חדשות

מחקר ישראלי הוכיח: הריון משפר את מצבן של חולות קרוהן ודלקות מעי

חוקרים מהפקולטה לרפואה בגליל מצאו שהריון בטוח ואף משפיע לטובה על נשים עם מחלת קרוהן או דלקת מעי גס מכייבת

הדבקה בנגיף parvovirus B19 במהלך הריון עלולה להוביל לאובדן העובר. אילוסטרציה

מחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס המיקרוביום שקיימה הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת, הראה שההריון בטוח ואף משפיע לטובה על נשים עם מחלת קרוהן או דלקת מעי גס מכייבת. סוגי הדלקות הללו נכללות תחת המונח מחלה דלקתית כרונית של המעי (IBD) ומהן סובלים מיליוני אנשים בעולם.

את המחקר הוביל ד"ר עמרי קורן, מנהל מעבדת מחקר המיקרוביום באוניברסיטה בצפת בשיתוף מומחים מהמרכז הרפואי-אוניברסיטאי ברוטרדם, הולנד, העוסקים בהיבטים האימונולוגיים של IBD. דו"ח המחקר פורסמו בחודש שעבר בכתב העת GUT שבהוצאת BMJ.

ד"ר קורן מסר: "ידוע שרמות הציטוקינים, שהם מדדי תבניות הדלקת, מתנהגות באופן שונה באנשים עם IBD בהשוואה לבריאים. במחקר נעשתה השוואה של תבניות הציטוקינים והמיקרוביום בצואה של נשים בהריון עם IBD לעומת נשים בריאות שהיו בהריון. דגימות הצואה נאספו מ-46 נשים עם IBD, מהן 31 עם מחלת קרוהן ו-15 עם דלקת המעי המכייבת, ומ-179 נשים בריאות ששימשו קבוצת ביקורת. איסוף הדגימות נעשה בנקודות זמן שונות לפני, במהלך ואחרי ההריון.

"הנשים הבריאות הציגו שינויים הקשורים בהריון ברמות הציטוקינים בנסיוב בכל אחד משלישי ההריון, אך אלו לא נצפו בנשים הרות עם IBD. אצל נשים הרות עם IBD, רמות אלו פחתו באופן משמעותי אחרי ההפריה – מה שאולי מרמז על כך שההריון מפחית בפרמטרים האימונולוגיים של דלקת במטופלות IBD. במהלך ההריון רמות הציטוקינים בנסיוב של חולות IBD נותרו יציבות למדי, לפעמים אף נמוכות מעט מאלו של קבוצת הביקורת, במשך כל תקופת ההריון.

"מכאן שבאופן כללי, נראה שהמצב החיסוני של חולות IBD משתפר בזמן ההריון. בנוסף, למרות ששונות המיקרוביום היתה פחותה בקרב חולות IBD בהשוואה לנשים בריאות לפני ההריון ובשלביו המוקדמים, היא נעשתה רגילה באמצע ההריון ובשלביו המאוחרים".

עוד ציין ד"ר קורן שאחד המאפיינים העיקריים של המיקרוביום ב-IBD ובזמן הריון הוא מגוון מיני החיידקים. ההשוואה של המיקרוביום בין הנשים הבריאות לבין חולות IBD הראתה פחות שונות ויותר דמיון בקרב החולות לעומת הנשים הבריאות ששימשו כביקורת.

"הנטייה הפחותה לעושר חיידקי בקרב חולות IBD דווחה בעבר והממצא הזה היה צפוי, אולם להפתעתנו מצאנו שהמיקרוביום בחולות IBD היה דומה ביניהן, מה שמצביע על כך, שמינים מסוימים של חיידקי מעי נעלמים במשך המחלה אצל רוב החולות".

במחקר קודם הראה הצוות שבמהלך ההריון של נשים בריאות פוחת מגוון מיני החיידקים. השוני בין גיוון החיידקים בין חולות IBD לבין קבוצת הביקורת של נשים בריאות בהריון המוקדם, פחת בשלבי ההריון היותר מתקדמים. הדבר מצביע על כך שההריון בקרב חולות IBD איננו מלווה בהפחתה נוספת במגוון בהרכב אוכלוסיית החיידקים שבמיקרוביום שכבר קיים בלאו הכי בחולות אלו.

עוד הוברר שתוצאים דומים הודגמו לגבי מחלת קרוהן וכן בדלקת המעי המכייבת. "מה שמראה", ציין עוד ד"ר קורן, "שהמערכת החיסונית איננה נתונה לשינוי אך המיקרוביום משתנה".

אצל נשים עם מחלת קרוהן או דלקת מעי מכייבת נראו מיקרוביומים שונים לפני ובמשך ההריון, אבל ככל שההריון התקדם, חלה הפחתה במגוון החיידקי בשני מצבים אלה - וזה גם מה שידוע לגבי הריון תקין בנשים בריאות.

פרופ' יורם לוזון מהמחלקה למתמטיקה באוניברסיטת בר אילן סייע ביצירת המודל המתמטי לשם הבנת מהלך השינויים המתרחשים בתחילת ההריון וכיצד הם משפיעים על המיקרוביום ועל השינויים בציטוקינים בסיום ההריון.

"ידוע", אמר ד"ר קורן, "שהריון משפיע על תהליכים פיזיולוגיים רבים ואלה מופרעים במחלת IBD. אלא שעד כה היה ידוע מעט מאוד על 'החותמות החיסוניות' והחיידקיות בחולות אלו כאשר הן בהריון. זו הפעם הראשונה שדגימות הושוו עם דגימות מנשים בריאות - לפני, במהלך ואחרי ההריון והמסקנה מנקודת מבט אימונולוגית ומיקרוביולוגית היא שההריון בחולות IBD הוא דווקא אירוע מטיב".

נושאים קשורים:  פרופ' יורם לוזון,  הפקולטה לרפואה בצפת,  ד"ר עמרי קורן,  מיקרוביום,  הריון,  דלקות מעי,  חדשות,  מחקר ישראלי,  מחלת קרוהן
תגובות
אנונימי/ת
08.01.2020, 22:09

גם בfmf יש נשים שנהנות מרמיסיה בזמן לקיחת גלולות ו/או הריון.