נגיף הקורונה

ה-WHO הכריז על מצב חירום גלובלי: זינוק בהיקף התחלואה בנגיף הקורונה

מספר החולים המאושפזים בעולם עלה ל-9,821 | משרד הבריאות הודיע על איסור נחיתת טיסות מסין | כל מי שהגיע לארץ מסין, כולל שהות בתחנת ביניים, ייאלץ להימצא בבידוד ביתי של 14 יום

נוסעים בנמל תעופה בסין. איסור מוחלט על כניסת נוסעים מסין לישראל. צילום: שאטרסטוק

ה-WHO הכריז אמש (ה') על "מצב חירום גלובלי בבריאות הציבור", נוכח המשך התפשטות נגיף הקורונה החדש nCoV2019 בעולם. משרד הבריאות הודיע על איסור נחיתת טיסות מסין עד להודעה חדשה, מחשש להופעת הנגיף בישראל.

"יש הסכמה מדעית של כל אנשי המקצוע כי אין יכולת למנוע הרמטית את כניסת הנגיף לארץ", מסר מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב בתום דיון  נוסף שקיים צוות הטיפול במגיפות (צט"מ) באגף החירום של המשרד, שבו השתתפו גם נציגי קופות החולים, בתי החולים, רשות התעופה, המועצה לביטחון לאומי ומשרד החוץ. "הכוונה היא להפסיק לחלוטין את תנועת הנוסעים מסין לישראל ובכיוון ההפוך", הבהיר עוד בר סימן טוב.

שר הבריאות יעקב ליצמן הוסיף שכל מי שהגיע לארץ מסין, גם לאחר שהות בתחנת ביניים, ייקרא להימצא בבידוד ביתי של 14 יום. הגדרת הבידוד הביתי היא: הימנעות משהות, גם קצרה, במרחב ציבורי ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות למשך התקופה הנ"ל - תקופת הדגירה של הנגיף.

שוק רטוב בסין. לצד פירות ים נמכרים נחשים, תנינים ועטלפים, שככל הנראה מאכסנים את נגיף הקורונה בגופם. צילום: tostphoto/ שאטרסטוק

לפי הנחיות שפורסמו אמש, ההיעדרות מהעבודה של החוזרים מסין תוגדר כ"היעדרות בשל מחלה" בכפוף להצגת אישור על מועד עזיבת סין. יוצא לשם כך צו מיוחד שיסדיר זאת. "אין לפנות לרופא משפחה לקבלת אישור מחלה בגין היעדרות מהסיבה הזאת", נאמר בהנחיית משרד הבריאות.

אתמול גם נמסר כי על רקע ההיערכות בישראל להתמודדות של מערכת הבריאות עם בעיית התפשטות הנגיף, עלתה גם אפשרות להקים ועדה מיוחדת של הכנסת שתפקח על היערכות גופי החירום והבריאות בארץ, במיוחד בשבועות הקרובים. ועדת הבריאות הרגילה של הכנסת, שאמורה היתה לפקח על ההיערכות הלאומית בנושא מסוג זה, לא הוקמה מאז הבחירות האחרונות ולא תוקם אלא רק לאחר הבחירות ב-2 במארס (אלא אם יחול שינוי נוסף).

אתמול פנה ח"כ צבי האוזר (כחול לבן) ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אבי ניסנקורן, בדרישה לכנס דיון בנושא הזה בהקדם האפשרי. הוא אמור להתקיים בוועדה מיוחדת שאוישה בשבוע שעבר או בוועדת הבריאות - אם הכנסת גם בתקופת המעבר הנוכחית תחליט להקים אותה מחדש. ח"כ האוזר ביקש לזמן לדיון "את כל הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות משרד הבריאות, משרד הפנים, רשות החירום הלאומית (רח"ל) ורשות שדות התעופה". החלטה תתקבל, כנראה, בתחילת השבוע.

היקף התחלואה - 9,821 חולים מאושפזים

נכון להבוקר (ו') עלה מספר החולים המאושפזים עם קורונה בסין ל-9,692 ובנוסף גם דווחו על מקרים ב-23 מדינות מחוץ לסין ובכל היבשות למעט אפריקה, כך שבסך הכל היקף התחלואה עלה ל-9,821. עד כה נפטרו מהמחלה 213 בני אדם, כולם בסין.

בעקבות זאת הודיעו עוד חברות תעופה, לרבות "אל על", על הפסקת טיסותיהן לסין לפחות עד חודש מארס.

הכרזת מצב החירום העולמי על ידי ארגון הבריאות העולמי מבטאת את דאגת הגוף המייעץ מס' 1 בעולם לנושאי בריאות כי מומחיו מודאגים מהמצב החמור וההכרזה היא בגדר הנחיה למדינות החברות בו ובאו"ם, לפעול ביתר נחישות כדי לבלום את התפשטות הנגיף בתחומן. עם זאת, להכרזה אין יכולת מעשית, חוקית, לבצע מצד ה-WHO אכיפה כלשהי.

בתוך כך הוברר אמש כי הוסר החשד להידבקות בקורונה של הצעירה בת ה-25, מדריכת תיירים בעלת אזרחות ישראלית, שאושפזה בכפייה בבידוד מלא ב"שיבא". נוהל הכפייה הופעל מאחר שסירבה להתאשפז בבידוד מרצון. הרופאים הבחינו שהיא החלה לטייל במסדרונות המחלקה שבה שהתה. בסופו של דבר, היא הוחזרה לחדר הבידוד והוצב מאבטח למנוע ממנה יציאה מהחדר או כניסת מבקרים, למעט רופאים ואנשי צוות במיגון מלא. הפעלת האשפוז בבידוד בכפייה נעשתה בהתאם להרחבת צוו פקודת בריאות העם שעליה חתם יום קודם לכן שר הבריאות.

"אנחנו פועלים יחד עם מומחים בארץ ובעולם כדי להקטין ככל שניתן את אפקט הופעת הנגיף בישראל", אמר בר סימן טוב בתדרוך לתקשורת.

מקור הנגיף - עטלף במשקל 40 גרם

בינתיים גם שינו מומחים את דעתם למקור הנגיף קורונה – ובמקום להצביע על נחשים ארסיים ביניהם מזן קוברה סיני שנחשדו קודם לכן – עתה הסברה היא שמקור הנגיף בזן סיני של עטלף פרסף שמשקלו 40-4 גרם. עטלפים נושאים גם את זני נגיפי ה-SARS וה-MERS והם גם מאכסני נגיף האבולה. היונקים המעופפים אינם חולים במחלות אלו עקב הסבילות הגבוהה של המערכת החיסונית שלהם לנגיפים.

ב"שווקים רטובים" כפי שהם מכונים בסין, נמכרים פירות ים, דגים וגם עטלפים למאכל וחיות בר אקזוטיות אחרות - נחשים, חתולי זבד, מכרסמים שונים, קיפודים, דורבנים שרקנים, גיריות, בונים, גורי זאבים - שהם בגדר מקור חלופי לחלבון לצד מקור הכנסה למשפחות עניות שמוכרות אותן. הצפיפות בשווקים הללו ותנאי האכסון הירודים של החיות בכלובים יוצרים תנאים מושלמים למעבר נגיפים ומחוללי מחלות אחרות לבני אדם וכל זאת לצד היעדר פיקוח מצד השלטונות המקומיים.

עם זאת ה-WHO הודיע: "אנחנו בוטחים ביכולתם של שלטונות סין לשלוט במצב".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מגיפה,  התפרצות מחלה,  "אל-על",  חדשות,  סין,  ארגון הבריאות העולמי,  מצב חירום עולמי
תגובות