חדשות

פרופ' רוני גמזו קורא לתקן את חוק בריאות ממלכתי ולהילחם בביטוחים הפרטיים

מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות מזהיר: "מערכת הבריאות בישראל מאותגרת עד קצה גבול היכולת שלה. חובה לעשות שינויים בדרך שבה אנחנו מספקים שירותי בריאות"

פרופ' רוני גמזו: ישמש יועץ חיצוני לאסותא בפרשה

"הגיע הזמן לעשות התאמות בחוק בריאות ממלכתי. צריך ונכון להוביל תיקונים מורכבים וקשים והם דורשים אומץ. כמו שבעת חקיקת החוק לפני 25 שנה היו על קופות החולים, בתי החולים ומשרד הבריאות קשיים והחוק לא היה נוח לאף אחד, כך צריך לנהוג גם עכשיו". כך אמר אתמול (ד') פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, בכנס ים המלח של המכון לחקר מדיניות הבריאות.

פרופ' גמזו דחה את האמירה שמערכת הבריאות קורסת: "אין מערכת שלא נמצאת בקשיים ומורכבויות ואנחנו כל הזמן צריכים לזכור את העוצמות של מערכת הבריאות שלנו. המערכת מבוססת על היכולת של קופות החולים להעניק את שירותי הבריאות והן עושות זאת בצורה בלתי רגילה. בתוך פחות מעשור לאחר חקיקת חוק בריאות ממלכתי, ראינו את פירותיו: הקטנת העיוותים ובעיית היציבות הפיננסית של הקופות; ראינו יותר שוויון והקטנת פערים וגביית המס היתה יותר צודקת.

"ב-1995 היתה התנגדות רבה לחוק, אבל הוא הציל את מערכת הבריאות. אלא שמאז החברה השתנתה: היא יותר גלובלית, הכל בה יותר פתוח ושקוף, הצרכנים השתנו והם יותר מהירים, מגוונים ומדויקים. לכן, חובה לעשות שינויים בדרך שבה אנחנו מספקים שירותי בריאות. אי אפשר להישאר עם מערכת בריאות עם חוק שחוקק לפני 25 שנה".

גמזו סבור כי מערכת הבריאות בישראל "מאותגרת עד קצה גבול היכולת שלה עד לרמה בלתי אפשריות. האוכלוסיה הולכת ומזדקנת ולכן תהיה כאן שחיקה גדולה יותר. כמו כן רואים ירידה בשיעור הרופאים לנפש, על אף שמשרד הבריאות פועל להגדלתו".

לדבריו, "מדינת ישראל בזמן חקיקת החוק היתה ב'הייפ' של כלכלה חופשית וראייה שחצנית, וסברה שכדאי לקטין בהוצאות הממשלה ולהעביר את הלחצים לשוק הפרטי שיעשה הכל בצורה יותר חכמה. אבל המהלך הזה נעשה מבלי להבין את ההשלכות ומה יעשה למערכת הציבורית. זה אפשר צמיחה בלתי מרוסנת של מימון ואספקת שירותי בריאות בשוק הפרטי. התחיל בשב"נים והתרחב, ולכאן חדרו גופים פיננסיים שידעו היטב איך לעשות עושר ורווח, נכנסו למערכת נאיבית וניצלו פוטנציאל צרכני שעדין רחוק ממימוש. עם כל זה אנחנו מתמודדים עתה".

עוד אמר גמזו: "במצב של הזדקנות אוכלוסיה ועומס במחלות כרוניות, גם מערכת בריאות טובה ביותר לא יכולה להישאר עם 7.5% מההוצאה הלאומית לבריאות. אם זה לא יגיע מתכנון רחב וארוך, הוא יגיע מגופים אחרים וירוקן את חוק בריאות ממלכתי שיהיה אז לא רלוונטי. אם לא נגדיל את ההוצאה הלאומית לבריאות, היא תגדל במרכיב הפרטי, וזה לאו דווקא נכון למערכת שלנו".

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  כנס ים המלח,  חוק בריאות ממלכתי,  חדשות,  בריאות
תגובות
13.12.2019, 11:52

אכן צריך שינוי,בראש מערכת צריך להיות רופא עצמאי ו לא קופות חולים. אז יהיה תחרות בין הרופאים ולא תחרות סרק בין פקידי קופות החולים. כאשר תחרות תהיה בין הרופאים ,שירות יהיה יותר יעיל והצטרכו פחות רופאים. יותר שרותים ינתנו באופן אמבולטורי והצטרכו פחות בתי חולים היום מערכת בריאות סוציאליסטית שהועתקה ע" מקימי המדינה מרוסיה הסטליניסטית דיקטטורית לא יעילה ובזבזנית.

אנונימי/ת
14.12.2019, 10:38

לפחות בטקסט שהובא כאן לא מובעת מלחמה ישירה בביטוחים הפרטיים, וטוב שכך. חברה חופשית לא יכולה להגביל את זכותם של אנשים לנצל את כספם לקבלת שירות רפואי, או את זכותם של בעלי יכולת לספק שירות כזה תמורת תשלום הוגן. אפשר להתחרות בשירותים הפרטיים אבל הגבלה שלהם לא תוסיף לנו לא בריאות ולא חופש.