חדשות

המועצה הבריטית העמידה מענק מחקר בסך 400 אלף ליש"ט לחוקרת מ"הדסה"

פרופ' רבקה דרזנר-פולק תשתף פעולה עם עמיתה מאוניברסיטת אוקספורד במחקר על הקשר שבין סוכרת להזדקנות מואצת של העצמות, במסגרת תכנית מחקרים משותפת לחוקרות וחוקרים מבריטניה ומישראל

פרופ' רבקה דרזנר פולק, מנהלת המחלקה לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם ב"הדסה עין כרם". ""מחקרים מדעיים הראו תוצאות מרשימות מאוד עם הטיפול הזה בהורדת היארעות שברים". צילום: אבי חיון

המועצה הבריטית העמידה מענק מחקר בסך 400 אלף ליש"ט למנהלת המחלקה לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם בבית החולים הדסה עין כרם, פרופ' רבקה דרזנר-פולק, העוסקת בחקר הסוכרת וההזדקנות המואצת עקב המחלה. המחקר יבוצע יחד עם חוקרת מאוניברסיטת אוקספורד.

בשבוע שעבר השיקו המועצה הבריטית ושגרירות בריטניה בישראל תכנית של שיתופי פעולה מחקריים בתחום ההזדקנות. המחקרים יבוצעו על ידי רופאים-חוקרים מישראל ומבריטניה.

התכנית בשם BIRAXי- Britain Israel Research and Academic Exchange Partnership - היא בהיקף של עשרה מיליון ליש"ט ונועדה לתמיכה במחקרי בריאות חדשניים המשותפים לחוקרות ולחוקרים מבריטניה ומישראל. השנה ניתנו שבעה מענקי מחקר מתכנית זאת לשבעה זוגות של חוקרים, בכל זוג חוקר ישראלי ובריטי.

פרופ' דרזנר-פולק יצרה שיתוף פעולה עם פרופ' לין קוקס מאוניברסיטת אוקספורד, המוכרת כמומחית בעלת שם עולמי בתהליך ההזדקנות. מחקרן נוגע להזדקנות איברים בקרב חולי סוכרת והוא נעשה בהמשך למחקר מקדים שביצעה פרופ' דרזנר-פולק והדגים הזדקנות תאית מואצת בעצמות של עכברים עם סוכרת סוג 1. תוצאות המחקר עשויות, להערכת החוקרות, להביא לפיתוח גישות חדשניות לטיפול בהזדקנות אצל חולי סוכרת וגם בבעיית של שבירות השלד בחולים אלה.

פרופ' דרזנר-פולק סיפרה: "ככל שנחשפתי יותר ויותר לאוסטיאופורוזיס אצל חולי סוכרת, התחלתי לחקור את הנושא ולחפש פתרונות. בעוד שידוע שנים רבות שחולי סוכרת סובלים מבעיות עיניים, כליות, עצבים, כלי דם ולב, רק בשנים האחרונות הסתבר ששבירות העצם היא סיבוך שכיח וקשה בסוכרת הגורם לתחלואה ולתמותה מוגברים בחולים אלה.

"הודות לשיפור בטיפול ובמעקב, תוחלת החיים של חולי סוכרת התארכה באופן משמעותי, אך בעקבות הארכת תוחלת החיים, חולי הסוכרת והרופאים גם מתמודדים עם אתגרים חדשים כמו עלייה משמעותית בהיארעות של שברי צוואר הירך – שהיא בשיעור של פי שישה בקרב חולי סוכרת סוג 1 לעומת מי שאיננו חולה במחלה זאת ועם שיעור תמותה של עד 30% בשנה הראשונה שלאחר השבר.

"מענק המחקר בא בעקבות ממצאי מחקר שבו הצענו מנגנון חדשני לשינויים החלים בעצם הסוכרתית, הקשור להזדקנות תאית מואצת, כפי שהדבר נראה במודל עכבר עם סוכרת הדומה לסוכרת סוג 1 בבני אדם. הסתכלות חדשה זו פותחת הזדמנויות טיפוליות חדשניות.

"אני רואה בהחלטת ממשלת בריטניה להעמיד מענק זה הזדמנות לשיתוף פעולה עם חוקרת מובילה בתחום ההזדקנות מאוקספורד, אוניברסיטה מובילה באנגליה ולמעשה בעולם כולו. אני מקווה שממצאי המחקר יובילו לפיתוח טיפולים חדשים לסוכרת".

העבודה המחקרית בפרויקט זה תימשך בשלוש השנים הקרובות במוסדות אקדמיים בשתי המדינות. התכנית נתמכת בתרומות לקרן פירס (Pears), משרד המדע והטכנולוגיה הישראלי, עמותת קרן פרסול, קרן צ'ארלס וולפסון, קרן רוזטריז, מכון הלב הבריטי, ארגון הסוכרת הבריטי והאגודה הבריטית לטרשת נפוצה.

נושאים קשורים:  מענק מחקר,  פרופ' רבקה דרזנר-פולק,  סוכרת,  הזדקנות,  בריטניה,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
13.01.2020, 19:35

איזה אחוז שותה לה הדסה??

אנונימי/ת
13.01.2020, 19:42

מה עם הכליות?

13.01.2020, 19:56

רבקה כל הכבוד לך גאים בך

13.01.2020, 21:29

רופאה וחוקרת מוכשרת!
כל הכבוד1

14.01.2020, 12:50

מזל טוב גם ממני