חדשות

מחסור חמור באונקולוגים בישראל: 19 מומחים בממוצע למיליון תושבים

בישראל רק 175 רופאים מומחים באונקולוגיה | מספר ביקורי החולים השנתי אצל כל מומחה מגיע ל-2,600 | בתחום ההקרנות, רק 42 מומחים הנאלצים להכין 17 אלף תכניות טיפול בשנה

רופא מומחה. אילוסטרציה

בישראל רק 175 רופאים מומחים באונקולוגיה – 19 מומחים בממוצע למיליון תושבים, בעוד שמספר החולים במחלות הסרטן השונות עומד על כ-300 אלף. כך מדווחת הבוקר (ג') עבר טויזר ב"ידיעות אחרונות". בארה"ב היחס הוא 161 מומחים למיליון, בבריטניה 131 למיליון.

עוד דווח כי ב-1994 קבעה ועדת מומחים במשרד הבריאות שכל אונקולוג אמור לקבל במהלך השנה עד 1,640 ביקורי חולים, אולם ב-2019, לפי הנתונים שבידי משרד הבריאות, הגיע מספר הביקורים השנתי אצל כל מומחה ל-2,600-2,500.

בתחום ההקרנות עוסקים בכל הארץ רק 42 מומחים הנאלצים להכין 17 אלף תכניות טיפול בשנה, בעוד התקן שנקבע להם הוא 8,500.

כמו כן דווח כי סקר שערך משרד הבריאות בקרב 1,031 מסיימי לימודי רפואה העלה כי רק 17 מהם הביעו רצונם להתמחות באונקולוגיה.

עישון - הגורם המוביל למחלות ותמותה הניתנות למניעה

בתוך כך פרסמה הבוקר (ג') האגודה למלחמה בסרטן דו"ח אמריקאי לפיו עישון הוא הגורם המוביל למחלות ותמותה הניתנות למניעה. הדו"ח שפורסם ב-23 בינואר בידי הגוף המקביל למשרד הבריאות בישראל, קבע: "למרות ששיעור המבוגרים המעשנים (בארה"ב) הוא הנמוך בכל הזמנים, עדיין 34 מיליון אמריקאים ממשיכים לעשן וממשיכים להיות בסיכון לפתח מחלות הקשורות בעישון. הפסקת עישון, ללא קשר לגיל המעשנים או משך זמן העישון, תתרום לצמצום בתחלואה. תופעת העישון מהווה גם נטל כלכלי על המעשנים, מערכות הבריאות והחברה. הפסקת העישון מפחיתה נטל זה, הכולל הוצאות של מערכת הבריאות הקשורות בעישון".

הדו"ח ממליץ להעלות את מחירי הסיגריות, לאמץ מדיניות מקיפה בנושא "סביבה נקייה מעשן", יישום יוזמות הסברה באמצעי התקשורת, דרישה להצגת אזהרות בריאותיות גרפיות על אריזות מוצרי הטבק והעישון ושמירה על קיומן של תכניות מקיפות לבקרת טבק ברחבי המדינה.

עוד נכתב במסמך המשתרע על יותר מ-700 עמודים: "אין מספיק ראיות הולמות כדי לקבוע שסיגריות אלקטרוניות תורמות לגמילה מוגברת מעישון. המוצר הזה איננו מאושר על ידי ה-FDA כמוצר המסייע בהפסקת עישון. נדרש מחקר נוסף, מקיף, על יעילותן של הסיגריות האלקטרוניות בהפסקת עישון, תוך הבנה מעמיקה יותר אודות השפעותיהן הבריאותיות. המוצר איננו בטוח לשימוש בני נוער, מבוגרים ונשים הרות, ולמבוגרים שאינם משתמשים במוצרי טבק בהווה."

כמו כן הפיצה האגודה למלחמה בסרטן מסמך של ה-WHO לפיו גוברות הראיות ש"מערכות הולכת ניקוטין אלקטרוניות (ENDS) וסיגריות אלקטרוניות מגבירים סיכון למחלות לב וריאות. הנוזל במכלי הסיגריות האלקטרוניות וב-ENDS עלול לגרום לכוויות בעור ולהרעלת ניקוטין מהירה אם נבלע או נספג בעור. קיים סיכון לנזילה מהמוצרים או לבליעת הנוזל על ידי ילדים, והיו מקרים שבהם ENDS גרמו לפגיעות גופניות רציניות כתוצאה מהתלקחות ופיצוצים".

נושאים קשורים:  אונקולוגים,  מחסור באונקולוגים,  יום הסרטן הבינלאומי,  חדשות,  עישון,  מחלת הסרטן
תגובות
אנונימי/ת
05.02.2020, 19:21

הבעיה שכתבה שכזו, חולפת על פני הכל, ומחר כבר יעלו נושאים " מעניינים " יותר.
לאיש לא באמת אכפת שהאונקולוגים שגם כך עובדים בתנאי דחק גבוהים ,נמצאים במחסור המחייב עבודה בתנאים לא סבירים.
כשחולה ומשפחתו נתקלים בתנאי המערכת, האונקולוג שעומד בחזית, מקבל את קיטונות הכעס והתסכול.
הגיע הזמן ללחוץ על ממשלה ומשרד בריאות ואוצר להגדלת התקנים ומספרי הרופאים, באונקולוגיה בוודאי, אך בהתמחויות נוספות, כדי להקנות למטופלים את שמגיע להם

אנונימי/ת
06.02.2021, 10:05

הבעיה איננה רק תיקיני מתמחים. רופאים צעירים לא מוכנים להתמודדות הנפשית עם חולים אונקולוגים ומשפחותיהם למרות אפשרויות ההשתכרות במקצוע זה. כמעט כל חולה אונקולוגי הולך להתייעצות אצל מומחה נוסף במיוחד במחלות להן יש מספר אפשרויות טיפול.