מחלת כבד אלכוהולית

טיפול כנגד חיידקי המעי מקל מחלת כבד אלכוהולית במודל עכבר

מחקר זה מוצא קשר בין E. faecalis ציטוליטי לבין תוצאות קליניות גרועות ולתמותה מוגברת בחולים עם דלקת כבד אלכוהולית, ובנוסף מדגים כי בקטריופאגים יכולים לתקוף באופן ממוקד E. Faecalis ציטוליטי במודל עכבר

24.02.2020, 18:01
תמונת אולטרה-סאונד של הכבד (צילום: אילוסטרציה)

מחלת כבד כרונית כתוצאה משימוש באלכוהול תורמת באופן משמעותי לנטל התחלואה והתמותה העולמי. דלקת כבד אלכוהולית (Alcoholic hepatitis) מהווה צורה קשה ומסכנת חיים של מחלת כבד אלכוהולית.

במודלי עכברים, מיקרוביוטת המעי האיצה התפתחות מחלת כבד מתווכת-אתנול (ethanol-induced liver disease), אך מעט מאוד ידוע על הגורמים החיידקיים האחראים לתהליך זה.

במחקר זה, זיהו החוקרים את הטוקסין ציטוליזין (cytolysin – אקסוטוקסין שמופרש על ידי Enterococcus faecalis) כגורם אשר הורג הפטוציטים וכך פוגע בכבד. בהשוואה למטופלים שאינם אלכוהוליים או למטופלים עם הפרעת שימוש באלכוהול, חולים בדלקת כבד אלכוהולית הראו כמות מוגברת של E. faecalis בצואה. בנוסף, נמצא מתאם בין הנוכחות של E. faecalis חיובי לציטוליזין בצואה לבין חומרת מחלת הכבד, ולבין התמותה בקרב החולים בדלקת כבד אלכוהולית.

החוקרים בודדו חיידקים מהצואה של חולים בדלקת כבד אלכוהולית, והחדירו אותם לעכברים "אנושיים" (humanized mice). לאחר מכן, בחנו החוקרים את ההשפעות הטיפוליות של בקטריופאגים המכוונים כנגד E. faecalis ציטוליטי, ומצאו כי בקטריופאגים אלה הפחיתו את כמות הציטוליזין בכבד וכך בלמו את התקדמות מחלת הכבד המתווכת-אתנול בעכברים.

ממצאים אלה מקשרים בין E. faecalis ציטוליטי לתוצאות קליניות חמורות יותר ולתמותה מוגברת בחולים עם דלקת כבד אלכוהולית. החוקרים הראו כי בקטריופאגים יכולים לתקוף באופן ממוקד E. Faecalis ציטוליטי, מה שמאפשר "עריכה" מדויקת של המיקרוביוטה במעי.

נדרש ניסוי קליני בקבוצה גדולה יותר של מטופלים, כדי לאמת את הרלוונטיות של ממצאים אלה בבני אדם, וכך לבחון האם גישה טיפולית זו תהיה יעילה עבור מטופלים עם דלקת כבד אלכוהולית.

מקור: 

Duan. Y. et al. (2019) Nature 575, 505-511

נושאים קשורים:  מחלת כבד אלכוהולית,  טוקסינים חיידקיים,  מיקרוביום,  מחקרים
תגובות