חדשות

מחקר ב"סורוקה" מצא קשר בין פצע הניתוח לסיכון לאירוע זיהומי בילדים

המחקר, שעסק בהיארעות זיהומים בפצע ניתוח במחלקה לכירורגיית ילדים, הוצג בכנס של העמותה הישראלית למחקרים בתחום הסיעוד שנערך ב"סורוקה"

אשפוז ילדים. אילוסטרציה

המרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה בבאר שבע מציין השנה 60 שנה להקמתו בשורה של כנסים מקצועיים בתחומי רפואה וסיעוד.

בשבוע שעבר אירח בית החולים את הכנס ה-16 של העמותה הישראלית למחקרים בתחום הסיעוד, גוף שהוקם ב-2002 על ידי קבוצת אחיות שהבינו שקיים צורך לבסס את תחום התמחותן במחקרם שונים. זה גם היה שלב משמעותי בקידום המקצוע כאשר היעד הוא לעודד עשייה מחקרית בקרב אחיות ואחים במיוחד בשדה הקליני לשם קידום הטיפול במטופלים.

היחידה למחקר בסיעוד הוקמה ב"סורוקה" לפני למעלה מעשור ותוצאי המחקרים שנעשים בה הביאו להטמעת תהליכים חדשים במקצוע הסיעוד ובשיפור הטיפול בחולה.

בכנס האחרון, אליו הגיעו אחיות ואחים מכל רחבי הארץ, הוצגו יותר מ-60 מחקרים חדשים העוסקים בסוגיות בתחום הסיעודי ונדונו בעשרה מושבים נושאים כמו הטיפול בחולה הכרוני, סיעוד הילד, סביבת העבודה של האחות, סיעוד ושותפי תפקיד, סיעוד מיילדותי, היבטים רגשיים, קרדיולוגיה, מחקר איכותני, סיעוד גריאטרי וחינוך בסיעוד.

בפתיחת הכנס נפרדה העמותה מהמייסדת ד"ר אילנה מרגלית, ששימשה כיו"ר הראשונה של העמותה, עם פרישתה לגמלאות. ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי הרצה על התרומה המשמעותית של מערכות המידע לשיפור האיכות הרפואית. כמו כן, הוענקו בכנס מלגות על מחקרים מצטיינים והוכרז הפוסטר המצטיין.

בין עבודות המחקר שהציג הצוות הסיעודי מ"סורוקה" בלטה זו שהובילה ד"ר רעיה טשליצקי מדר, מנהלת יחידת המחקר, יחד עם שותפים בתחום הסיעוד מחמישה מרכזים רפואיים אחרים, שעסקה ב"היארעות זיהומים בפצע ניתוח במחלקה לכירורגיית ילדים".

במחקר הרב מרכזי הפרוספקטיבי נבחנה סוגיית הזיהומים השונים בעקבות פצע ניתוח, זיהומים של החתך הניתוחי, איבר או חלל לאחר הניתוח. מטרת העבודה היתה לנתח מאפיינים דמוגרפיים וקליניים הקשורים בשכיחות הגבוהה של זיהומים בפצעי ניתוח במיוחד בקרב אוכלוסיית ילדים מנותחים. המחקר מצא קשר בין סוג הניתוח לבין סיכון לפתח זיהום לאחר הניתוח. חום נמצא כגורם מרכזי ומנבא חיובי להתפתחות זיהומים.

עבודות מחקר נוספות שהוצגו בידי צוות הסיעוד ב"סורוקה" עסקו  בפערים באבחון אוטיזם באוכלוסיות אתניות בדרום הארץ (מחקר של ד"ר אורלי קורב בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון); מה חושבות האחיות במחלקת ילדים על הציפיות מהן בקרב שותפי תפקיד, הורים והילדים המאושפזים (עבודה של  אביבה זנדר, ממחלקת ילדים א'); המחקר על "השפעת סוג הביות במהלך האשפוז על שיעור ומשך ההנקה במעקב של שנה מהלידה" (עבודה של לאה חן ממחלקת יולדות ב'  ומוחמד אבו תילך); וכן מחקר איכותני על חוויית המטופל  באשפוז ביחידת בידוד במקבץ (עבודה של קרן ממן נאור מפנימית ו').

בין הפוסטרים הבולטים שהוצגו בכנס: "הדילמה בבחירת שיטת הטיפול בתחילת הדיאליזה? בחירת הטיפול המיטבי למטופל הסובל מאי ספיקת כליות" (עבודתן של רחל מורגנשטרן ולינה שוורץ מהמחלקה הנפרולוגית ב"סורוקה"); ו"שיפור איכות הטיפול הסב-ניתוחי בבני נוער שהופנו לניתוח בריאטרי" (עבודתן של יעל דבורי, לאה כהן, איילת נוחם, נגה גבעון לביא, רעיה מדר).

נושאים קשורים:  בית החולים סורוקה,  סיעוד,  ד"ר אילנה מרגלית,  ד"ר רעיה טשליצקי מדר,  כירורגיה ילדים,  חדשות,  מחקרים
תגובות
20.12.2019, 12:07

אין ביטוי המזוהה יותר עם מקצוע הסיעוד של ימינו מהביטוי "הטמעת תהליכים". לעתים נדמה שמאחוריו מסתתרות אחיות שכבר נמאס להן לטפל בחולים וכעת הן "יושבות על הראש" של חברותיהן ו"אוכלות להן את הראש" באי-מיילים ושאר הנחיות ומניפסטים שכל כולם אקרדיטציה אחת גדולה.