נגיף הקורונה

מדענים ורופאים מוחים נגד תיאוריית הקונספירציה על הפצת הנגיף בסין

עשרות מומחים לבריאות הציבור מתשע מדינות פרסמו בכתב העת The Lancet גינוי נמרץ נגד השמועות לפיהן נגיף הקורונה הופץ ממכון ווהאן לוירולוגיה בסין

מעבדת מחקר, נגיף הקורונה. אילוסטרציה

קבוצה של 27 מומחים בתחום בריאות הציבור מתשע מדינות שונות מחוץ לסין פרסמו אתמול (ד') מכתב ב-The Lancet שבו גינו נמרצות ומחו על "זרם עקבי של דיווחים ואפילו מאמר מדעי שכתבו שני מדענים סיניים אך נמחק בינתיים והופץ ב"טוויטר" - לפיו מקור התפרצות נגיף הקורונה החדש COVID19 הוא כנראה עקב תקלה במעבדה בעיר ווהאן, במחוז חוביי בסין.

"החלפת המידע והדיווחים המהירים על ההתפרצות הנוכחית, שנמסרים עתה בפתיחות ובשקיפות, נמצאים עתה תחת איום עקב שמועות ומידע מסולף במכוון על מקור הנגיף", כתבו מחברי המאמר במהדורה המקוונת של כתב העת הרפואי המוערך.

מחברי המכתב לא מבקרים קביעות ספציפיות לגבי מקור ההתפרצות ועל מוצא הנגיף, אבל הדגישו את הכתבות שהופצו במדיה החברתית ובהם סומן מכון ווהאן לוירולוגיה כמקום שבו התרחש הכשל שגרם להתפשטות הנגיף. זאת, לדבריהם, כאשר המכון מוכר היטב בעולם הרפואי והמדעי בזכות הבדיקות האינטנסיביות וההדוקות שמתבצעות בו ומעבדתו היא בדרגה הגבוהה ביותר – רמה 4 בביו-בטיחות (biosafety level 4). במעבדה זאת חוקרים מדעניה את נגיפי הקורונה בעטלפים, כולל זה שהוא בקירבה המשפחתית הגדולה ביותר ל-SARS-CoV-2, הנגיף שנמצא כגורם ה-COVID19.

הספקולציות שהופצו ברשתות חברתיות וזלגו גם לכלי תקשורת שונים הן על כך שייתכן שהנגיף עבר תהליך הנדוס ביולוגי במעבדה או שעובד מעבדה נדבק בו בעת שטיפל בעטלף ואז הדביק אחרים והפיץ את המחלה מחוץ למעבדה. עובדי המעבדה שבו והדגישו שאין כל קשר בין ההתפרצות לבין מעבדתם אלא שיש מי שאיננו מאמין להם ומפיץ את השמועות נגדם.

"אנחנו עומדים יחד ומגנים באופן נמרץ תיאוריות קונספירציה שטוענות כי ל-COVID19 אין מקור טבעי", נאמר במכתב הרופאים והמדענים ל-The Lancet. מכתבם גם שיבח את אנשי המקצוע הסינים בתחום הבריאות כ"ראויים לציון ושבח" וכן ש"אנחנו מעודדים גם אחרים ונוספים להצטרף אלינו ולחתום על הצהרה זאת", הודגש בכתב העת הרפואי.

יש לציין שבין האנשים שהוסיפו "דלק" לכל הטענות השנויות במחלוקת היה הסנטור הרפובליקני מאריזונה טום קוטון, שהופיע ב"פוקס ניוז" בתחילת החודש ויותר מרמז כי המעבדה "נמצאת קילומטרים ספורים בלבד משוק פירות הים שבו היה צבר גדול של כמה ממקרי הקורונה הראשונים שנתגלו בתחילת ההתפרצות". הוא גם אמר: "אין לנו ראיות לכך שהמחלה הזאת מקורה שם, אבל לאור דו פרצופיות וחוסר היושרה של סין כפי שהופגנו כבר בתחילת האירוע, עלינו לפחות להציג את השאלה ולראות מה הראיה תוכיח". סנטור קוטון ציין כי ממשלת סין דחתה הצעה של ממשל ארה"ב לשגר לסין מדענים אמריקאים כדי לסייע "בהבהרת כל השאלות הנוגעות להתפרצות".

מחברי המכתב ציינו שמדענים מכמה מדינות בעולם, שחקרו את ה-SARS-Cov-2, "הגיעו למסקנה מוחצת שנגיף הקורונה מקורו בחיות בר כמו נגיפים רבים אחרים שצצו לאחרונה אצל בני אדם. תיאוריות קונספירציה יוצרות פחד, שמועות שווא ודעות קדומות שמסכנות את שיתוף הפעולה הגלובלי במאבק כנגד הנגיף הזה", ציינו.

אחד ממחברי המכתב, ד"ר פיטר דאשק (Peter Daszak), אקולוג ומומחה למחלות שמקורן בסביבה (disease ecologist), נשיא ה-EcoHealth Alliance בניו יורק המקיים שיתוף פעולה מחקרי עם מדענים במכון ווהאן, אמר: "אנחנו מצויים עתה בעידן של מידע כוזב המופץ במדיה חברתית ולשמועות הללו ותיאוריות הקונספירציה יש השלכות אמיתיות, כולל איומים במעשי אלימות שכבר חוו עמיתינו בסין".

הוא הוסיף: "עומדת לפני הברירה האם להתייצב ולתמוך בעמיתינו שמותקפים ומאוימים יום-יום על ידי מפיצי תיאוריות קונספירציה או שעלינו לעצום את העיניים ולהתעלם. אני באמת גאה בכך שמדענים מתשע מדינות השכילו במהירות לקום ולהגן על החוקרים בסין ולגלות סולידריות עם האנשים שם, שאחרי הכל מתמודדים עם מצבים מחרידים בהתפרצות הנוכחית".

נושאים קשורים:  קונספירציה,  חדשות,  נגיף הקורונה,  סין,  מגיפה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
23.02.2020, 15:15

כל כך הרבה זמן חוקרים נגיפי קורונה - למה לא פיתחו חיסונים נגדם ?
התשובה ידועה - חוסר כדאיות כלכלית.