חדשות

משרד הבריאות מתקשה לאכוף את איסור התגמול לרוקחים על מכירות OTC

בחוזר מעודכן שהוציא למנכ"לי קופות החולים ולרוקחים הראשיים לגבי שיווק תרופות ללא מרשם ותכשירים הומיאופתיים, מודגש: "קידום מכירות בידי רוקח מעודד שימוש לא מושכל בתרופות"

בית מרקחת, תרופות. צילום אילוסטרציה

משרד הבריאות עדכן בחוזר למנכ"לי קופות החולים ולרוקחים ראשיים של הקופות, שחל איסור "להשתמש ברוקחים כמשווקים ומקדמי מכירות של תרופות - ותגמולם על כך". ההנחיה היא לגבי תרופות ללא מרשם OTC ותכשירים הומיאופתיים שנמכרים בבתי מרקחת וגם ברשתות הפארמה. המשרד ביקש לעדכנו עד 1 במארס אילו צעדים ננקטו על ידי נמנעי החוזר כדי למלא אחרי ההנחיות.

בחוזר נאמר כי "קידום מכירות בידי רוקח עלול לעודד שימוש לא מושכל בתרופות, תוספי תזונה ומוצרים אחרים שנמכרים בתי מרקחת והדבר נוגד את תפקידו של הרוקח, מחויבותו האתית ואחריותו המקצועית".

בעבר כבר התריע משרד הבריאות כנגד פעילות של תגמול רוקחים על מכירת תרופות OTC ואחרות. אלא שהקופות וגם גופים אחרים מקיימים מעת לעת תחרויות בין הרוקחים שבהן ומציעים להם פרסים, תוספות למשכורת ולפעמים גם טיסה לחו"ל למי שימכור יותר. עד כה לא הצליח משרד הבריאות לאכוף באמצעים משמעתיים את הנוהל שאסר פעילות מסוג זה שקיימת גם בבתי מרקחת פרטיים.

במוצ"ש חשפה כתבה ששודרה בחדשות ערוץ 13 קידום מכירות אגרסיבי של תכשיר הומיאופתי בידי רוקחים הטוענים שהוא מקל על תסמיני שפעת, בעוד שאין הוכחה מדעית לכך.

הבוקר (ה') דווח ב"כלכליסט" כי מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הורה לסמנכ"ל משאבי אנוש במשרדו, דב פסט, לפתוח בבדיקת התנהלותו של עו"ד אייל חקו, המשמש כמרכז הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור, לגבי פרסום התכשיר "אוסילו" (OSCILLOCOCCINUM) של חברת בוארון המוצג כ"טיפול" בשפעת. התכשיר היקר מורכב בעיקר מסוגי סוכרים שונים, אולם בניגוד לפרסומים, בידי החברה המשווקת אין כל מחקר מדעי או רפואי המוכיח שרכיבים אלה מונעים או מרפאים חולי שפעת.

בדיווח נמסר כי גם ארגון הרוקחות בישראל הפיץ הודעה לציבור, לפיה התכשיר אינו מונע שפעת ו/או כל מחלה אחרת והחברה המשווקת מטעה את הציבור בפרסום התוויה לתכשיר הומיאופתי ללא התוויה רשומה בישראל. בין המכותבים למכתבו של בר סימן טוב, כך דווח, יצחק אור, מנהל תחום המשמעת במשרד הבריאות, עו"ד אורי שוורץ היועץ המשפטי, פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל ופרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור.

נושאים קשורים:  תרופות ללא מרשם,  OTC,  רוקחים,  בתי מרקחת,  שיווק אגרסיבי,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
26.01.2020, 08:40

אולי אם היו חושבים על תגמול הולם לרוקחים, שנותנים ייעוץ חינם בדלפק ונתונים ליחס משפיל מהלקוחות, שלעתים קרובות לא רוצים לענות או מתלוננים על התורים, אם יש לקוח עם מרשמים מרובי תרופות, אז לרוקחים לא היה צורך למכור תוספי מזון והומיאופתיה כדי להתפרנס.

אנונימי/ת
26.01.2020, 08:44

המגזר הרוקחי במדינה נמצא במעמד נמוך שבנמוכים. קידום בבתי חולים- אין, בבתי מרקחת בדלפק- בקושי, אלא אם אתה הבעלים או עמית בסופרפארם. השכר נמוך, אז מה הפלא בכלל?
תקראו את הדוח של משרד הבריאות עצמו על השחיקה של הרוקחים ותבינו.
הארגונים המייצגים חסרי כח ועמוד שדרה, לעומת האחיות למשל שלא חוששות לשבות- מתי שמעתם על שביתת רוקחים במדינה? בכל המגזרים? מתי שמעתם על ארועי אלימות שהופנו כלפי רוקחים?