נגיף הקורונה

יו"ר הר"י: "אנחנו נמצאים בשעת מבחן - לקחת אחריות ולהיכנס לבידוד"

1,600 ישראלים שחזרו בימים האחרונים מביקורים בחו"ל נמצאים בבידוד ביתי | המכון למחקר ביולוגי בנס ציונה החל בפיתוח חיסון לקורונה באמצעות דגימת נגיף שנלקחה ממטופל השוהה ב"שיבא"

נוסעים בנמל התעופה בן גוריון. "ההגבלות על כניסת תיירים וחוזרים החלו בזחילה ובכל שלב איחרו את המועד. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

על פי נתוני משרד הבריאות שנמסרו אתמול (ג'), 803 ישראלים שנבדקו כחשודים בקורונה – נמצאו שליליים לנגיף, רובם מקרב אלה שהיו במגע-קירבה פיזית כלשהי במהלך ביקורה של קבוצת הצליינים מדרום קוריאה בישראל לפני כשבועיים. עקב כך עלתה האפשרות שהקוריאנים, כנראה, לא נדבקו בנגיף בעת שהותם בארץ אלא רק לאחר שובם לארצם, כך דווח אמש במהדורת החדשות בערוץ 12.

עוד נמסר כי דגימת נגיף הקורונה שנלקחה מאחד המטופלים השוהים עתה בבידוד בבית החולים שיבא בתל השומר הועברה לצורך ניסיון לקידום פיתוח חיסון ותרופה למחלה לצוות המחקר של המכון למחקר ביולוגי בנס ציונה.

בתוך כך מפרסם הבוקר "ידיעות אחרונות" נתונים לפיהם כ-1,600 ישראלים שחזרו בימים האחרונים מביקורים בחו"ל נמצאים עתה בבידוד ביתי, מאחר ששהו במדינות שסומנו בחובה זאת. מהם, 841 ביקרו בתאילנד, 299 בסין, 59 בדרום קוריאה, 34 בסינגפור, 13 בהונג קונג, אחד ממקאו ואחד מאוסטרליה. אחרים לא דיווחו היכן שהו ובכל זאת נכנסו מרצונם לבידוד בעקבות המלצות שקיבלו במוקד המיוחד של משרד הבריאות ומד"א.

מוקד לאומי מד"א להסברה על נגיף הקורונה. צילום אבשלום ששוני/ פלאש 90

בדיווח צוין כי 102 מה"מבודדים עצמאית" הם מתל אביב ואחריה ברשימה זאת: חיפה - 97, ירושלים - 77, ראשון לציון - 62, באר שבע - 58, עפולה - 53, רמת גן - 42, אשדוד - 37, אשקלון - 33, כפר סבא - 29, מודיעין, חולון ולוד - 28 כל אחת. ביישובים האחרים מדובר בין תשעה ל-21 תושבים השוהים בבידוד.

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שנמצא בעצמו בבידוד ביתי לאחר שחזר משהות ביפן, אמר אמש: "ייתכן שכרגע אין פעילות ניכרת של הנגיף בישראל וייתכן שבכלל לא, וזה מצב טוב, נכון לרגע זה".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר אתמול במסגרת יום שידורים מיוחד של פורום "5 מיליארד לבריאות", שעסק בהיערכות מערכת הבריאות למשבר הקורונה: "מה שמדאיג כרגע הוא המקור של הנגיף באיטליה - האפשרות שעולה היא מעבר בין מדינות ללא קשר למגע אדם. תושבי המדינה צריכים להבין שאנחנו נמצאים בשעת מבחן, עלינו לקחת אחריות ולהיכנס לבידוד במידת הצורך".

שליח ה-WHO לסין, שבחן מקרוב את תפקוד מערכת הבריאות שם בהתמודדות עם התפשטות הנגיף, חלק מחמאות לרשויות הסיניות והדגיש כי "הם עבדו בהתאם לספר", תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לשם הכלת הנגיף. "אם כל מדינות העולם ישתפו פעולה וגם ינהגו בהתאם להנחיות באוכלוסיות שבהן, ייתכן שניתן יהיה בכל זאת למנוע מגיפה עולמית". עם זאת, השיטות הקשוחות שנקטו הסינים כדי לבלום את התפשטות הנגיף שנויות במחלוקת ויש מומחים הסבורים שהם פעלו באופן מוגזם באורח מאד קיצוני.

