נגיף הקורונה

הערכה: התפרצות דלקת הריאות הנגיפית קורונה עלולה להימשך חודשים

מספר החולים בעולם עלה ל-1,327. עד כה מתו מהמחלה 56 בני אדם | מקרים ראשונים של חולים בצרפת | כל אדם שנדבק בנגיף עלול להעבירו לעוד שני אנשים בממוצע

נוסעים ברכבת בצ'ונגצ'ינג - סין, חובשים מסיכות להגנה מפני וירוס הקורונה. צילום: helloabc / שאטרסטוק

מספר קורבנות דלקת הריאות הנגיפית שמחולל הנגיף nCoV-2019 ממשפחת נגיפי הקורונה עלה הבוקר (א') ל-56 בני אדם שנפטרו מסיבוכי המחלה כשמספר המקרים המאובחנים הוא עתה כ-1,327 איש.

במסגרת הערכת מצב שקיימו היום (א') במשרד הבריאות בנושא נגיף הקורונה, הוחלט להמליץ לציבור להימנע מנסיעות לא הכרחיות לסין.

משרד הבריאות פרסם בסוף השבוע (ו') הנחיות מפורטות להתמודדות עם תחלואה מנגיף הקורונה החדש.

בסוף השבוע דווח על שלושה מקרים מאושפזים בצרפת – שניים בפריז ומקרה נוסף בעיר בורדו ועל מקרה של אישה בשנות ה-60 שלה המאושפזת בשיקגו, כולם בבידוד חמור. כמו כן מאושפז בבית חולים במלבורן, אוסטרליה, חולה בשנות ה-50 שלו שגם הוא הגיע מסין. אתמול דווח על מקרה שני של חולה שאושפז ביפן – אישה בשנות ה-30 שהגיעה מהעיר ווהאן בסין.

רשימת המדינות שבהן נרשמו מקרים של חולים או חשודים כחולים שנדבקו בנגיף הקורונה הזה כוללת עתה גם את מלזיה, נפאל, וייטנאם, סינגפור, דרום קוריאה, טייוואן ותאילנד.

בסין הורחבו הגבלות התנועה ולמעשה הוטל "עוצר" – ועתה הן תקפות על 35 מיליון בני אדם – לערך כמו כל אוכלוסייתה של קנדה – ועל 12 ערים.

בעקבות זאת פורסמו הנחיות בארה"ב, בבריטניה וכן בישראל, להימנע מנסיעה וכניסה לאזורים בסין שבהם אותר הנגיף בהתפרצות הנוכחית. האמריקאים כללו את סין ברשימת המדינות שבהן חלה "אזהרת מסע" בדרגה 4. ההערכה: ההתפרצות, שהרשויות בסין מתקשים לבלום, עלולה להימשך עוד חודשים רבים.

רוב החולים שנפטרו הם בטווח הגילים 87-55 (אחד היה בן 89). רובם אם לא כולם עם מחלות רקע, ביניהן פרקינסון וסוכרת. בין יום חמישי לשישי עלה מספרם מ-26 ל-41 כאשר 11 מהם גברים וארבע נשים שהצטרפו למאזן חולי הקורונה שמתו מהמחלה.

ה-CDC הודיע כי 63 אנשים ב-22 ממדינות ארה"ב שהציגו תסמיני קורונה עדיין נמצאים תחת בדיקה וחקירת מצבם, אולם אצל 11 מהם התקבלו תוצאות שליליות מבדיקות מעבדה.

החולה הראשון שהגיע מסין לארה"ב עדיין מאושפז בבידוד חמור, ביחידת טיפול נמרץ, בבית חולים ליד סיאטל בחוף המערבי של ארה"ב. הטיפול בו נעשה בעזרת רובוט המצויד בסטטוסקופ כדי שאנשי הצוות הרפואי האנושי יצמצמו מגע עימו. ה-CNN דיווח כי החולה שוכב בתוך תא שקוף – בידוד ISOPOD. בדפנות המתקן פתחים אטומים שדרכם יכולים המטפלים בחולה לגעת בו בכפפות בלבד. חדרו מבודד ומרוחק משאר חדרי המחלקה באותו בית חולים. רשויות הבריאות במדינת וושינגטון איתרו עד כה 63 אנשים שבאו במגע קרוב עם אותו חולה והם נמצאים במעקב.

הנחת העבודה של המומחים היא שכל אדם שנדבק בנגיף עלול להעבירו לעוד 2.5-1.4 אנשים בממוצע. עם זאת, כרגע רק 25% מהמקרים שאובחנו הוגדרו כחולים במצב חמור.

עוד מעריכים שהנגיף כנראה פחות אלים מ"קרוב משפחתו" הנגיף מחולל ה-SARS, אולם קשה יותר לזיהוי וכן שהתסמינים הם מידבקים.

מבתי החולים ובעיקר במחוז שבו מוקד ההתפרצות בסין, מתרבים הדיווחים על עומסים כבדים וגם על בתי חולים שעקב כך סירבו לקלוט אנשים שהציגו תסמיני הידבקות במחלה. כן הופצו דיווחים על מחסור בציוד ועל כך שבתי החולים פנו לעזרה דחופה להשלמת מלאים. השלטון המרכזי בסין שיגר 450 אנשי צוות רפואי צבאי לעיר ווהאן, מוקד התפרצות נגיף הקורונה. הצוותים הגיעו במטוסים צבאיים. ביניהם רופאים עם ניסיון במאבק בסארס או באבולה.

למרות הצנזורה ההדוקה, הופצו ברשתות חברתיות ביקורות על התנהלות רשויות הבריאות בסין, בעיקר הרשויות המקומיות והן הואשמו בכשלון ניהול המשבר. חוסר האמון בהן מתרחב.

נושאים קשורים:  קורונה,  דלקת ריאות,  התפרצות מחלה,  סין,  אזהרת מסע,  חדשות,  נגיף הקורונה
תגובות