דעות

מגיפת הקורונה, גזירת ההסגר וההגנה על הצוותים הרפואיים

נכון יותר היה להנחות בעת הזאת את השבים מסין או מי שפיתחו את תסמיני המחלה לפנות ישירות לחדר מיון ולא למרפאות הקהילה, על מנת להגן על הצוותים הרפואיים והקהל הרב המגיע למרפאות בשגרה

עובד זר מסין מוכנס למתקן בידוד מיוחד בניידת מד"א. צילום: מד"א

מגיפת נגיף הקורונה החדש מסין ממשיכה להתפשט. על פי מודלים של התפשטות מגיפות, מספר החולים בסין גדול ככל הנראה פי חמישה עד עשרה ממה שמדווח משם. ככלל, מספר החולים מחוץ לסין קטן יחסית: מערכות הבריאות בעולם ובארץ מתייחסות למחלה כאל איום והגיבו במהירות בצעדים שנועדו למנוע תחלואה ולהכיל אותה במידה שתופיע. הצוות הטיפול במגיפות (צט"ם) במשרד הבריאות, שהייתי ממקימיו בשנת 1990 בחיל הרפואה ואשר הופעל לראשונה במלחמת המפרץ הראשונה אל מול האיום הביולוגי שנשקף אז מעיראק, נדרש לארוע ומגבש המלצות במהירות ובמקצועיות.

נגיף הקורונה החדש (2019-nCOV) שייך לקטגוריית המגיפות החדשות (emerging infections – מחלות זיהומיות הנגרמות על ידי חיידקים או נגיפים שאינם מוכרים). אלו מופיעות מעת לעת והשפעתן הבריאותית, הכלכלית והפוליטית תלך ותגבר בעולם שהאקולוגיה שלו משתנה עם ההתחממות הגלובלית ושבו אנשים נעים מיבשת ליבשת בתוך מספר שעות. כך הופיע ה-SARS ב-2003, כך נוצרו לראשונה באירופה ב-2007 התנאים להתפשטות יתושים המעבירים נגיף (צ'יקונגוניה) שהיה פעיל עד אז באזורים טרופיים בלבד והמחלה התפרצה באיטליה, וכך התפרץ נגיף הקורונה החדש שעבר לבני אדם מבעלי חיים.

ההתחממות והגלובליזציה הן עובדות מוגמרות ועל כן מגיפות חדשות יהיו שכיחות יותר בעתיד ויש להיערך היטב לקראתן, כמו לקראת פנדמיה של שפעת הצפויה אף היא ביום מן הימים.

הסגר הוא גזירה שיש לה היבטים נפשיים והשלכות של בידוד חברתי, פגיעה בלכידות החברתית ובזכויות הפרט, ולכן נחשבת לדרקונית למדי. ההדבקה בספינת הטיולים הנמצאת בהסגר סמוך ליפן היא התפתחות מדאיגה המעמידה ההסגר על האוניה במתכונתו הנוכחית תחת סימני שאלה רפואיים ואתיים

מתוך הארסנל של צעדים לבלימת התפשטות מגיפה כבר ננקטים הסגר והגבלות תנועה, וצעדים נוספים צריכים להישקל בהתאמה להתפתחויות. ההנחיה למגיעים ארצה מסין להסתגר מרצון בבתיהם לשבועיים לקוחה מתחום ההסגר (Quarantine) שהיה נהוג בימים עברו לגבי מי שנחשד שנחשף כדי להרחיקו מהחברה בתקופה הדגירה של המחלה, עד שהוכח שלא פיתח סימני מחלה. מקור המילה במילה האיטלקית שפירושה "ארבעים": 40 יום שהו אוניות מחוץ לנמלי אירופה בימי הביניים בטרם אפשרו לנוסעיהן לרדת לחוף.

