נגיף הקורונה

ביקורת על משרד הבריאות: היערכות לקויה בנתב"ג למניעת התפשטות הקורונה

ישראל תמנע כניסתם ארצה של זרים ששהו בסין, תאילנד, סינגפור, מקאו והונג קונג | יו"ר רופאי בריאות הציבור: "חסרה בנתב"ג תשתית לביצוע בדיקות לקורונה ולהכנסת חולים להסגר - אין תכנית פעולה סדורה"

עמדת מד"א לבדיקת נוסעים בנתב"ג. "רק שני מתנדבים מאיישים את העמדה והם אפילו לא פרמדיקים". צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, הורה הבוקר (ג') שר הפנים אריה דרעי למנוע כניסת זרים ששהו במדינות המזרח הרחוק בשבועיים האחרונים ואינם מחזיקים באזרחות ישראלית.

ההוראה על מניעת כניסת אזרחים זרים חלה לא רק על אלה שמגיעים מסין אלא גם מתאילנד, סינגפור, מקאו, והונג קונג. על הצו החדש חתם מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה. הוא ייכנס לתוקף ביום חמישי. הצו לא יכלול תיירים ששהו באותן מדינות לצורך ביצוע טיסות המשך. חברת התעופה "קתאי פסיפיק", המפעילה חמש טיסות שבועיות מנתב"ג להונג קונג, צפויה לכן לבטל זמנית את טיסותיה.

"משרד הבריאות מלבה את הפאניקה"

אלא שבתוך כך נמתחת הבוקר ביקורת על התנהלות משרד הבריאות בפרשה. שרית רוזנבלום ב"ידיעות אחרונות" ציינה כי "במקום להרגיע את השטח, משרד הבריאות מלבה את הפאניקה" וחלק מההנחיות שהוציא תוארו כ"שטף של יוזמות יצירתיות", "לא ריאליות".

בין השאר נמתחה ביקורת על "המלשינון" עליו הודיע משרד הבריאות: מערכת דיווח טלפוני המיועדת לאזרחים מודאגים החוששים ששכניהם ששבו מהמדינות סין, סינגפור, הונג קונג, תאילנד ומקאו והפרו את תנאי ההסגר-בידוד שהיה עליהם לבצע.

גם יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, פרופ' חגי לוין, מתח ביקורת על כך "שבנתב"ג חסר צוות מקצועי כדי לטפל בנוסעים החוזרים מהמדינות האסיאתיות הנ"ל". הוא אמר לכתב "הארץ" עידו אפרתי, כי ההיערכות בנתב"ג למניעת התפשטות הנגיף בישראל מצומצמת מדי ולא יעילה. בדיווח נמסר כי לא נעשה מספיק כדי לנסות לאתר נדבקים אפשריים בנגיף וליידע את הציבור במידע חשוב אודותיו. "חסרה בנתב"ג תשתית חיונית לביצוע בדיקות לקורונה ולהכנסת חולים אפשריים להסגר, ואין תוכנית פעולה סדורה בנושא", צוטט פרופ' לוין.

אמנם הוצבו בנתב"ג שלטי הסברה סמוך לעמדות בידוק הדרכונים והנוסעים הנכנסים ששהו בסין בשבועיים האחרונים וסובלים מחום, שיעול או מחלה נשימתית מתבקשים לפנות בדחיפות לעמדת מד"א הנמצאת באולם טיסות ההמשך, אלא שהשלטים בעברית, סינית, אנגלית וערבית מתייחסים לנוסעים שהיו בסין בלבד, בעוד משרד הבריאות הנחה שגם אלה ששבו מתאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו נדרשים להיות בבידוד בביתם במשך שבועיים. לא מתבצעת בדיקה רפואית לנוסעים הנכנסים ואין מסלול טיפול מוגדר עבור מי שמראים תסמיני נשיאת הנגיף.

נוסע שמתעניין ורוצה לדעת מה לעשות צריך להתחיל ולחפש את עמדת מד"א וקשה למצוא אותה. את העמדה מאיישים שני מתנדבי מד"א והם אפילו לא פרמדיקים. הם יכולים לכל היותר למדוד חום ולחץ דם ואולי להזמין אמבולנס, התבטא "גורם" ברשות שדות התעופה, דיווח העיתון.

פרופ' לוין: "בנתב"ג חסר צוות מקצועי בתחום בריאות הציבור. לא ניתן להסתפק בהנחיות כלליות. יש צורך לבחון את השלבים השונים במסלול ההגעה לישראל ולייצר מענה הולם לכל אדם. אם משרד הבריאות דורש מנוסעים מסוימים להימנע מתחבורה ציבורית, יש צורך בהנחיות כיצד יהיה עליהם להגיע לבתיהם. יש לשקול מוקד טלפוני ייעודי לחולים החשודים בקורונה שיספק הנחיות ספציפיות".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הכריז אתמול בהמשך לתחזיות שונות שפורסמו קודם לכן בעולם כי "ההיערכות היא לכך שהימצאות הנגיף היא עד שנת 2012 וזאת בהתאם לניתוח נתונים של ה-CDC".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מגיפה,  נתב"ג,  משרד הבריאות
תגובות