חדשות

ב"שמיר-אסף הרופא" החלו לבצע השתלות מניסקוס מלאכותי מסוג חדיש

עד כה המשתל הייחודי היה זמין במסגרת ניסויים קליניים בלבד | ד"ר גבריאל אגר, מנהל מחלקת אורתופדיה: "זה מבחינתי רגע מרגש להשתמש במשתל זה עבור כל חולה הזקוק לו בישראל"

ד"ר גבריאל אגר, מנהל מחלקת אורתופדיה א' ב"שמיר" וד"ר יפתח בר עם צוות חדר הניתוח. "עד כה, לא היו לנו פתרונות אפקטיביים ממשיים לבעיה"

המרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא החל לבצע ניתוחי ברך עם משתל מניסקוס מלאכותי חדיש NUsurfaceÒ, פיתוח של חברת אקטיב אימפלנטס הישראלית-אמריקאית. עד כה בוצעו בבית החולים שתי השתלות מסוג זה.

בית החולים מסר שעד כה המשתל הזה היה זמין בישראל במסגרת ניסויים קליניים בלבד. פרויקט הפיתוח שלו החל ב-2006 ובו היו מעורבים ד"ר גבריאל אגר, מנהל מחלקת אורתופדיה א' וד"ר יפתח בר. צוותם ביצע עתה את ניתוח ההשתלה החדשני "שהוא ראשון בבית חולים ממשלתי ציבורי בישראל", הדגיש ד"ר אגר.

המניסקוס, הדגיש ד"ר אגר, הוא רקמה רכה הממוקמת בין עצם הירך לעצם השוק. הטיפולים הקיימים עבור מניסקוס פגוע או קרוע כוללים משככי כאבים, פיזיותרפיה, זריקות, תפירה של הקרע, השתלת רקמת מניסקוס שנתרמה במסגרת תרומת איברים או כריתה חלקית או מלאה של המניסקוס. ההערכה היא שכשני מיליון ניתוחי כריתת מניסקוס, חלקית או מלאה, מתבצעים מדי שנה בעולם וכולם מיועדים להפחית את הכאב הנגרם לפגועים.

אולם, ציין ד"ר אגר, "מחקרים הראו ששיעור מסוים מקרב המטופלים שעוברים כריתה של המניסקוס ממשיכים לחוות כאב שאיננו נובע מהעדר המניסקוס. הכאב משפיע מאוד על איכות חייהם וכאשר זה מחריף עלול המצב להוביל לצורך בהחלפה מלאה של המפרק. השתלת מניסקוס במסגרת תרומת איברים נדירה. במדינות רבות רשימת ההמתנה להליך הזה היא ארוכה".

לדבריו, "אחרי יותר מעשר שנים של שימוש במשתל המלאכותי החדש, במסגרת מחקרים קליניים בלבד, זה מבחינתי רגע מרגש מאוד להשתמש במשתל עבור כל חולה הזקוק לו בישראל. כאב מתמשך שאיננו נפתר לאחר ניתוחי מניסקוס הקיימים הוא בעיה נפוצה באורתופדיה. עד כה, לא היו לנו פתרונות אפקטיביים ממשיים לטיפול".

משתל ה-NUsurfaceÒ מוחדר לחלל הברך דרך חתך קטן. המנותחים יכולים בדרך כלל לחזור לביתם מיד לאחר הניתוח או ביום שלאחריו. המשתל מחקה את הפעילות המכנית של המניסקוס הטבעי ומחלק בצורה אופטימלית את העומסים המופעלים על מפרק הברך. המשתל עשוי חומר רפואי פלסטי ומבנהו המורכב מאפשר השתלה ללא צורך בקיבועים לעצמות או לרקמות הרכות.

המשתל נועד להחליף את רקמת המניסקוס הפנימית (המדיאלי) והוא תוכנן עבור אלה הסובלים מכאב מתמשך בברך לאחר ניתוח מניסקוס, או מי שנותחו לשם תיקון מניסקוס שכשל, או כאלה שאינם מתאימים להשתלת מניסקוס מתרומת איברים או שהמניסקוס הפנימי שלהם איננו מתפקד והם צעירים מדי מכדי לעבור החלפה מלאה של הברך.

המשתל החדיש עשוי פוליקרבונט-יורטן (Polycarbonate-urethane – PCU), פלסטיק ב"דרגה רפואית". יש לו מבנה מרוכב מיוחד ותכנונו מספק הגנה על רקמת הסחוס המפרקי.

נושאים קשורים:  משתל מניסקוס מלאכותי,  ד"ר גבריאל אגר,  אורתופדיה,  בית החולים שמיר-אסף הרופא,  חדשות
תגובות