בחזית הרפואה

להפחית בכאב - גישה רב מימדית לטיפול בכאב אונקולוגי במרפאה ייעודית

כאב הוא אחד הסימפטומים השכיחים ומעוררי החרדה ביותר בחולים אונקולוגים המתמודדים עם מחלה פעילה. מרפאה חדשה ב"איכילוב" מספקת לחולים אלה מענה מהיר ואיכותי באמצעות פעולות זעיר-פולשניות בהנחיית הדמיה לעצבים, שרירים ומפרקים

מאת ד"ר אורי הוכברג, מומחה ברפואה פנימית, מנהל תחום כאב אונקולוגי, המכון לטיפול בכאב כרוני ואקוטי, מערך הרדמה, כאב וטיפול נמרץ, איכילוב

היפוקרטס, בן העולם העתיק, האמין במאה החמישית לפני הספירה שכאב, כמו כל מצבי החולי, הוא מצב של חוסר איזון בין ליחות הגוף השונות. מעט אחריו אריסטו, במאה הרביעית לפני הספירה, תפש את הכאב לא כתחושה אלא כרגש. המלומד הצרפתי בן המאה ה-17, דקארט, חולל מהפכה תפישתית שהניחה את היסודות למחקר והטיפול הרפואי המודרני כאשר טען כי הכאב אינו חוויה מיסטית ורוחנית כי אם אירוע מכניסטי באופיו אשר מתרחש בפריפריית הגוף ומועבר באמצעות סיבים ייעודיים למוח.

במאה ה-20 תיאוריה נוספת הוסיפה ושכללה את הדברים כאשר שני חוקרים, הפסיכולוג הקנדי רונלד מזלק (Ronald Melzack) והמדען הבריטי פטריק וול (Patrick Wall) פרסמו בשנת 1965 בעיתון המדעי Nature את "תיאורית השער", על פיה הגירויים הנכנסים מפריפריית הגוף לחוט השדרה עוברים עיבודים נוספים הן ברמת חוט השדרה והן במוח, אשר יכולים "להגביר" או לחלופין "להפחית" את עוצמתם. כיום, הגישה המקובלת להערכה, אבחנה וטיפול בכאב היא המודל ה"ביו-פסיכו-סוציאלי" אשר תופש את חוויית הכאב כחוויה אנושית סובייקטיבית, רבת מימדים ובעלת רכיבים חושיים, פיזיולוגים, רגשיים ורוחניים.

כאב בקרב חולים אונקולוגים

בקרב חולים אונקולוגים המתמודדים עם מחלה פעילה, כאב הוא אחד הסימפטומים השכיחים ומעוררי החרדה ביותר. הכאב גורם לפגיעה תפקודית ומורלית וככזה, משפיע על כל היבטי החיים של המטופל וסביבתו. הכאב יכול להיות תוצאת הגידול עצמו, אך גם תוצאות כל אחד מהטיפולים המוצעים.

הכאב האונקולוגי מתאפיין בדינמיות רבה, מבחינת עוצמה, פיזור ואטיולוגיה. רוב החולים האונקולוגים יחוו כאב בשלב כלשהו של מחלתם ובקרב אלה עם מחלה גרורתית - עד שלושה רבעים יתמודדו עם כאב. יתרה מזאת, עבודות שבחנו נושא זה מצאו שעד כמחצית המטופלים האונקולוגים שחווים כאב מטופלים שלא כראוי, במידה שאינה מקלה באופן משמעותי על סבלם.

בשנות ה-80 של המאה הקודמת פרסם ארגון הבריאות העולמי את "סולם הכאב" שבהמשך שונה ל"מעלית הכאב", המהווים קווים מנחים פשוטים לטיפול יעיל ברוב הסובלים מכאב אונקולוגי באמצעות שילובים שונים של תרופות לשיכוך כאבים ופרוצדורות פולשניות מכוונות. "מעלית הכאב" הפכה לפופולרית מאוד ואין עוררין על יעילות גישה זו, אולם עדיין יש חסר משמעותי בכל הנוגע להפנייתם של מטופלים ל"קומה הרביעית" של המעלית המייצגת פעולות פולשניות ייעודיות. הדבר נובע מחוסר בקיאות במגוון הרחב של פרוצדורות אפשריות, זמינות נמוכה של שירותי כאב מתקדמים (פעמים רבות חולים אונקולוגים עם פרוגנוזה קצרה יחסית לא שורדים זמן מספיק על מנת לעבור הערכה על ידי מומחה כאב) ולעתים מרתיעה מהפניית חולים מורכבים אלה לפרוצדורות פולשניות, גם אם הן זעיר-פולשניות ובטוחות.

בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית במגוון הפרוצדורות הקיימות, רמת הבטיחות שלהן והיכולת שלהן להתאים גם לחולים מורכבים.

מרפאה ייעודית לכאב אונקולוגי

בשנה האחרונה פתחתי במסגרת מכון הכאב מרפאה ייעודית לכאב אונקולוגי. המרפאה פועלת על פי המודל של מרפאה לכאב אונקולוגי של המרכז הרפואי של אוניברסיטת מק'גיל במונטריאול, קנדה, שם ביצעתי השתלמות עמיתים קלינית בכאב אונקולוגי. המרפאה היא ייעודית לאוכלוסיית החולים האונקולוגים וככזו מתרכזת ב בפעולות זעיר-פולשניות בהנחיית הדמיה (שיקוף ואולטרסאונד) לעצבים, שרירים ומפרקים. היא עובדת בגמישות ובזריזות במודל של open access כך שחולה אונקולוגי מקבל קדימות בהפניה (מענה של מספר ימים על פי דחיפות). החולים גם ממשיכים מעקב מסודר במרפאה ויש אפשרות להתאים את תזמון הפרוצדורה לתכנית הטיפולית האונקולוגית מבחינת טיפולים כימותרפיים ואחרים, הקרנות והתערבויות אחרות.

המרפאה עובדת בשיתוף פעולה הדוק ומיידי, עם השירות הפליאטיבי המנוהל על ידי ד"ר רתם תלם, המערך האונקולוגי והמערך ההמטולוגי, האורתו-אונקולוגי והגינקו-אונקולוגי בבית החולים. דרך השירות הפליאטיבי מופנים גם חולים שנמצאים במסגרות קהילתיות כמו הוספיס בית, שסובלים מכאב המיועד להתערבות פולשנית.

יש לזכור שקיים גם חלק קטן אך משמעותי של חולי סרטן (כ10%-20%) שאינו מגיב באופן מספק לטיפול תרופתי או בשל היעדר יעילות של המנגנון התרופתי המוצע או בשל תופעות לוואי. חולים אלה סובל מכאב עמיד (Intractable) שבו יש לטפל באמצעים שאינם תרופתיים. לחולים אלה קיים אצלנו פתרון ייחודי ויחיד בישראל: "המרפאה לכאב אונקלוגי עמיד". המרפאה לכאב עמיד היא פרי שיתוף פעולה של היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית, בניהול ד"ר עידו שטראוס, והשירות הפליאטיבי עם המרפאה לכאב אונקולוגי והיא מטפלת בחולים עמידים לטיפול באמצעות הערכה קפדנית, רב מימדית ובין-מקצועית להתאמת פתרון לחולים המורכבים והעמידים ביותר לטיפול.

אני גאה להיות חלק מההתקדמות הרבה שחלה במענה לסבלם של החולים האונקולוגים המטופלים בבית החולים. בשנים הקרובות נרצה להרחיב את הפעילות הזו, להכניס טכנולוגיות ופרוצדורות חדשות ולאפשר מענה טוב ומהיר לחולים שלנו.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות