חדשות

עקב מקרי ההתאבדות: ב"סורוקה" החלו להפעיל תכנית לתמיכה נפשית בצוותים

בעקבות שלושה מקרי התאבדות של רופאים בכירים בבית החולים בבאר שבע בתוך שנה וחצי, מפעילה הנהלת "סורוקה" תכנית ליווי וסיוע נפשי לצוותים הרפואיים | רופא מבית החולים: "אם זה היה קורה בצה"ל, כל שרשרת הפיקוד היתה עפה"

בית החולים סורוקה בבאר שבע. צילום: פלאש 90

המרכז הרפואי סורוקה החל להפעיל בשנה האחרונה תכנית סיוע לצוותים הרפואיים "המבוססת על ידע נרחב ברחבי העולם לאיתור דיכאון שעלול להביא להתאבדות". זאת בעקבות שלושה מקרי התאבדות של רופאים בכירים בבית החולים בשנה וחצי האחרונות. כך מדווחת תחייה ברק, כתבת ידיעות אחרונות בכתבה שפורסמה הבוקר (ו').

בשנה וחצי האחרונות התאבדו שלושה רופאים בכירים מבית החולים סורוקה בבאר שבע. בכתבה מרואיינת אינגה ברזובסקי, אלמנתו של ד"ר אלכס ברזובסקי ז"ל, 59, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית בבית החולים סורוקה, שנטל את חייו בחדר הניתוח ביולי 2018. חודשיים אחריו התאבד ד"ר אבי שמעוני ז"ל, 47, קרדיולוג בכיר ומנהל מחלקת טיפול נמרץ לב ב"סורוקה", ובחודש שעבר התאבד רופא נוסף מבית החולים בבאר שבע - ד"ר מרק פרייסקל ז"ל, 57, רופא גרעיני. בדיווח מצוין כי בנוסף אושפזו במחלקה הפסיכיאטרית שני מתמחים ממחלקות שונות שקרסו נפשית.

בתגובה לניסיון לקשור בין העומס המוטל על הרופאים לרצף מקרי ההתאבדות, טענו בהנהלת "סורוקה", כפי שכבר דווח ב"דוקטורס אונלי", כי "אלה הם אירועים שונים וכואבים. אין קשר ביניהם למעט סמיכות זמנים. בבית החולים קיימות תכניות לליווי ולתמיכה מקצועית ואישית לצוותים. אנו פועלים כדי למגר את הסטיגמה המלווה סובלים מתחלואה על רקע נפשי".

עם זאת, בדיווח של "ידיעות אחרונות" מצוין כי לאחר מקרה ההתאבדות השני, הופעלה ב"סורוקה" תכנית סיוע לצוותים הרפואיים לטיפול בדיכאון ולמניעת התאבדות. בדיווח נמסר כי בית החולים מסר כי למיטב ידיעתו, התכנית היא ראשונה מסוגה בישראל ומטרתה "להעלות המודעות לנושא האובדנות וכן פעולות מניעה במסגרתן ניתנת לעובדים נגישות קלה ודיסקרטית לגורמים מטפלים". עובדת סוציאלית ופסיכולוג עומדים לרשות הצוות 24 שעות ביממה באמצעות קו חם טלפוני ובנוסף הועמדו לרשות הצוות ארבעה פסיכולוגים, שניים מהם אינם עובדים בבית החולים, הפוגשים את המטופלים מבלי לדעת את זהותם.

בכתבה של תחיה ברק הובאו בנוסף טענות שהעלו שתי אלמנות ועמיתים של שלושה הרופאים הבכירים שהועסקו ב"סורוקה" והתאבדו. בכתבה הובאו גם ציטוטים מרופאים בבית החולים שהתלוננו על "תחושת הזנחה ונטישה מצד ההנהלה" ועל כך שהמוסד המשרת אוכלוסיה גדולה בדרום ובנגב שמתמודדת עם לא מעט קשיים אחרים - "קורס תחת העומס".

כך למשל סיפרו אלמנתו וחבריו של ד"ר שמעוני ז"ל ש"נכנס לנהל את המחלקה ללא חפיפה" עם קודמו, "ישן בשק שינה על הרצפה. העומס של הכוננויות והתורנויות בלתי נסבל. ההנהלה ידעה זאת".

שרשרת ההתאבדויות החלה באפריל 2017. אז התקבל פקס אנונימי במועצה המדעית של הר"י. משגריו התלוננו על ליקויים בהכשרתם כמתמחים במחלקתו של ד"ר ברזובסקי ז"ל. ועדה מיוחדת שבה היו רופאים בכירים ומנהלי מחלקות בכירורגיה, בדקה את התלונה ולא מצאה כל דופי בד"ר ברזובסקי. אלא שאלמנתו טוענת עתה כי "הופקר לבד במערכה זו ללא התערבות וגיבוי מצד הנהלת סורוקה". כן אמרה ש"יום אחד סיפר ששוקלים לצרף אליו פלסטיקאי בדימוס כדי שיפקח על כל מה שקורה במחלקה ועל הניהול שלו. כשהודיעו לו שלא יוכל לקבל מתמחים חדשים למחלקה, זו כבר היה סטירת לחי". כל זאת ועוד תרמו, לדבריה, להידרדרות במצבו הנפשי, לדיכאון ולבסוף להתאבדותו בחדר הניתוח.

אחד הרופאים שדבריהם הובאו בכתבה אמר: "ההנהלה לא לוקחת מספיק ברצינות את תנאי העבודה הקשים של רופאיה, לא נותנת את הגב הדרוש. ההנהלה רוצה שקט תעשייתי ומנסה להפריד בין המקרים. אם בחטיבה צה"לית שלושה מ"פים היו מתאבדים בתוך שנה וחצי, כל שרשרת הפיקוד היתה עפה, היתה נפתחת חקירה על מה שקרה ומי אשם ואם יש קשר או אין קשר בין המקרים. אני מאמין שיש קו ישיר העובר בין כל הטרגדיות שקרו בבית החולים בשנה וחצי האחרונות. אלה רופאים שלא עמדו בלחצי העבודה. עובדה: בשום בית חולים אחר זה לא קרה. הרופא הבא שיגיע לנקודת לחץ שהוא לא עומד בה, יהיה הקורבן הבא. סורוקה סובל מתרבות ארגונית שאומרת: לא משנה מה הרופאים יעברו ועם מה הם יתמודדו - הם יסתדרו".

נושאים קשורים:  סורוקה,  התאבדות רופאים,  חדשות,  ד"ר אלכס ברזובסקי,  דיכאון,  ד"ר אבי שמעוני ז"ל,  ד"ר מרק פרייסקל ז"ל
תגובות