דעות

לסגור את התכניות הבינלאומיות ללימודי הרפואה לסטודנטים זרים בישראל

לא ייתכן שבעת שהרפואה הציבורית גוססת וסובלת מחוסר תקנים, השדות הקליניים המצומצמים ייתפסו על ידי סטודנטים זרים המגיעים לארבע שנים וחוזרים למולדתם ללא תועלת מעשית לרפואה הציבורית בישראל

סטודנטים לרפואה. אילוסטרציה

בשנים האחרונות משהו רע קורה במערכת הבריאות הציבורית. אנו עדים לעלייה בתלונות על המתנה בלתי נתפשת של שעות ארוכות לרופא בחדרי מיון, המתנה ארוכה לרופא שיענה לחולה במחלקות הפנימיות, צפיפות איומה בבתי החולים בישראל מהגבוהה בעולם (120%-200%), שיעור התמותה מזיהומים בבתי החולים מהגבוה בעולם, מספר המיטות לנפש בישראל מהנמוכות בעולם המערבי, מספר הרופאים לנפש בישראל (3.1 ל 1,000 תושבים) בירידה מתמדת ומתחת לממוצע (3.5 ל-1,000 תושבים ב-OECD), מספר הרופאים בישראל שלומדים רפואה בחו"ל ומגיעים לישראל ממקומות שונים, חלקם עם מסלול לימודי רפואה המוטל בספק, הוא מהגבוה בעולם (כ-60% מהרופאים בישראל למדו בחו"ל בהשוואה לממוצע של 18% ב-OECD), מספר הסטודנטים לרפואה הלומדים בישראל לנפש מהנמוכים בעולם (כ-7 לכל 100,000 תושבים בהשוואה ל-13 ב-OECD).

הזמן שממתין תושב בישראל לרופא מומחה בקופות החולים הוא מהגבוה בעולם, בעוד הזמן שרופא יושב עם חולה בקופות החולים הוא מהנמוכים במדינות אירופה המפותחות. מספר תקני הרופאים שנוספו למערכת הרפואה הציבורית בישראל בעשור האחרון מהנמוכים בעולם המערבי, אין התאמה בין העלייה במספר התושבים בישראל ובעיקר בין העלייה בתוחלת החיים והאוכלוסיה הקשישה לבין תוספת התקנים לרופאים ולצוותים רפואיים במערכת הרפואה הציבורית ורוב בתי החולים בישראל וקופות החולים בגירעונות כספיים קשים.

הציבור בישראל, שאינו יודע את האמת - חסרים תקנים - מאשים את הרופאים עצמם בכאוס במערכת הבריאות הציבורית. הרופאים הם האשמים, לפי דעת הציבור בישראל, בגרימת תורים ארוכים, בהמתנה ממושכת לטיפול בחדרי המיון, בהמתנה למיטות פנויות במחלקות הפנימיות, בדחיית ניתוחים, בתורים האינסופיים לבדיקות הדמיה, לייעוץ אצל רופאים מקצועיים, לזמן הקצר שנותר למתן תשובות ולשיחה עם משפחות החולים.

רק לאחרונה אחד מהעיתונים הכלכליים בישראל פרסם כתבה ש"מצאה" שהאשמים למחסור החמור ברופאים בישראל הם אגף התקציבים במשרד האוצר, דיקאני בתי הספר לרפואה, מנהלי בתי החולים, מנהלי המחלקות וההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י). לא רק זאת אלא זאת: המלצת הכתבה בעיתון המכובד היתה "פשוטה": להוריד את הסף של תנאי הקבלה לבתי הספר לרפואה. לא פחות אלא לאפשר קבלת סטודנטים מוכשרים פחות למערכת הבריאות בישראל. האם יעלה על הדעת לקבל סטודנטים פחות טובים למקצוע שאחראי על חיי אדם? האם יעלה על הדעת להטיס מטוס על ידי חיילים שאינם מתאימים לקורס טיס? האם גם למעמדים ליחידות עילית מפחיתים את הדרישות כי אין מספיק לוחמי עילית?

יש להכיר בעובדה שמערכת הבריאות בישראל בגסיסה מתמדת ואם לא תקבל החייאה מיידית סופה יהיה גרוע, ומי שיסבול אלה תושבי המדינה ובעיקר אלה שידם אינה משיגה רפואה פרטית. קובעי המדיניות והפוליטיקאים חייבים להתעשת מיד ולהבין: מערכת כה גדולה וחשובה לא יכולה לתפקד אם לא יוקצו מיד המשאבים המתאימים. ההשקעה בבריאות בישראל מתוך התל"ג היא מהנמוכות בעולם ואין פלא שהתוצאות טופחות על פני אזרחי המדינה.

כאשר לא משקיעים משאבים כספיים מתאימים בכל שנה ומתחזקים מערכת תפעולית כזו גדולה, המערכת מפסיקה לתפקד. העדר תקינה מתאימה והעדר תוספת מיטות גורמות לצפיפות איומה במחלקות בבתי החולים, מעלות את אחוז הזיהומים והתמותה של החולים בבתי החולים הציבוריים ולא יעזור אם בישראל נמצאים מיטב רופאי העולם.

הרופאים במערכת הרפואה הציבורית עייפים, תשושים, מתוסכלים וממורמרים מעבודה בתת תנאים. עם העלייה בצפיפות במחלקות, העלייה בדחיה בניתוחים ובפרוצדורות פולשניות, צפיפות איומה בחדרי המיון והמתנה ארוכה בתור במרפאות בבתי החולים, זעם הציבור מופנה לרופאים ולאחיות, ואלה אינם יכולים לעמוד במעמסה הנפשית והפיזית. לא אחת, לצערנו, אנו נתקלים באנשי רפואה השולחים יד בנפשם ונפטרים מהעולם.

