נגיף הקורונה

מחקר עדכני: עומס נגיפי באף גבוה יותר מאשר בגרון בחולי קורונה

על פי ממצאי מחקר סיני שפורסם בסוף השבוע ב-New England Journal of Medicine, נראה כי ל-SARS-CoV2 יש תבנית קרובה מאוד לזו של שפעת, אבל היא שונה מ-SARS

בדיקת מטוש, PCR. אילוסטרציה

רופאים סינים דיווחו בסוף השבוע ל-New England Journal of Medicine על ממצאי מחקר תצפיתי שערכו בקרב חולים שנדבקו ב- SARS-CoV2 – מחלת ה-COVID19, שמחוללה הוא הזן החדש של נגיפי הקורונה המידבק. הרופאים, ובראשם ד"ר ג'י וו (Jie Wu) מהמרכז האזורי לבקרה ומניעת מחלות בעיר גואנגז'ו, ציינו בדיווחם כי ממצאי התצפית משמשים רמזים חדשים, כנראה, כיצד ומתי מתרחשת העברת הנגיף בין בני אדם.

על פי הממצאים, העומס הנגיפי אצל חולה א-סימפטומטי בהשוואה לחולים עם תסמינים היה דומה, אבל הוא היה גבוה יותר באף, כפי שהוכח בנטילת דגימה מהאף, לעומת העומס הנגיפי בגרון, שנמצא במשטח גרון. לפיכך, נראה כי ל-SARS-CoV2 יש תבנית קרובה מאוד לזו של שפעת, אבל היא שונה מ-SARS.

עוד כתבו מחברי המחקר כי "ההבדל לעומת ה-SARS נקשר לעומס נגיפי מתון בדרכי הנשימה בשלב מוקדם של המחלה, עם עלייה בעומס הנגיפי שמגיעה לשיא לערך עשרה ימים לאחר שמתחילים להתבטא התסמינים".

ד"ר וו ועמיתיו דיווחו כי בדקו עומס נגיפי של SARS-CoV2 בקרב תשעה גברים ותשע נשים בגיל חציוני 59 שנמנו על שני צבירי משפחות. אצל ארבעה מהחולים נראו זיהומים משניים, בכלל זה אצל אחד שלא הופיעו אצלו כלל תסמינים, אבל נמצא במגע קרוב עם מקרה קורונה ברור וקיים.

בין 7 בינואר ל-26 בו, 14 מבין המטופלים ששבו מביקור בעיר ווהאן במחוז חוביי, מוקד ההתפרצות, התלוננו על חום גבוה. הם עברו בדיקת אבחון ומעבדה אימתה שנדבקו ב-COVID19, המחלה הנגרמת בידי אותו נגיף - SARS-CoV2.י13 מהם הציגו ראיה מסריקות CT שלקו בדלקת ריאות ושלושה הועברו ליחידת טיפול נמרץ. מצבם של כל האחרים הוגדר כחולים קלים עד מתונים.

הצוות נטל מ-17 החולים הסימפטומטיים 72 דגימות משטחי אף ו-72 משטחי גרון ומצא כי העומס הנגיפי היה גבוה יותר סמוך מאוד להופעת התסמינים והוא היה גבוה יותר באף לעומת הגרון. כמו כן נטלו דגימות מהחולה הא-סימפטומטי עם עומס נגיפי בטווח זהה לאלה שהציגו תסמינים.

ד"ר וו כתב כי הממצאים רומזים שהעברה עשויה להתרחש מוקדם בתחילת מסלול התפתחות הזיהום. "זיהוי חולים עם תסמינים מעטים או ללא תסמינים עם רמות מתונות של RNA נגיפי שניתנים לאיתור בלוע התחתון (oropaharynx) לפחות למשך חמישה ימים, רומזם שאנחנו זקוקים לנתונים טובים יותר על מנת לקבוע את הדינמיקה של העברת הנגיף וכן את הפרקטיקות של הסריקה", כתב ד"ר וו.

במאמר תגובה שכתבו ד"ר מארק ליפסיץ' מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון ושני עמיתים מהמחלקות לחיסונים של החברות פייזר ומרק, הם כתבו כי בדיקות וירליות צריכות להיות ניתנות לביצוע נרחב יותר ולהנגישן לציבור גם מחוץ למסגרת הקלינית.

"הגם שגישה זאת יכולה להביא לכך שנקבל תוצאות בדיקה שליליות רבות וייתכן שיראו בכך בזבוז – הן יספקו הרבה יותר מידע והבנה לגבי ההתפשטות של אפידמיה מסוג זה וגם יביאו לשימוש מושכל וחכם יותר של משאבים לשם מאבק במחלות כאלו", נכתב במאמר התגובה.

עוד ציינו כי הגדלת יכולת השימוש בבדיקות בקרב "צבירי מקרים שאין לגביהם הסבר או מקרים חמורים של זיהום נשימתי אקוטי – מבלי להתייחס להיסטוריה של נסיעות של מטופלים מאזור לאזור או מדינה למדינה – עשויה לשפר את יכולת הזיהוי של העברות שרשרת נגיפים שכנראה החמצנו או פספסנו אותם".

ד"ר ליפסיץ' ציין את סינגפור כדוגמה שבה לא נמצא קשר אצל מספר מקרי קורונה עם נסיעות לסין וזאת "למרות שבמדינה זאת אחת ממערכות בריאות הציבור הטובות בעולם".

ד"ר ליפסיץ' קרא להעמיד יותר תשתיות לצורך ניטור טוב יותר של העברת הנגיף בדומה לאלו שהופעלו בפנדמיית השפעת של 2009. ניטור שבועי כזה גם יחייב מעקב אחרי אנשים שהם בעלי רגישות גבוהה להידבקות ולהעברת הנגיף ולמרות זאת הם אינם ספציפיים לתסמונת. כמו כן המליצו להפעיל דיווח מעבדתי אלקטרוני שישפר דרמטית את יעילות הפעילות כנגד התפשטות הנגיף.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  שפעת,  מחקר,  סין,  19-COVID
תגובות