ביוגאוכימיה

התפקיד הפרוגנוסטי של סוג הדם ABO ופקטור רזוס במטופלים עם שחמת וסרטן הכבד

ניתן להשתמש בקבוצות הדם ABO ופקטור רזוס (RH) לטובת חיזוי הפרוגנוזה בקרב מטופלים הסובלים משחמת וסרטן הכבד (HCC)

29.01.2020, 15:54
בדיקת סוג דם (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת סוג דם (צילום: אילוסטרציה)

קרצינומה הפטוצלולרית (Hepatocellular carcinoma – HCC) מהווה את אחד הסוגים השכיחים ביותר של סרטן ברחבי העולם. ישנם גורמים רבים המעורבים באטיולוגיה של HCC, ביניהם נגיף הפטיטיס Bי(HBV), נגיף הפטיטיס Cי(HCV), אלכוהול, השמנת יתר, עישון ו-aflatoxin.

מחקרים קודמים הראו כי סוגי סרטן רבים קשורים לקבוצות הדם ABO ולפקטור רזוס (Rhesus factor – RH). בהמשך לזאת, מטרת החוקרים במחקר זה היא להעריך את הקשר בין מאפייני הגידול וההישרדות הכוללת (Overall survival – OS), קבוצת דם ABO ופקטור RH בחולים עם HCC.

במחקר השתתפו 507 מטופלים החולים במחלת כבד כרונית (252 חולים עם HCC ו-255 חולים ללא HCC). כל התכונות הדמוגרפיות, הקליניות והמעבדתיות (פרמטרים ביוכימיים וסוג הדם) נאספו רטרוספקטיבית. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 54.50 ± 9.30.

החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בין הקבוצות – לא מבחינת סוג הדם  ABO ולא מבחינת פקטור RH. עם זאת, מצאו החוקרים ששיעור חדירת הגידול לכלי הדם היה גבוה יותר בקבוצת הדם B וכי לוקליזציה רב-מוקדית (multicentric localization) של הגידול הייתה גבוהה משמעותית בקרב חולים עם RH חיובי, ונמוכה בקרב קבוצת הדם AB. לבסוף, לא נצפה הבדל בשרידות הכוללת בין קבוצות הדם ABO ופקטור RH.

לסיכום, ניתן להשתמש בקבוצות הדם ABO ופקטור RH לטובת חיזוי הפרוגנוזה בקרב מטופלים הסובלים משחמת ו-HCC.

מקור: 

Prognostic role of ABO blood group and Rhesus factor in cirrhotic patients with hepatocellular carcinoma Oral. A. et al. (2019) N Scientific reports 9, 19087

נושאים קשורים:  ביוגאוכימיה,  סרטן,  שחמת הכבד,  סוג דם,  מחקרים
תגובות