הסגר הוא גזירה שיש לה היבטים נפשיים והשלכות של בידוד חברתי, פגיעה בלכידות החברתית ובזכויות הפרט, ולכן נחשבת לדרקונית למדי. הדבקה רבה בספינת הטיולים הנמצאת בהסגר סמוך ליפן היא התפתחות מדאיגה המעמידה את המשך ההסגר על האוניה במתכונתו הנוכחית תחת סימני שאלה רפואיים ואתיים.

הגבלות על תנועה בין ערים ומדינות, על פתיחת בתי ספר ועל התקהלויות ציבוריות כבר ננקטות בסין ובעולם, ויש להן מקום בהכלה של האירוע. חשיבותם של ההסגר וההגבלות רבה יותר במחלה הספציפית הזו, שכן הנחשפים לה עלולים להדביק כבר בתקופת הדגירה עוד בטרם פיתחו סימני מחלה.

לפיתוח טיפול יעיל נגד הנגיף חשיבות רבה, ויש לייחד היום מאמצים לבדוק במהירות את יעילותם של נוגדנים שניתן להפיק מדמם של חולים שהחלימו ושל נוגדנים שהופקו בזמנו מדמם של מחלימים מ-SARS ו-MERS, קרובי המשפחה של הנגיף החדש. אין מדובר בחיסון פעיל כחיסוני הילדות והשפעת המוכרים, שפיתוחו ובדיקתו יארכו זמן רב (גם אם ראש ממשלת ישראל "הנחה" לפתחו), אלא בחיסון סביל המיועד לטיפול בחולים. דיווחים ראשונים מגיעים מתאילנד על טיפול במחלה במשלב של תרופות אנטי ויראליות.

ההנחיה היום לשבים מסין ומפתחים סמני מחלה היא לפנות למרפאה או לחדר מיון תוך ציון העובדה ששהו בסין ולמעט בתנועה באזורים ציבוריים. לנוכח העובדה שמספר השבים מסין קטן ובמילא כל מקרה חשוד מפונה לחדר מיון בתנאי בידוד לצורך בדיקות מעבדה, נכון יותר להנחות בעת הזאת על פנייה ישירה לחדר מיון ולא למרפאות הקהילה, על מנת למנוע חשיפה שלא לצורך של הצוותים והקהל הרב המגיע למרפאות בשגרה.

אפשר וצריך בעידן הטכנולוגי של היום לפתוח קו חם או צ'אט לציבור ודרכם להנחות את מי שעונה על הגדרת המקרה לפנות ישירות לחדר מיון, או לפנותו לשם באמבולנס מבודד לפי הצורך, מבלי שיצטרך לצאת ולתור אחרי עזרה רפואית ובכך לסכן בחשיפה אנשים נוספים

זאת ועוד, אנו נמצאים עדיין בעונת השפעת ורבים הפונים למרפאות עם סימני השפעת, שאינם שונים. הגדרת המקרה פשוטה: חום מעל 38, סמני מחלה נשימתית ושהות בסין בשבועיים האחרונים.

אפשר וצריך בעידן הטכנולוגי של היום לפתוח קו חם או צ'אט לציבור ודרכם להנחות את מי שעונה על הגדרת המקרה לפנות ישירות לחדר מיון, או לפנותו לשם באמבולנס מבודד לפי הצורך, מבלי שיצטרך לצאת ולתור אחרי עזרה רפואית ובכך לסכן בחשיפה אנשים נוספים. מוקד פניות כזה יאפשר גם לנטר את התנהגות האוכלוסיה וימנע פנייה המונית של "מודאגים בריאים" למערכת הבריאות הקורסת גם בשגרה. "מודאגים בריאים" הם אותם אנשים אשר בהתרחש אירוע חירום סבורים שנפגעו למרות שאין הדבר כך, ומעמיסים שלא לצורך על המערכת הרפואית.