סגירת התכניות הבינלאומיות ללימודי הרפואה לסטודנטים זרים

קיימים מספר פתרונות למשבר בשטח: האחד – והוא הקשה מכולם – לסגור את התכניות הבינלאומיות ללימודי הרפואה לסטודנטים זרים בישראל. אלה יפנו כ-130 מקומות ללימודי רפואה שאותם ניתן לתת לסטודנטים ישראלים בלבד. נכון שהתכניות הבינלאומיות מכניסות כסף רב לאוניברסיטאות (כ-40,000 דולר לסטודנט לשנה) אולם לא ייתכן שבעת קשה זו לרפואה הציבורית, השדות הקליניים המצומצמים בישראל ייתפסו על ידי סטודנטים זרים המגיעים לישראל לארבע שנים וחוזרים למולדתם ללא תועלת מעשית לרפואה הציבורית בישראל.

השארת רופאים מומחים וותיקים במערכת הרפואה הציבורית

הפתרון השני, קל יותר, מצוי כבר כאן: בישראל, כ-30% מהרופאים במערכת הציבורית משיקים לגיל הפנסיה וכ-50% מהרופאים בישראל מעל לגיל 55 שנה, בעוד שממוצע הרופאים מעל גיל 55 שנה ב-OECD 34% בלבד. מדובר ברופאים עתירי ניסיון ובמקום לחייבם ביציאה לפנסיה, ניתן להאריך את משך עבודתם, לפחות עד גיל 70 שנה ואף יותר, באם מצבם הבריאותי יאפשר זאת. רופאים מנוסים אלה יעסקו בלימוד הסטודנטים לרפואה, המתמחים והרופאים הצעירים, ויאפשרו לרופאים הצעירים טיפול בחולים עצמם. הרופאים המנוסים והוותיקים יאפשרו מתן ייעוץ הולם למחלקות בית החולים ויסייעו בקיצור התורים בקופות החולים ובמרפאות בתי החולים במערכת הרפואה הציבורית.

הפתרון הזה מעשי, נמצא כבר כאן ולא דורש משאבים רבים. באם ידחו את יציאתם לפנסיה, כמובן ברשות ולא בחובה, יתווספו למערכת הרפואה הציבורית כבר כעת כ-5,000 רופאים בכירים שימלאו את השורות.

הפתרון השלישי - לאפשר מיד לכל הרופאים המומחים בבתי החולים להצטרף לתכנית של FULL TIMERS מתוך כוונה שיישארו עד שעות הערב המאוחרות ויקדישו את הידע הניסיון שלהם לרפואה הציבורית במקום לרפואה הפרטית. היום מושג של רופאים "פול טיימרים" נדיר וניתן במשורה רק למי שהמוסדות הרפואיים רוצים ביקרם, ואלה בעיקר רופאים במקצועות הכירורגיים ולא כלל הרופאים. הפעלת תכנית זו למי שחפץ יאפשר השארת רופאים מומחים בכירים במערכת הרפואה הציבורית ומתן מענה רפואי הולם למטופלים, תוך הקלה משמעותית על התורנים העייפים והמותשים.

בישראל נמצאים רופאים מהטובים בעולם. אנו בפתחה של מערכת בחירות שלישית. ללא מערכת רפואית ציבורית חזקה ויעילה, החוסן הבטחוני שלנו יהיה בסכנה. כדאי שהפוליטיקאים יתעוררו מיד לפני הצונאמי בבריאות הציבור.

נושאים קשורים:  דעות,  פרופ' מיכאל שכטר,  לימודי רפואה,  משבר במערכת הבריאות,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
11.12.2019, 08:43

אתה מעלה כאן כמה נקודות מעניינות, אבל דווקא לסגירת התכניות לזרים (שנבחרה לכותרת) אין קשר.
כמו שאתה בעצמך כותב, הבעיה היא תקנים. יש מספיק בוגרי רפואה. אין מספיק תקני התמחות ומומחים.

אנונימי/ת
14.12.2019, 03:11

יש צורך דחוף בהרבה רופאים כלליים שיהוו את כוח העבודה המרכזי של הרפואה הראשונית לצד עוזרי רופא ואחיות קליניות עצמאיות.

אנונימי/ת
12.12.2019, 22:23

בישראל רפואה מצויינת. תוחלת חיים ארוכה ותמותת תינוקות נמוכה במיוחד. הפסקת תכניות הכשרה לא תועיל לכלום. כן כדאי לבנות בית חולים + בית ספר פרטי גדול לרפואה כולל רפואת שיניים. לפרק את המונופול של המלג ושל הרי על תכניות ההכשרה וההתמחות. לאפשר לרופאים מקצועיים עולים חדשים לעבוד במקצועם בישראל. הרי זה מטומטם שרופא עינים יהודי צרפתי מנוסה יצטרך לעבור את הבחינה הכללית לרישוי של משרד הבריאות. צריך לשחרר את השליטה הרגולטורית של קופות החולים ולהפסיק את ניגוד האינטרסים המובנה ( כללית, מכון מור, מכבי, אסותא...) . וצריך להפסיק לשלם לרופאים הכלליים משכורות עתק כדי שיוציאו חופשות מחלה והפניות ללא גבול למטופלים שלהם.