שיתוק מוחין

סימנים קלינים מוקדמים של שיתוק מוחין בילדים ללא גורמי סיכון פרינטלים

החוקרים הגיעו למסקנה כי הספרות על תסמינים קליניים הניתנים לצפייה מוקדמת אשר צריכים להאיץ את ההפניה לאבחון שיתוק מוחין אפשרי, הינה דלה ולא עקבית

08.03.2020, 14:06

זיהוי מוקדם של שיתוק מוחין (CP) בטיפול הראשוני בעייתי לרוב ולעיתים קרובות ההפניה לאבחון מתעכבת. מטרת המחקר הייתה לזהות סימנים קלינים הקשורים בזיהוי מוקדם של CP אשר יכולים לשמש את מגיש הטיפול הראשוני.

החוקרים ערכו סקירה מקיפה על ידי חיפוש בשישה מאגרי נתונים אלקטרונים. הם כללו מאמרים בשפה האנגלית אשר נגעו באבחון CP ו/או האבחנה המבדלת שלו בילדים והדרכים לזיהוי CP לפני קביעת האבחנה (כלומר, תסמינים קלינים מוקדים של CP בעזרת (1) שאלות על היסטוריית המטופל, (2) סקירה התפתחותית ו/או שאלון בריאות, או (3) בדיקה פיזיקלית או נוירולוגית.

החוקרים עברו על 41 מחקרים (27 מחקרי סקירה ו-14 מחקרים מקוריים) אשר קובצו לשלושת הנושאים שצוינו קודם. רוב מאמרי הסקירה הסתמכו על חוות דעת מומחה, וכל המחקרים המקוריים כללו מטופלים בסיכון גבוה להתפתחות CP. התכונות הנפוצות ביותר מכל נושא היו העדפת יד מוקדמת בהיסטוריה הקלינית, התפתחות מוטורית לקויה בסקירה התפתחותית והישארות הרפלקסים הפרימיטיבים בבדיקה נוירולוגית.

החוקרים הגיעו למסקנה כי הספרות על תסמינים קלינים הניתנים לצפייה מוקדמת אשר צריכים להאיץ את ההפניה לאבחון CP אפשרי במעקב טיפול בתינוקות, הייתה דלה ולא עקבית. מחקרים נוספים צריכים להתמקד בהערכת התרומה של מאפיינים קלינים שניתן לזהות בקלות.

מקור: 

Garfinkle, J. et al, (2020) Pediatric Neurology DOI: 10.1016/j.pediatrneurol.2019.07.006

נושאים קשורים:  שיתוק מוחין,  אבחון מוקדם,  סקירה מקיפה,  מחקרים
תגובות