חדשות

בתוך עשור ירידה במספר הנשים שהגיעו לרמב"ם עם התקף לב חמור

עם זאת, בקרב נשים בנות 55 ומטה לא נדגמה מגמת שינוי בשיעור התקפי הלב | מנהלת מרפאת לב האישה ברמב"ם: "המנגנון להתקף לב בקרב נשים צעירות מורכב יותר ועדיין לא ברור"

ד"ר מירי בליך, מנהלת מרפאת לב האישה ברמב"ם. "לנשים הצעירות במקרים רבים אין כלל מגורמי הסיכון הידועים". צילום: מיקי וגל קורן

בתוך עשר שנים חלה ירידה משמעותית במספר הנשים המגיעות ליחידה לטיפול נמרץ לב ברמב"ם על רקע של התקף לב קשה. כך עולה מנתונים שפרסם לאחרונה בית החולים לרגל קמפיין חדש להעלאת המודעות למחלות לב בנשים בישראל.

את הקמפיין מוביל המרכז לבריאות לב האישה ב"הדסה", בהובלת ד"ר דנה צפת, בוגרת אוניברסיטת הרווארד ויו"ר איגוד הקרדיולוגים פרופ' דורון זגר, בהשתתפות מרכזים רפואיים רבים, ביניהם רמב"ם, תחת הכותרת "שימי לב ללב שלך". המטרה: לייצר מודעות נשית לסימפטומים לאירועי לב. הסיבה: למרות שגברים סובלים יותר מאירועי לב, שיעור התמותה הנשית גבוהה באופן יחסי כמעט פי שלושה בהשוואה לגברים, בעיקר בשל חוסר המודעות לסימפטומים ועקב הגעה מאוחרת לעזרה - כ-59 דקות בממוצע מאוחר יותר מגבר, מה שמשפיע באופן קריטי על התוצאה של האירוע.

יוזמי הקמפיין הדגישו כי התקף לב הוא גורם המוות מספר אחת אצל נשים בעולם. רק בישראל נפטרו 3,600 נשים  ממחלות לב על פי נתוני הלמ"ס האחרונים שפורסמו בשנת 2016. סוכרת ועישון מסוכנות ללב האישה יותר מאשר ללב הגבר. 30% מהנשים לא יחושו תעוקה בחזה - הן יסבלו במשך כמה חודשים מסימפטומים מקדימים לאירוע לבבי, כמו כאבים בלסת וכובד לא מוסבר באזור הכתפיים, הידיים, הצוואר והלסת.

רופאי משפחה עלולים שלא להפנות מיד את האישה לקרדיולוג. נשים הסובלות ממחלות הריון כמו סוכרת הריון ורעלת הריון עלולות בהמשך החיים ללקות בליבן, גם אם הסוכרת תעבור לאחר הלידה. לידה מוקדמת מתחת לשבוע 32 ולידת תינוק שמשקלו עולה על ארבעה ק"ג אינם בריאים ללב האישה.

על פי נתוני מרפאת לב האישה ברמב"ם, בין השנים 2017 ל-2019 נרשמה דווקא ירידה של יותר מ-50% במספר הנשים שהגיעו לרמב"ם עם התקף לב חמור ונזקקו לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ לב - זאת לעומת נתוני השנים 2011-2009. עם זאת ולמרות שמספר הנשים עם התקף לב קשה ירד באופן כללי, הרי בקרב נשים בנות 55 ומטה לא נדגמה מגמת שינוי בשנים האחרונות ושיעור הנשים מתחת לגיל 55 עם התקף לב חמור המתאשפזות בטיפול נמרץ לב עומד על כ-12% לפני עשור ועל כ-13% בשנתיים האחרונות.

"ככלל, לנשים מבוגרות יותר יש יותר גורמי סיכון מוכרים להתקף לב כמו יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם, עישון, סוכרת, השמנה והעדר פעילות גופנית", הדגישה ד"ר מירי בליך, קרדיולוגית בכירה ומנהלת מרפאת לב האישה ברמב"ם.

"בשנים האחרונות, הודות לטיפול טוב יותר בגורמי הסיכון הללו וכן לעלייה במודעות לחשיבות הטיפול בגורמי הסיכון, ניתן אכן לראות את הירידה בהתקפי הלב בקרב נשים. עם זאת, לנשים הצעירות במקרים רבים אין כלל מגורמי הסיכון הידועים הללו או לחלופין גורם סיכון בודד. הדבר מעלה אפשרות שהמנגנון להתקף לב בקרב נשים צעירות מורכב יותר ולחלוטין עדיין לא ברור. ייתכן שהוא קשור בגורמים אחרים כמו תהליכי דלקת קרישתיות יתר ואחרים. הממצאים שלנו מעלים את חשיבות המחקר למציאת המנגנון המדויק הגורם להתקף לב בקרב נשים צעירות. הבנה טובה יותר של המנגנון הזה תאפשר הסברה לצד נקיטת אמצעים שיובילו להורדת שיעור הנשים הצעירות עם התקף לב משמעותי".

עוד ציינה ד"ר בליך כי בקרב נשים מבוגרות מהמגזר הערבי, יש שיעורים גבוהים יותר של עודף משקל וסוכרת וכן פחות השתתפות בפעילות גופנית סדירה בהשוואה לנשים מהמגזר היהודי. "חשוב מאוד לפעול להעלאת המודעות בקרב קבוצת אוכלוסיה זו בדבר אימוץ אורח חיים בריא: שמירה על משקל הגוף, דיאטה מתאימה, הימנעות מעישון וביצוע פעילות גופנית סדירה כמו גם טיפול מיטבי לשם איזון בגורמי הסיכון לסוכרת, יתר שומנים בדם ויתר לחץ דם. כך ניתן להקטין באופן משמעותי את מקרי התקפי הלב".

נושאים קשורים:  רמב"ם,  התקף לב בנשים,  קרדיולוגיה,  חדשות,  ד"ר מירי בליך,  רפואה מגדרית
תגובות
אנונימי/ת
09.12.2019, 21:44

ד"ר בליך רופאה בחסד עליון

אנונימי/ת
18.12.2019, 22:54

רופאה יסודית, מקצועית שקטה כמו שנאמר מים שקטים חודרים עמוק. במקרה של אחי הצליחה וקלעה בול היכן שרופאים אחרים פספסו. RATE CONTROL NOT RYTHEM
תחזקנה ידייך מירי

12.12.2019, 11:02

ברכותי, מירי❗️