טסטוסטרון

טיפול עם תחליפי טסטוסטרון בסימפטומים מיניים

החוקרים מצאו כי טיפול עם תחליפי טסטוסטרון יעיל בעיקר במקרים של בעיות זקפה קלות או במטופלים עם היפוגונדיזם ברור, הסובלים מבעיות זקפה

מספר נתונים הראו בעבר בצורה ברורה כי המערכת האנדוקרינית בכלל והאנדרוגנים בפרט משחקים תפקיד מרכזי ברגולציה של כל השלבים במעגל התגובה המיני בגברים. לפיכך טיפול בתחליפי טסטוסטרון מייצג אבן דרך בהתנהלות התרופתית של מטופלים עם היפוגונדיזם הסובלים מבעיות זקפה.

מטרת סקירה זו הייתה לסכם את כל העדויות הקיימות שתומכות בתפקידו של טסטוסטרון ברגולציה של תפקוד מיני בגברים. כמו כן, לספק סיכום מקיף של התוצא המיני שנצפה בטיפול עם תחליפי טסטוסטרון, שניתן למטופלים המתלוננים על בעיות בתפקוד המיני.

בוצעה סקירה מקיפה של כל הספרות הקיימת בנושא ב-PubMed. בוצעה אנליזה ספציפית של הוכחות פרה-קליניות וקליניות בנושא תפקידו של טסטוסטרון כרגולטור של התפקוד המיני בגברים. בנוסף נאספו הוכחות קיימות, התומכות בתפקיד של טיפול עם תחליפי טסטוסטרון, על מספר תוצאים מיניים ונחקרו בנפרד.

תוצאות הסקירה הדגימו כי טסטוסטרון ממלא תפקיד חשוב בשמירה על תפקוד התגובה המינית בגברים. עם זאת, תפקידו של הטסטוסטרון בתפקוד המיני הינו פחות מוכח במחקרים אפידמיולוגים בגלל גורמים אחרים. הכוללים גורמים אורגניים, גורמים הקשורים למערכות יחסים ומאפיינים אישיותיים (Intrapsychic). ההשפעה של גורמים אלה יכולה להתנהל באופן בלתי תלוי ברמות האנדרוגנים. אף על פי כן, נמצא ברור שטיפול עם תחליפי טסטוסטרון יכול להקל על מספר היבטים בתפקוד המיני כולל ליבידו, תפקוד הזקפה וסיפוק מיני כולל. לעומת זאת, נתונים בנוגע לתפקידו של הטיפול בתחליפי טסטוסטרון לשיפור התפקוד האורגזמי, שנויים במחלוקת. לבסוף הסיקו החוקרים כי מחקרים מבוקרים נוספים נדרשים על מנת לחקור את השילוב של טיפול עם תחליפי טסטוסטרון ומעכבי PDE5.

מסקנת הסקירה הייתה כי ההשפעות החיוביות של טיפול עם תחליפי טסטוסטרון נצפו רק בנוכחות היפוגונדיזם (סך כולל של רמת טסטוסטרון מתחת ל-12 ננומול לליטר). בנוסף הודגם כי טיפול עם תחליפי טסטוסטרון לבד יכול להיות יעיל לשיקום מקרים קלים של בעיות זקפה בלבד, בעוד שטיפול משולב עם תרופות אחרות נדרש כאשר נגרם נזק חמור לכלי הדם.

מקור: 

Rastrelli G. et al. (2019) Sexual Medicine Reviews. 7, 464

נושאים קשורים:  טסטוסטרון,  היפוגונדיזם,  אנדרוגנים,  סיפוק מיני בגברים,  מחקרים,  הפרעות בזקפה
תגובות