נגיף הקורונה

צוות רפואי של 12 עובדים מ"שיבא" התנדב לטפל בנוסעים החוזרים מיפן

נוסעי הספינה שהושמו בבידוד החלו להשתחרר | מומחים טוענים: הספינה שימשה מדגרה לנגיף והפכה למקור זיהום | הנוסעים הישראלים יושמו בתנאי בידוד מחמירים ויקבלו טיפול מרחוק

ד"ר גליה ברקאי, מומחית למחלות זיהומיות ואחראית על רפואה וחדשנות ב"שיבא", בהכנות לקראת הגעתם מיפן של הנוסעים הישראלים. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

מי שהיה מנכ"ל משרד הבריאות בסוף שנות ה-80, פרופ' (אמריטוס) יורם לס, אמר הבוקר (ד') לערוץ 13 כי "היפנים הבקיעו גול עצמי בדרך שבה טיפלו בנוסעים ובצוות ספינת הקרוזים שעגנה ליד חוף יוקוהמה, מאחר ששימשה מדגרה נוספת לנגיף הקורונה וכל אלה ששהו על הספינה יידרשו להימצא שוב בבידוד גם כאשר ישובו לארצותיהם כדי למנוע הדבקה של אנשים אחרים". הוא הצדיק את הצעדים לחומרה שננקטו בכלל זה בישראל אבל מתח ביקורת על כך שהציבור נכנס לפאניקה מיותרת.

ביקורת דומה השמיע מומחה בריטי: "אני חושד שהנוסעים בספינה לא היו מבודדים בקפדנות כפי שחשבנו", אמר לתקשורת בלונדון ד"ר פול הנטר, מרצה לרפואה באוניברסיטת איסט-אנגליה.

"ברור שהבידוד לא היה מוצלח. הספינה נהפכה למקור זיהום", הוסיפה ד"ר נטלי מק'דרמוט, מומחית למחלות זיהומיות ומגיפות מ"קינגס קולג'" בלונדון. "מנגנון התפשטות הנגיף עדיין אינו ידוע באופן שפוגע ביכולת גורמי הרפואה להתמודד עימו. אנחנו צריכים להבין כיצד יושמו צעדי הבידוד בספינה וכיצד נעשה סינון האוויר בה; מה הקשר בין התאים שבהם נמצאו הנוסעים במהלך השהות על סיפונה וכיצד סולקה ממנה הפסולת. ייתכן שיש עוד דרך הדבקה שאיננה מוכרת לנו".

אחד מחדרי הבידוד במבנה שהוסב ב"שיבא" עבור נוסעי הספינה הישראלים השבים מיפן. צילום: אבשלום שושני/ פלאש 90

הבוקר הסתיים הבידוד שהוטל על נוסעי הספינה ואלפי הנוסעים ואנשי הצוות שלה החלו לרדת ממנה, ביניהם 12 מבין 15 הישראלים ששהו על הספינה. הם יחזרו לישראל במטוס שנחכר במיוחד למענם וימריא מטוקיו לישראל מחר (ה') בשעה 14:00 שעון ישראל. כולם יועברו מיד עם נחיתתם בנתב"ג לבית החולים שיבא בתל השומר, לתקופת הסגר של 14 יום נוספים.

בנוסעים יטפל צוות של 12 מעובדי "שיבא", ביניהם ד"ר גדי סגל, מנהל מחלקה פנימית שיש לו ניסיון קודם בטיפול באנשים שנדרשו להימצא בבידוד (התפרצות ה-SARS) וכן האחיות הדסה כהן-שהם, ביאנה שניידר, אורנה צרויה והאח ברק סמואל. כולם התנסו בטיפול בחולים באזורים מוכי אסון, בכלל זה בנפאל ובאפריקה. כל הצוות התנדב לתפקיד, עבר הכשרה מתאימה ויעבוד במשמרות של 12 שעות.

הצוות הרפואי שגויס למשימה הזאת יטפל בקבוצת הנוסעים הישראלית במבנה ייעודי, רחוק ממבני האשפוז והמחלקות השונות האחרות הממוקם מחוץ לגדר בית החולים, לא רחוק מבסיסי צה"ל בתל השומר. המבנה מנותק ממערכות הביוב, המים והאוורור של בית החולים ושימש למגורים של עובדי בית החולים. יש בו כ-20 חדרים עם שירותים ומקלחת צמודים, מטבחון וכמה חללים מרכזיים שבהם לא יורשו הנוסעים להתכנס. עם זאת, למבנה חצר צמודה אליה יוכלו המבודדים לצאת לשאוף אוויר.

מבנה מגורים ב"שיבא", תל השומר, שהוסב למתחם בידוד עבור הנוסעים החוזרים מיפן. צילום: אבשלום שושני/ פלאש 90

אתמול הושלמו עבודות פינוי החדרים במבנה והותקנו בכל החדרים מערכות תקשורת, מכשירי ניטור וחיישנים למדידת דופק ונשימה בזמן השינה. כל שינוי במדדים אלה עשוי להוות סמן מנבא לפני עלייה בחום. כן יצוידו המתבודדים במדי לחץ דם, מדי חום ומטושים לנטילה עצמית של משטחי גרון.

הבידוד תוכנן כך שלא יצריך כמעט מגע בין הנוסעים לצוות הרפואי. התקשורת איתם תהיה בוידיאו-צ'אט מצגי הטלוויזיה שבחדרם, באופן שיאפשר תקשורת גם עם כל הנוסעים יחד או עם כל חדר בנפרד. לנוסעים יוקרנו תכנים מתאימים והדרכות הקשורות לטיפול בהם. על המבצע הטכנולוגי מנצחת ד"ר גליה ברקאי, מומחית למחלות זיהומיות ואחראית על רפואה וחדשנות ב"שיבא".

כמו כן נקבע כי מחוץ למתחם שבו ישהו תוצב אבטחה עם חדר ייעודי וציוד מתאים לצורך התמגנות הצוותים הרפואיים לפני הכניסה.

אחת ההערכות היא שהחוזרים מיפן עלולים לפתח מחלה במהלך הטיסה או בזמן הבידוד. לצורך כך נקבעו חדרים נוספים מבודדים שבהם יוכלו לשהות החולים ובהם גם יופעל רובוט עם מצלמה המאפשר לרופא לבדוק אותם מרחוק.

שלושת הישראלים שהתגלו כנשאי הנגיף ומצבם טוב, לפי דיווח שמסר הבוקר פרופ' רן ניר-פז מ"הדסה" שהגיע לבקרם בטוקיו, יישארו בשלב זה מאושפזים בבית החולים ביפן. פרופ' ניר-פז, מומחה למחלות זיהומיות שנשלח מטעם משרד הבריאות לטוקיו ביקר אתמול יחד עם קונסולית ישראל ביפן רויטל בן נעים בשני בתי החולים הצבאיים שהשלושה מאושפזים בהם: "הם קיבלו טיפול טוב על ידי היפנים. נמשיך לבחון את המצב מקרוב", אמר.

נושאים קשורים:  ד"ר גליה ברקאי,  פרופ' רן ניר-פז,  נגיף הקורונה,  מגיפה,  בידוד,  בית החולים שיבא,  ד"ר גדי סגל,  חדשות
תגובות