עצמה. שפעת למשל מידבקת רק בשלב המחלה בפועל.

בנוסף על כך, זהו וירוס מסקרן במיוחד. נכון, עדיין לא ניתן לאמוד כיאות את מידת קטלניות הקורונה, מפני שהמגיפה עדיין לא תמה. ייתכן שמספר הנגועים במחלה גבוה בהרבה ממה שידוע כיום, ייתכן שהוירוס כמו וירוסים אחרים נשאר בגוף במצב "שינה" ומתעורר במועד שאנו לא יודעים אותו כרגע  וייתכן שיימצא למחלה באופן פלאי חיסון או תרופה, שיבלמו אותה תוך שבועות.

אך על פי הנתונים שמתפרסמים בימים אלה, יש כבר יותר מ-100 אלף בני אדם שהתגלו כנושאי המחלה, ומספר המתים ממנה חצה ברמה העולמית את ה-3,000. כלומר, התמותה מהקורונה עומדת כיום על יותר מ-3% בשעה שהתמותה משפעת עונתית בארה"ב, רק לשם השוואה, עמדה בעונת 2017-2018 על 0.13% בלבד.

רבים העבירו ביקורת על שורת הצעדים בה נקטה מערכת הבריאות, בטענה כי מדובר בזריעת פאניקה בציבור ובפגיעה קשה ביחסיה הבינלאומיים של ישראל עם ידידותיה. אני שולל עמדה זו מכל וכל.

הסכנה העיקרית אותה רואה הממשלה היא הפגיעה בביטחון ישראל. תרחיש בו בסיסים חיוניים שלמים של חיל האוויר (או חיל חיוני אחר) או מפעלים אסטרטגיים המייצרים חומרי לחימה או טילים יהפכו משותקים לגמרי לאורך שבועות בגלל תחלואת העובדים – הוא תרחיש שמדינת ישראל לא מסוגלת להרשות לעצמה. גם שיתוק פעולתן של התעשיות החיוניות, כמו חברת החשמל, מערכת הבריאות משטרה ומכבי אש מהווה סכנה ברורה ומיידית לשלומם של אזרחי המדינה.

על כן אני בדעה שהצעדים שהממשלה נוקטת בהם נגד התפשטות הקורונה בישראל אולי אפילו זהירים מדי, ונדרשת יד תקיפה יותר.

יש להדגיש את ההמלצה להימנע ככל האפשר מטיסות לחו"ל, ולבצע קמפיין אינטנסיבי ואגרסיבי למניעת טיסות מרצון מבלי לחשוש מה יגידו הגויים. נכון גם כאשר הממשלה ממליצה לא להגיע לסיני יש כאלו שיגיעו, אבל במקרה הזה הנזק מטיסה לחו"ל הוא לא רק לנוסע (כמו בסיני) אלא לאזרחי המדינה כולה.

יש לתת את הדעת על בקרה הדוקה יותר במעברי הגבול מול הרשות ורצועת עזה בעיקר לאור התפשטות הוירוס באיראן ודרכה למדינות ערב.

יש להציע לציבור לשקול להימנע מהתקהלויות במקומות הומי אדם. יש להגביר משמעותית את המודעות של הציבור להיגיינה בסיסית ולהגיד בלי בושה "לחצת יד לאדם רחץ ידיים".

חשוב להבין שקיים אינטרס עליון לשמור על בריאות הציבור וביטחון המדינה – ולהשגת אינטרס זה קיים לעיתים הצורך להקריב את הנוחות האישית של כולנו.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  אודי פרישמן,  נשק ביולוגי,  דעות,  מגיפה,  קונספירציה,  קורונה
תגובות
10.03.2020, 21:05

הנגיף הנבזי הזה, יתפשט ככל הנראה בקרב רוב אוכלוסיית העולם, סביר שהחשיפה לנגיף רחבה יותר ממה שיודעים, בסביר שרובם המוחלט של הנדבקים מפתחים מחלה עם תסמינים קלים, ירידת כמות החולים בסין ובמדינות בהם תקף הנגיף לפני זמן ארוך יותר, נגרמה כנראה לא רק עקב מלחמתם בנגיף, אלא גם בגלל התחסנות האוכלוסייה ועל ידי כך, קטיעת יכולת הנגיף להתפשט, באיטליה התפרצות הנגיף התרחשה בזמן קצר מאוד ושיעור המתים גבוהה מבשאר העולם, הסיבות הם ככל הנראה ההרכב המזדקן של האוכלוסייה, הגיל החציוני של המתים הוא 81, גורמים נוספים הם ככל הנראה גם רגישות גנטית והצטופפות של אנשים רבים במקומות סגורים.

אנונימי/ת
11.03.2020, 06:01

לצערי אתה טועה. בפיתוח נשק ביולוגי יש מספר עקרונות:
1. יכולת פיזור טובה - ממטוס או כפצצה, רצוי כאבקה יבשה
2. אחוזי תמותה גבוהים
3. והכי חשוב - שלא תהיה מדבקת מאדם לאדם, כי אז המחלה חוזרת לצד המתקיף.

לכן קורונה לא מתאימה ולא פותחה כנשק ביולוגי

11.03.2020, 21:27

נאה כתבת אנונימי משעה 06:01 הCOVID-19 אנו מתאים להיות נשק ביולוגי כיוון שאין הוא מבחין בין עמית לאויב בפיזורו . הד"ר פרישמן הביע דבריו במאמר דעה ולכן חופשי מהבאת סימוכין לדבריו. המאמר שווה בערכו לכל הנאמר בשיחת סלון, בית קפה או חדר צוות במוסד רפואי.

צודק בעיקרון הכותב האנונימי על כך שלא מתקיימים עקרונות הנשק הביולוגי. אולם יש לזכור שטענותיו צודקות רק בתנאי שקיימת מתקפה מכוונת בנשק ביולוגי. עדיין לא ניתן לשלול דליפה לא מכוונת של נשק ביולוגי ממעבדה.

12.03.2020, 00:02

הקשיבו בקשב רב לרופאים ולמדענים ולדר' אןדי פרישמן ופחות לפקידים כמו ביבי וליצמן