חדשות

"האתגר העיקרי באנדומטריוזיס – לקצר את פרק הזמן עד לאבחון המחלה"

שיחה עם פרופ' מאוריציו אבראו, מומחה בינלאומי לאנדומטריוזיס, על מאפייניה של הבעיה הרפואית הנפוצה ועל הקשיים המלווים את האבחון והטיפול בה

אנדומטריוזיס (צילום: אילוסטרציה)

אנדומטריוזיס, הפוגעת לפי הערכות שונות בכ-10% מהנשים בגיל הפריון ומספר החולות בה בעולם מוערך בכ-176 מיליון, היא מחלה בעייתית במיוחד, משום שנחשבת לקשה ביותר לאבחון ורופאים רבים אינם בקיאים בה מספיק – מה שגורם לאיחור באבחון שלה שעלול להגיע במקרים לא מעטים עד כדי 12 שנים.

אחד המומחים המובילים בעולם בתחום האנדומטריוזיס, פרופ' מאוריציו אבראו (Mauricio S. Abrao, MD), שביקר בשבוע שעבר בישראל. פרופ' אבראו, העומד בראש היחידה לאנדומטריוזיס במחלקה למיילדות וגינקולוגיה בבית הספר לרפואה בסאו-פאולו, ברזיל, מנהל המחלקה למיילדות וגינקולוגיה בבית החולים המקומי הגדול Beneficência Portuguesa – Hospital BP, משמש גם  כגזבר-מזכיר ה-AAGL, האיגוד האמריקאי של מומחים בגינקולוגיה זעיר פולשנית ומנתחים בטכנולוגיית הלפרוסקופיה והוא הנשיא המיועד של הארגון. עד כה פרסם מעל 110 מאמרים ובשנים האחרונות הוא משמש העורך הראשי של כתב העת המקצועי Journal of Endometriosis and Pelvic Pain Disordersי(JEPPD).

ד"ר מאורציו אבראו. "אנדומיטריוזיס מהווה סיבה נפוצה להימנעות מיחסי מין בנשים ואחת הסיבות הנפוצות לחוסר פוריות"

בספרות המקצועית מתוארת האנדומטריוזיס (Endometriosis) כמחלה גינקולוגית כרונית, דלקתית ותלוית אסטרוגן. היא נגרמת כאשר תאי רירית רחם, האנדומטריום, נמצאים מחוץ לרחם ומתמקמים באזורים שונים בגוף, בעיקר באזור האגן. פעמים רבות הבעיה מופיעה למן הווסת הראשונה. המחלה מתבטאת בכאבי אגן וגב קשים המחמירים במהלך הביוץ או הווסת ובכאבים בעת יחסי מין. כמו כן מתלוות לה בעיות עיכול וקשיי פריון. אין כל ספק שהיא פוגעת באופן משמעותי באיכות החיים של החולות בה.

המאמרים שעוסקים בנושא הזה מתארים את תהליך הדלקת: תאי האנדומטריום שמחוץ לרחם מגיבים לשינויים הורמונליים בדומה לתאי האנדומטריום שבתוך הרחם - ובפרט לאסטרוגן. כאשר יש דימום משכבת האנדומטריום שברחם, ייתכן גם דימום מרקמת האנדומטריום שמחוץ לרחם ואז גם מופיעים תהליכים דלקתיים שונים.

לדם המופרש מהתאים שמחוץ לרחם אין דרך להיפלט מהגוף והצטברותו גורמת בסופו של דבר להידבקויות בין הרקמה המדממת שאיננה במקומה לבין איברים סמוכים, וכן לנגעים ולרקמות צלקתיות בחלל האגן, להופעת מוקדים דלקתיים שעלולים לחדור לאיברים ולציסטות, אנדומטריומות.

האבחון המוחלט הוודאי של המחלה יכול להיערך רק באמצעות ניתוח לפרוסקופיה ובדיקה היסטולוגית של הרקמות שהוסרו. רופאים מומחים שהוכשרו ספציפית בטיפול במחלה זו ובאופן מעמיק יכולים להגיע לאבחון מהימן יחסית בבדיקה גינקולוגית ובאולטרסאונד של האגן.

בקורות החיים של פרופ' אבראו מודגש שעבודת הדוקטורט שלו מ-1996 עסקה בהערכת חלקם של CA125II – חלבוני ה-C-reactive, הסרום העמילואידי A ונוגדני אנטיקרדיוליפין לצורך אבחון אנדומטריוזיס באגן. מחקר נוסף שהציג בכנס ה-AAGL ב-2007 ועסק באנדומטריוזיס בעומק החלחולת כאשר התאים מצטברים על יותר מ-40% מהיקף החלחולת בעקבות המחלה, זיכה אותו בפרס יוקרתי.

"דוקטורס אונלי" ניצל את ביקורו הקצר של פרופ' אבראו בארץ והציג לו סדרת שאלות על המחלה, מאפייניה ועל הבעייתיות המתלווה לאבחון ולטיפול. "אנדומיטריוזיס", קבע האורח חד משמעית, "היא לצערנו בעיה רפואית נפוצה - הסובלת מאבחון מאוחר".