מספר הנדבקים בעולם: 80,997 איש

על פי הנתונים העדכניים לבוקר זה (ד'), מספר מקרי הקורונה ב-42 מדינות שדיווחו רשמית על מקרים שנתגלו אצלן הוא 80,997. מספר המתים - 2,764, מספר המחלימים מהמחלה ששוחררו לבתיהם 30,143. עתה, 82% (39,251 מקרים) מקרב אלה שמוגדרים כ-Currently Infected Patients הם במצב קל-מתון. 18% (8,839 מקרים) הם במצב קריטי-חמור.

מחיר המסיכות האמירו עד פי 30. צילום: cpt.kama/ שאטרסטוק

לרשימת המדינות שדיווחו על מקרים חדשים הצטרפו ביממה האחרונה שוויץ, ברזיל, קרואטיה, אלג'יריה (1 כ"א) ואוסטריה - 2. דיווח לא מאושר סופית הגיע גם מרומניה (1).

המוקדים הגדולים ביותר, בנוסף לסין (78,064 מקרים, רק 406 חדשים ו-52 מקרי מוות ביממה האחרונה) הם: דרום קוריאה – 1,146 מקרי קורונה, 12 מקרי מוות; איטליה – 323 חולים, 11 מקרי מוות; יפן – 161, איראן – 95, 16 מקרי מוות מהמחלה. ספרד דיווחה על תשעה מקרים – שניים מהם כבר החלימו, ביניהם איטלקי שנפש בטנריף שבאיים הקנריים. כל 1,000 השוהים באותו אתר, רובם נופשים מבריטניה, הוכנסו מיד לבידוד במלון. כן נתגלה מקרה אחד בברצלונה.

בתי החולים באיראן מוצפים

באיראן, מוקד ההדבקה במדינה הוא העיר קום, אתר עלייה לרגל של מוסלמים-שיעים במדינה זאת. החשד הוא שממנה הופץ הנגיף לשאר מדינות המזרח התיכון שדיווחו על הימצאותו בהן – בשלב זה מקרים יחידנים: בחריין, כוויית, לבנון, עיראק, עומאן, מצרים ואפגניסטן. רק באיחוד האמירויות מספרם עתה הוא 13.

אזרחים איראנים סיפרו לכלי תקשורת שונים כי הם חושדים שהמצב בארצם חמור הרבה יותר ואחד מחברי הפרלמנט בטהרן אף התבטא: "מדי יום מתים בעירי קום עשרה בני אדם והשלטונות שורפים גופות כדי להעלים ראיות".

"ניו יורק טיימס" דיווח כי החשש הרב מוביל רבים להציף בתי חולים, על אף ששלטונות איראן הפצירו בהם להימנע מכך כדי שלא להפיץ את הנגיף. בכניסה לבית החולים המרכזי בבירת איראן הוקם "אוהל לסינון המטופלים". עקב הביקוש למסיכות אף, זינק באיראן מחירן עד פי 30 מהמחיר המקורי, כמו גם במדינות נוספות במזרח התיכון כמו עיראק, לבנון ואפגניסטן.

רופא משפחה ישראלי, ד"ר רפי קוט, שחי כבר 32 שנה בוייטנאם סיפר לרוני לינדר מ"דה מרקר" כיצד מדינה זאת נלחמת בנגיף. נכון לבוקר זה, 16 שאובחנו בה כחולים החלימו כליל.

אמש פרסם ה-CDC אזהרה, לפיה "על האמריקאים להכיר בכך שקיימת אפשרות שהנגיף יתפשט בקהילות בארה"ב. זו רק שאלה של זמן", הדגישה בכירה במרכז לבקרה ומניעת מחלות. עד כה נתגלו בארה"ב 57 מקרים, מהם שישה כבר החלימו באופן מלא ושוחררו לבתיהם.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  התפשטות מחלה,  פרופ' חגי ציון,  פרופ' איתמר גרוטו,  איראן,  מגיפה
תגובות