חדשות

רק בני 40 והשיער כבר מאפיר? נמצא הסבר מדוע סטרס גורם להלבנת שיער

עד כה לא ידעו המדענים לספק הסבר ברור ומדויק כיצד סטרס משפיע על שינוי בצבע שיער הראש ומדוע דווקא בו - ממצאי מחקר חדש סוללים את הדרך לפיתוח תרופות למניעת השינוי בצבע השיער

שיער מאפיר. צילום אילוסטרציה

צוות מחקר מאוניברסיטאות הרווארד בארה"ב וסאו פאולו בברזיל טוען כי מצא את ההסבר מדוע עקת דחק (סטרס) עלולה לגרום לשינוי בצבע שיער הראש – לאפור-שיבה. לדעתם, ניתן למנוע זאת מבלי שהאדם שחווה את השינוי יזדקק לצביעת שיער.

הצוות דיווח על כך בשבוע שעבר ל-Nature. המחקר נעשה בעכברים. החוקרים השתמשו בתאי גזע השולטים בצבע העור והשיער. הם ניזוקו לאחר שנחשפו לסטרס ממושך. אצל עכברים שצבע שיער הפרווה המקורי היה שחור נראה שינוי לצבע אפור-לבן באופן מלא בתוך כמה שבועות.

החוקרים דיווחו כי הממצאים סוללים את הדרך להמשך המחקר כדי לפתח תרופה או תכשיר שימנעו את השינוי בצבע השיער בעקבות סטרס.

ידוע שאצל גברים ונשים משתנה צבע השיער לאפור-לבן החל מאמצע שנות ה-30. קיימת הערכה שהתזמון לשינוי תלוי, ברוב המקרים, במועד שהשינוי הזה התרחש אצל ההורים. הגם שהתהליך הזה קשור בהזדקנות הטבעית של האדם ומושפע מהגנים שלו, ידוע כי גם סטרס ממלא תפקיד בתהליך השינוי שלעתים הוא מהיר.

עד כה לא ידעו המדענים לספק הסבר ברור ומדויק כיצד סטרס משפיע על שינוי בצבע שיער הראש ומדוע דווקא בו. עורכי המחקר סבורים עתה כי האפקט קשור לתאי הגזע המכונים מלנוציטים (Melanocyte stem cells) שמייצרים מלנין ואחראים לצבע העור והשיער.

כאב שהושרה על העכברים במחקר היווה טריגר לשחרור אדרנלין וקורטיזול, גרם ללב להגביר קצב פעימות מהיר ולעלייה בלחץ הדם, מה שהשפיע על מערכת העצבים וגרם לסטרס אקוטי. בעקבות זו התרוקנו תאי הגזע שמייצרים מלנין בזקיקי השיער.

"צפיתי שסטרס ישפיע לרעה על הגוף אבל ההשפעה המזיקה ומימדיה היו מעבר לכל דמיון", התבטא פרופ' יא-צייה-הסו (Ya Cieh Hsu) מאוניברסיטת הרווארד שהוביל את כתיבת דו"ח המחקר. "לאחר כמה ימים, כל תאי הגזע שמייצרים פיגמנט – אבדו, וכאשר אבדו – לא ניתן יותר לבצע רגנרציה שלהם. הנזק הוא בלתי הפיך וקבוע".

בשלב נוסף בעבודה זאת מצא הצוות שניתן לחסום את השינויים על ידי מתן תרופה כנגד יתר לחץ דם לעכברים. בהשוואת הגנים של העכברים שסבלו מכאב חריף עם אחרים, זוהה החלבון שמעורב ביצירת הנזק לתאי הגזע שעברו את הסטרס. פעילות החלבון – CDK – cyclin-dependent kinase – "דוכאה" ובעקבות הטיפול הזה נמנע שינוי בצבע שיער הפרווה.

החוקרים סבורים כי בכך נסללת הדרך לפיתוח תכשיר שלפחות ידחה את הלבנת השיער על ידי התמקדות בטיפול ב-CDK באמצעות תרופה. יחד עם זאת ראוי להדגיש: אין מדובר כבר עתה בהליך שירפא כליל מפני שיער אפור-לבן. "הממצאים שלנו שהושגו על מודל עכבר הם רק תחילת הדרך הארוכה שעוד לפנינו כדי למצוא פתרון התערבותי לבעיה. הם גם מספקים רעיון למתן תשובה לשאלה כיצד סטרס עלול להשפיע על חלקים אחרים בגוף האדם".

נושאים קשורים:  הלבנת שיער,  צבע שיער,  סטרס,  מחקר,  תאי גזע,  מלנין,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
27.01.2020, 11:34

הלוואי השיער שלי היה מתחיל להאפיר בגיל 40. זה קרה הרבה קודם. ואני מדבר על השיער שנותר.

27.01.2020, 19:29

ומה רע בבלורית לבנה?

אנונימי/ת
27.01.2020, 23:14

בלורית לבנה זה לא פוליטיקלי קורקט וגזעני:)

27.01.2020, 23:31

ידידי לי כאח, קודם כל בגילי העיקר שנשארה איזו בלורית להתנחם בה, נו טוב, תלתל וחצי אבל גם זה משהו...לגבי הצבע, אומרים שהלבן זה השחור החדש ולגבי פוליטיקלי קורקט זו מילה (למעשה שתיים) קצת ארוכה ואבקש מנכדתי שתסביר לי בדיוק את המשמעות :)

אנונימי/ת
28.01.2020, 03:20

גם אני במצב של סטרס , סובל בהלבנת שיער ולאחר מכן צבע חוזר לגוון נורמאלי.

28.01.2020, 06:39

عيروني بالشيب وهو وقار ليتهم عيروني بما هو عار