מהם תסמיני האנדומטריוזיס?

פרופ' אבראו: "יש שישה תסמינים עיקריים למחלה זו: דיסמנוריאה - כאבים במהלך קיום יחס מין (דיספרוניה), כאב אגן שאיננו ציקלי, כאב בזמן מתן צואה, דיסאוריה וחוסר פוריות. אנדומטריוזיס מהווה סיבה נפוצה להימנעות מיחסי מין בנשים ואחת הסיבות הנפוצות לחוסר פוריות".

מהם האתגרים העיקריים העומדים בפני הרופאים המטפלים בניהול המחלה?

"האתגר הראשון הוא להפחית את הזמן שבין הופעת התסמינים לבין אבחנת המחלה. נכון להיום, פרק הזמן הזה עומד על כשבע שנים. אתגרים נוספים הם פיתוח של אמצעי אבחנה שאינם פולשניים ופישוט ההתערבות הכירורגית במחלה".

אילו טיפולים חדשים קיימים?

"בגישה חדשה לאבחון המחלה ניתן לתכנן באמצעות שימוש באולטרסאונד טרנס-וגינלי בעל פרוטוקול ספציפי את הטיפול בצורה טובה יותר ולהפחית בסיבוכים. כמו כן, יש כיום טיפולים הורמונליים חדשים למחלה. התרופה החדשה ביותר היא אנטגוניסט  לרצפטור ל-GNRH, שנמצא יעיל בטיפול בכאב הכרוך במחלה. בנוסף, יש גם גישות ניתוחיות חדשות המערבות שימוש במצלמות ולפרוסקופיה".

האם יש לך מסר מעודד למטופלות?

"אנחנו לא רחוקים מגילוי טיפולים חדשים שיאפשרו לנו לטפל במחלה בצורה משמעותית טובה יותר. ישנם פיתוחים בתחום האימונולוגיה אשר קשורים למיקרוביום של חולות אנדומטריוזיס שנמצאו יעילים. ובנוסף, מה שמאוד רלוונטי הוא שהטיפול באנדומטריוזיס דורש טיפול גלובלי במטופלת ולא רק באיבר שנפגע על ידי המחלה".

בתוך כך, בית החולים הדסה עין כרם בירושלים קיים לאחרונה כנס שנשא את הכותרת "הסכמות ומחלוקות באנדומטריוזיס". בבית החולים פועל המרכז לאנדומטריוזיס בראשותו של ד"ר אורי דיאור, מנתח בכיר ומומחה לכירורגיה לפרוסקופית גינקולוגית, ובמרכז הכנס עמדו מומחים לכירורגיה לפרוסקופית ואנדומטריוזיס ממרכז The Royal Women's Hospital באוסטרליה, פרופ' מרטין הילי ודר' קלאודיה צ'נג.

ד"ר אורי דיאור אמר: "מטרת הכנס, שנערך בשיתוף החברה הישראלית לאנדוסקופיה גינקולוגית והאיגוד הישראלי לפוריות, היתה לעלות את המודעות לאנדומטריוזיס בקרב רופאי ורופאות נשים וללבן סוגיות מרכזיות הנוגעות לטיפול בחולות אנדומטריוזיס. ההשלכות של המחלה מגוונות ושיטות הטיפול בין הרופאים שונות מאוד ולעתים גם עולות מחלוקות לגבי אופן הטיפול המיטבי בחולות".

הכנס התנהל בצורה של דיון בו עמדו מהצד האחד מומחי פוריות והציגו את עמדתם בנושא מסוים ומהצד השני מומחי כירורגיה גינקולוגית מובילים שהציגו את הדעה האחרת. לאחר מכן נערך דיון פתוח בשולחן עגול עם המרצים ומומחים נוספים המובילים בתחום ובשיתוף הקהל".

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס,  פרופ' מאוריציו אבראו,  ד"ר אורי דיאור,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
06.03.2020, 03:26

הלפרוסקופיה היא שיטת האבחון היחידה לאבחנה חד-משמעית של המחלה. לפרוסקופיה כיום היא כלי בסיסי בידי כל רופא נשים העוסק בכירורגיה גינקולוגית ובהפרעות פריון. כמי שעוסק בכירורגיה מעל 30 שנה אני קורא להסיר את החשש מלהציע לפרוסקופיה כאשר מתעורר חשד לאנדומטריוזיס. צריך להכשיר את המתמחים כך שבסיום התמחותם יהיו בטוחים בביצוע לפרוסקופיה באופן עצמאי.

אנונימי/ת
06.03.2020, 08:42

כתבה מענינת, תודה

אנונימי/ת
07.03.2020, 01:20

תודה, מעניין

אנונימי/ת
09.03.2020, 12:41

נשמח לקבל מידע נוסף על האנטגוניסט לרצפטור לGNRH, פעילות השפעה , משך הטיפול...
תודה