נגיף הקורונה

גם מעבדות "סורוקה", "הדסה" ורמב"ם יוכשרו לביצוע בדיקות לאימות הקורונה

עימות בין משרד הבריאות לעיריית ראשל"צ לאחר שהמשרד נערך להשתמש בבית חולים גריאטרי בעיר כמתקן בידוד לחולי קורונה | עד כה, כל 140 חשודי הקורונה בישראל נמצאו שליליים לבדיקה

נציגי משרד הבריאות במרכז הגריאטרי "מלבן" בראשל"צ. הסבה למתקן בידוד לחולי קורונה. צילום: משרד הבריאות

בנוסף למעבדה המרכזית של מערכת הבריאות הממשלתית, במתחם "שיבא" בתל השומר, מכשיר משרד הבריאות במהלך מזורז עוד שלוש מעבדות לבדיקות אימות לאישור הימצאות של נגיף הקורונה בישראל, כאשר יתברר שאכן "הסתנן" לארץ. השלוש יפעלו בבתי החולים סורוקה בבאר שבע, הדסה עין כרם בירושלים וברמב"ם בחיפה. בכך תהיה פריסה נרחבת יותר במסגרת ההיערכות להתמודדות עם הנגיף.

אתמול (ג') הודיע משרד הבריאות שעד כה נבדקו בישראל כ-140 אנשים שעלה החשד שנדבקו בנגיף הקורונה, אולם כל בדיקות המעבדה שעברו הניבו תוצאות שליליות. כלומר, נכון לרגע זה לא אובחן בישראל חולה עם נגיף הקורונה. "יחד עם זאת, הנחת העבודה במשרד הבריאות היא שהנגיף עלול להגיע לישראל. המערכת ממשיכה להיערך סביב תרחיש זה".

אתמול גם נמסר כי משרד הבריאות פנה למשטרה לבדוק מי הגורם או הגורמים שמפיצים חדשות כזב ברשתות חברתיות כאילו יש חולים בישראל והמערכת מסתירה זאת מהציבור – "בכך הם גורמים להטעיה מכוונת".

בתוך כך מתעמת משרד הבריאות עם עיריית ראשון לציון, לאחר שהאחרונה עתרה לבית משפט השלום בעיר כנגד החלטת משרד הבריאות להסב את המרכז הגריאטרי המקומי "מלבן" למרכז בידוד לחולים שיידבקו בנגיף. "ראשון לציון לא תהיה עיר הקורונה של ישראל", נאמר בעתירה.

עיריית ראשון לציון תיארה את מטרת הפנייה לבית המשפט "כדי להגן על הקשישים השוהים במוסד הזה וגם כדי לצמצם את הסכנה האפשרית לתושבי העיר, אם המוסד אכן ישמש מרכז בידוד. הסבת המוסד תסכן את תושבי העיר בפרט ואת תושבי גוש דן בכלל, שכן הוא נמצא בלב שכונת מגורים בעיר הרביעית בגודלה בישראל". בהודעה לתקשורת כינתה עיריית ראשון לציון את המהלך "מחטף ציני ומסוכן" והדגישה: "לא ניתן יד להפוך את ראשון לציון לעיר הקורונה של ישראל".

בתגובה מסר משרד הבריאות כי הוא דוחה את טענת העירייה לגבי פגיעה אפשרית בקשישים. "החולים לא ישוכנו במבנה שבו שוכנים הקשישים שנותרו במוסד הנמצא עתה בתהליכי פינוי".

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, אמר: "זה מרכז רפואי קטן. אין כל היגיון כלכלי בהשקעה האדירה הנחוצה כדי להסב אותו לבית חולים ומתקן בידוד לקורונה. בסין נבנו שני בתי חולים חדשים רבי קומות, מבודדים ומתקדמים ביותר, בתוך שבועיים. בישראל, משרד הבריאות מבקש להציג מראית עין, כסת"ח. זאת במקום ליצור פתרון ראוי של מרכז רפואי גדול, מבודד ומרוחק מהאוכלוסיה".

ברקע העימות החדש הליך גישור שמתנהל בין שני הצדדים ביחס לשימוש הראוי במבנה המרכז הרפואי. קינסטליך אמר: "נציגי המשרד תועדו בימים האחרונים כשהם קובעים עובדות בשטח, במטרה להפוך את המקום לאכסניה לחולי קורונה וזאת למרות שהמרכז בבעלות העירייה ובשטחה".

על כך מסר דובר משרד הבריאות: "עד כה נגיף הקורונה לא הגיע לישראל. הנחת העבודה של מערכת הבריאות היא שיש לעבוד כאילו הוא כאן. אנו נערכים לתרחישי הידבקות בנגיף בשטח ישראל ומכינים את כל האתרים האפשריים של משרד הבריאות לקליטת מטופלים מסוגים שונים.

"חולים בקורונה ככלל יטופלו בבתי החולים הכלליים. אנו נערכים לכמה תרחישים שבהם יהיה צריך לתת מענים מורכבים יותר. לפיכך מכינים את התשתיות העומדות לרשותנו לטיפול באזרחי ישראל ולא רק בראשון לציון".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מתקן בידוד,  ראשון לציון,  מעבדה רפואית,  חדשות,  רז קינסטליך,  משרד הבריאות
תגובות