חדשות

"שערי צדק": "ההארכה האוטומטית של הסדר הקאפ תהרוס אותנו"

ב"שערי צדק" מצטרפים למהלך של "הדסה", מוחים על עדכונו האוטומטי של מנגנון הקאפ ודורשים ממשרדי האוצר והבריאות לבטל לאלתר את ההסדר | בתי חולים נוספים צפויים להצטרף לדרישה

בית החולים שערי צדק בירושלים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים העביר מכתב מחאה לשרי הבריאות והאוצר וליועץ המשפטי לממשלה ובו הדגיש כי "הארכת תעריפי האשפוז הנוכחיים לשנה נוספת היא גזירה המעמידה את 'שערי צדק' על עבר פי פחת". בית החולים דורש לבטל את ההסדר הזה ("מנגנון הקאפ") לאלתר. בכך הצטרף למעשה "שערי צדק" למהלך בנושא הזה של "הדסה" שהגישה על כך עתירה לבג"ץ.

על פי תחשיבים שונים, מימון ימי האשפוז בבתי החולים בישראל הוא הגדול ביותר בסל הבריאות – 41.7% - כ-22.1 מיליארד שקל בשנה. זה הסכום שקופות החולים משלמות לבתי חולים על השירותים שהאחרונים מעניקים למבוטחיהן.

מנגנון הקאפ נחקק במסגרת חוק ההסדרים והוא תקף לשלוש שנים, כאשר בסיומן מתנהל מו"מ מחודש בנושא הזה. השנה, מאחר שאין למדינה תקציב והממשלה היא במעמד של ממשלת מעבר, לא חודש חוק ההסדרים. משרדי האוצר והבריאות החליטו להנהיג את מנגנון הקאפ האחרון כפי שהיה לשנים 2017־2019 ולהאריכו אוטומטית עד סוף 2020. בתי החולים הירושלמיים החליטו להיאבק נגדו.

מנגנון הקאפ הונהג ב־1995 כדי לפתור את המשבר הכלכלי הגדול שבו היתה שרויה אז קופת חולים כללית. נקבעה תקרה להיקף שירותי האשפוז שהקופה רוכשת מבתי החולים הממשלתיים. מעבר לה, בית החולים לא יקבל כל תמורה. השיטה הזאת שונתה מאז פעמים רבות. כיום, כשבית חולים עובר את התקרה הוא מקבל רק 81.5% מתעריף האשפוז לפי מחירון משרד הבריאות. אך יש חולים שעבורן משלמות הקופות רק 33% מתעריף משרד הבריאות.

כאשר בתי החולים התלוננו על עניין זה, הוכנסה למנגנון הקאפ גם "רצפה" של היקף שירותים, שבעדה הקופות חייבות לשלם לכל בית חולים גם אם הצריכה בפועל היתה נמוכה ממנה. אחת הטענות של בתי החולים היא כי שהבסיס לחישוב ההנחות הללו איננו עדכני ופוגע בהם. כמו כן נטען שהשיטה כולה התעוותה עם השנים וחסרת הגיון כלכלי ושכל מהותה לאפשר העברת משאבים לקופות החולים הנמצאות בתת תקצוב כרוני, כאשר בתי החולים מחויבים לספק שירותים במחיר שמתחת לעלות האמיתית.

לפי דיווח הבוקר (ה') ב"כלכליסט" צפויים גם "לניאדו", "מעייני הישועה" ובית החולים האיטלקי להצטרף לעתירת "הדסה" ולמחאת "שערי צדק".

נושאים קשורים:  חדשות,  מנגנון הקאפ,  שערי צדק,  משרד הבריאות,  קופות החולים
תגובות
10.01.2020, 14:12

שטיקים ותריקים, הדריי המפורסם של יהודי, אין כסף אז נחזיק את החולה במחלקה אז קופת חולים תשלם יותר כסף,הכל מלאכותי. ואז צועקים שחסרים מיטות אושפיז, מערכת רפואי סוציאליסטית,עד שזה ימשך ימשיכו להעביר כסף מכיס אחד לשני ,מערכת מבזבזנית ובלתי יעילה. רופא מיון מתקשה לאבחן אז מאשפז ,מנהל מחלקה עולי מאבחן אבל ממשיך להחזיק חולה במחלקה ללא צורך. הכל צריך לשנות!!!