נגיף הקורונה

כמה זמן "חי" נגיף הקורונה על משטח קשיח ומתי ההתפרצות הגיעה לשיאה?

מומחים ממליצים כיצד לחטא את הסביבה ולהשמיד את הנגיף ומחקר אפידמיולוגי נרחב מפרט את שיעורי התחלואה והתמותה מה-COVID19 לפי מגדר וגיל

מרכז קניות בסין וברקע מסך ענק המשדר הוראות להגנה מפני נגיף הקורונה. צילום: B.Zhou/ שאטרסטוק

נגיף הקורונה החדש COVID19, בדומה ל"אחיו", נגיפי הקורונה שחוללו את התפרצות ה-SARS וה-MERS, נמשך למשטחים קשיחים כמו מתכות, זכוכית ופלסטיק ועשוי "לחיות" עליהם עד תשעה ימים, אם המשטחים לא יעברו ניקוי וחיטוי נאותים. כך דווח ב-The Journal of Hospital Infection כבר בחודש שעבר.

לדיווח חשיבות בשל אחת הסוגיות שעלתה בהתפרצות הנוכחית ונוגעת לדרכי ההידבקות בנגיף. הוא לא רק עובר, כנראה, בעת שהאדם הנדבק בו מפזר רסיסי רוק לסביבתו, אלא ייתכן שאדם בריא יידבק בנגיף עקב מגע עם משטח עליו נצמד הנגיף והמשיך לשגשג עליו. לשם השוואה: נגיף השפעת ממשיך "לחיות" על משטח קשיח עד 48 שעות.

חומרי ניקוי וחיטוי ביתיים כמו אתנול של 71%-62% או מימן פרוקסיד 0.5% וסודיום היפרכלוריט 0.1% כנראה יעילים להשמדת נגיף הקורונה החדש בתוך דקה, כך על פי נתונים שנותחו מ-22 מחקרים קודמים ועליהם דווח ב-CNN.

נגיף הקורונה החדש הוא בעל דמיון-רצף (sequence similarity) של 80% לשני "אחיו" האחרים. נושא משך ה"חיות" של נגיפי קורונה נחקר במרכז USCF-Abbot Viral Diagnostics המשותף לאוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו על ידי פרופ' צ'רלס צ'יו (Charles Chiu), מומחה למחלות זיהומיות.

על פי ה-CDC שמומחיו ניתחו את נתוני הדיווחים על היקף התחלואה והתמותה מה-COVID19 שזרמו מסין, מעל 80% מהנדבקים הם במצב קליני קל-מתון ולכן יחלימו מהמחלה. אצל כ-14% מהנדבקים המחלה במצב חמור ובין סיבוכיה דלקת ריאות. כ-5% מהחולים במצב קריטי המתבטא באי ספיקה נשימתית, וההידרדרות עלולה להגיע עד אלח דם וכשל רב מערכתי, כך ש-2% מהנגיף נחשב לקטלני.

בהקשר זה פורסם שלשום גם ניתוח אפידמיולוגי מפורט של ההתפרצות הנוכחית בכתב עת רפואי סיני הנחשב לאמין. הוא הוגדר כגדול ביותר בהיקפו מאז תחילת ההתפרצות. אוכלוסיית המחקר כללה 72,314 מקרים (עד 11 בפברואר) כולל מאומתים-סופית, חשודים כנדבקים וא-סימפטומטיים.

80.9% מקרב הנדבקים הוגדרו כמי שנמצאים במצב מתון-קל. 13.8% במצב חמור. רק 4.7% במצב קריטי. שיעור הפטליות הגדול ביותר הוא בקרב בני 80 ומעלה – 14.8%.

אין בכלל ילדים עד גיל תשע בקרב אלה שמתו מההידבקות וגם לא היו במצב חמור. בקרב עד גיל 39 שיעור התמותה נמוך – רק 0.2%. עם הגיל שיעור זה עולה: בקרב בני 40 עד 49 שיעור הפטאליות של הנגיף הוא 0.4%, בקרב אנשים בשנות ה-50 שלהם – 1.3%, בקרב בני 60 עד 69 – השיעור הוא 3.6% ובקרב אנשים בשנות ה-70 – 8%. היחס בין גברים לנשים בפטאליות הוא 2.8% גברים, 1.7% נשים.

החולים שנמצאים בסיכון הם אלה עם מחלות רקע: קרדיווסקולריות (מקום ראשון) ואחריהם עם סוכרת, מחלות נשימתיות כרוניות ויתר לחץ דם.

מבין 3,019 מקרי ההידבקות בקרב צוותי רפואה – 1,716 הם מקרים מאומתים. עד 11 בפברואר מתו מהם חמישה בסין בלבד (מאז נפטרו שם עוד שניים).

עוד ציין הדו"ח ששיא ההידבקות בהתפרצות הנוכחית היה ב-26-23 בינואר וכי עד 11 בפברואר ניכרת מגמת ירידה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  סין,  מגיפה,  מחקר אפידמיולוגי,  19-COVID
תגובות

כתבה מאוד מעניינת ומתחילה לשפוך אור על אי הוודאות לגבי מוטציהחדשה זו של וירוסי הקורונה.