צוות הטיפול במגיפות הוא גורם מקצועי מהשורה הראשונה לטיפול באירוע ביולוגי חריג, בין אם האירוע נגרם מהתפרצות טבעית או מעשה ידי אדם. ראוי שהדרג הפוליטי ישעה להמלצותיו, דבר שאינו מובן מאליו בתקופה שבה שיקולים מקצועיים מוכפפים לעתים קרובות לשיקולים לא עניינים. היערכות לאירוע ביולוגי חריג כוללת ניתוח של תרחישים שונים ברזולוציה העדינה ביותר של מי הולך לאן ומתי, ושל התנהגות האוכלוסיה ושל צוותי הרפואה.

צוותי הרפואה נמצאים בסיכון מוגבר להדבקה, בפרט שלא קיים היום חיסון או טיפול מונע, ועל המערכת לעשות הכל לשמור על בטיחותם כדי שירגישו מוגנים ובטוחים להתייצב לעבודתם על אף הסיכון הכרוך בכך. ערכות המיגון שהופצו למרפאות ולמחלקות כוללות בעיקר מסיכות אך חסרות לעתים רכיבים חיוניים כמו משקף וחלוק. בחירום כמו בשגרה, הצוותים הרפואיים נושאים עיניים אל ההנהלות ומחפשים שם היכרות עם המציאות בשטח, הבנה וגיבוי.

זהו מבחן למנהיגות. על ההנחיות הניתנות לציבור ולצווותים להיות מעשיות, ניתנות לניטור ואכיפה במידת הצורך, ולהיבחן ולהתעדכן מיום ליום עם התפתחות האירוע. ימים יגידו מתי ואיך תיעצר המגיפה החדשה ומה יהיו השפעותיה על העולם.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  דעות,  חדשות,  נגיף הקורונה,  בידוד,  מגיפה
תגובות
14.02.2020, 10:11

ההמלצה להפנות את כולם למיון, היא הזויה. האם ראה את מצב המיונים בחורף, וגם בלי מגיפת הקורונה?

בחורף גם המיונים וגם מרפאות הקהילה עמוסים מאד, וצריך להקל את העומס מכולם. המטרה כעת לבודד לצמצם תנועה שלא לצורך ולמנוע חשיפה: בהינתן שמספר המקרים בארץ העונים על הגדרת חשד למחלה נמוך יחסית ( 140 עד כה ) והבדיקה נלקחת רק במיון- אין טעם לסכן בחשיפה במרפאות. מרפאות רבות עברו בימים האחרונים ארועי אי סדר גדולים בגלל ההנחיה להגיע למרפאות. מוקד טלפוני לציבור מאויש באנשי מקצוע יעשה את הטריאז׳. מסכים עם ד״ר הוכמן שרצוי להגדיר מרכזים יעודיים : אתרים יעודיים במספר חדרי מיון

אין להפנות את החשודים למיונים העמוסים שלנו.
יש להקיםמ3 מרכזים יעודיים בדרום מרכז וצפון שרק אליהם יופנו המקרים החשודים ומכאן יופנו לאשפוז במקומות יעודיים שיקבעו מראש

15.02.2020, 08:20

עד כמה שהדבר מצער בהעדר חיסון פעיל או סביל, בהעדר טיפול מונע ובהיעדר טיפול ספציפי למחלה שנראה כי היא מדבקת "טיפתית" לפחות ועוד בתקופת הדגירה, ושהcase fatality rate הוא סביב 1:40 נותרנו עם טיפול תומך לחולים הקשים ועם בידוד ואמצעים אחרים ל"ניהול התנהגות האוכלוסיה" בעת המשבר. קשה לנבא תרחיש אמיתי בהגעת המחלה לישראל, יש לנבא שתגיע, אך בהחלט יעלו סוגיות אתיות ורפואיות משמעותיות.

אנונימי/ת
17.02.2020, 08:54

עם כל הצער והחמלה כלפי הישראלים שנתקעו בספינת הקורונה יש להפעיל תקנות שעת חירום להחזירם ארצה לבידוד מלא של שבועיים במתקן יעודי גם בניגוד לרצונם. במידה ויסרבו לכך עליהם להשאר בספינה