אקזמה

טיפול באקזמה אטופית - אילו תוצאים ראוי לתעד וכיצד?

מחקר זה מתאר את מסקנותיה של קבוצת מחקר בנוגע לתיעוד תוצאי הטיפול באקזמה אטופית, הן מבחינת תחומי התוצאים, והן מבחינת כלי המדידה המומלצים 

26.01.2020, 12:53

אומדני תוצאים המתרכזים במטופל כחלק מעשייה קלינית הם בעלי ערך עבור ניטור מטופלים ומחקר מתקדם בסביבת "עולם אמיתי" (Real-world). יוזמה חדשה של קבוצת המחקר המכונה HOMEי(Harmonising Outcome Measures for Eczema) מכוונת להמליץ מה עשוי להיות מתועד אצל מטופלי הסובלים מאקזמה אטופית, במהלך טיפול קליני שגרתי.

מטרתו של מחקר זה הייתה לתעדף תחומי תוצאים באומדן אקזמה אטופית במהלך הטיפול הקליני, ולבחור כלי מדידת תוצאים מעשיים ומתוקפים לתחום שקיבל את העדיפות הגבוהה ביותר.

תחום התוצאים שקיבל את העדיפות הגבוהה ביותר היה תסמינים שדווחו על ידי המטופלים. בהתבסס על היתכנות ועל מאפיינים פסיכומטריים, הייתה הסכמה בנוגע לכך שהכלים המומלצים לאומדן תסמיני אקזמה אטופית בעשייה הקלינית, הם אומדן האקזמה מוכוון-המטופל (POEM), ו/או המדד לניקוד דלקת עור אטופית מוכוון-המטופל (PO-SCORAD). סולם הדירוג המנוקד לגרד קיבל תמיכה, תוך ציפייה להגדרה ותיקוף באקזמה אטופית.

החוקרים הסיקו שלאחר השלב הראשון של יוזמת קבוצת HOME, ישנה תמיכה בשימוש בכלי POEM,יPO-SCORAD, או בשניהם, לטובת אומדן תסמיני אקזמה אטופית במהלך הטיפול הקליני. תחומי תוצאים נוספים בעדיפות גבוהה לעשייה הקלינית יוערכו בפגישות ההמשך של קבוצת HOME.

מקור: 

Leshem, YA. et al. (2020). Journal of the American Academy of Dermatology. doi: 10.1016/j.jaad.2019.12.055

נושאים קשורים:  אקזמה,  דלקת עור אטופית,  קבוצת HOME,  מחקרים
תגובות