עמידות לטיפול

האם נמצא טיפול מתאים לנשים עם סרטן שד גרורתי חיובי ל-HER2 שפיתחו עמידות לטיפול עם Trastuzumab ו-Pertuzumab?

החוקרים ביצעו מחקר שלב 1 במינון עולה שבחן את הבטיחות והיעילות של טיפול משולב עם Ado-trastuzumab emtansine ו-Neratinib בקרב אוכלוסייה של מטופלות עם סרטן שד גרורתי, לאחר שהדגימו התקדמות מחלה תחת טיפול עם נוגדני HER2

מטופלות שאובחנו בסרטן שד גרורתי חיובי ל-HER2י(Human epidermal growth factor receptor 2), יפתחו בסופו של דבר עמידות לטיפול נוגדנים כפול עם Trastuzumab ו-Pertuzumab. המנגנונים העומדים בבסיס התפתחות העמידות אינם מובנים היטב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הבטיחות, הסבילות והיעילות של טיפול הכולל Ado-trastuzumab emtansineי(T-DM1) יחד עם Neratinib בקרב מטופלים שהדגימו התקדמות של המחלה תחת טיפול עם Trastuzumab ו-Pertuzumab.

המחקר הנוכחי הוא מחקר מינון עולה (dose-escalation study) בו השתתפו מטופלות עם סרטן שד גרורתי שמחלתן התקדמה תחת טיפול עם Trastuzumab  Pertuzumab ו-Taxane. המשתתפות במחקר קיבלו T-DM1 במינון של 3.6 מ"ג/ק"ג במתן תוך ורידי אחת לשלושה שבועות ו-Neratinib במינונים עולים של 120,160,200 או 240 מ"ג/יום במתן פומי.

בארבעת שלבי המינון השונים במחקר השתתפו 27 נשים. בסבב הראשון תופעות הלוואי שהובילו להגבלת העלאת מינון היו שלשול בדרגה שלוש, שהופיע אצל שש מטופלים, ובחילה בדרגה 3 שהופיעה אצל מטופלת אחת. אף אחת מהמטופלת לא חוותה שלשול בדרגה 4, ולא נצפו תופעות לוואי מדרגה 5 בכלל. תופעות לוואי נוספות בדרגות 3 או 4 כללו בחילות (11%), התייבשות (11%), הפרעות אלקטרוליטים (19%), טרומבוציטופניה (15%), עלייה באנזימי כבד (7%) ותשישות (7%).

החוקרים מצאו כי 12 מתוך 19 מטופלות (63%) שעברו הערכה הדגימו תגובה אובייקטיבית לטיפול. כמו כן, הם מצאו כי התגובה לטיפול הופיעה בכל המינונים של Neratinib. בנקודת הבסיס החוקרים מצאו כי בדיקה של דנ"א חופשי בפלסמה הראתה הגברה של ERBB2י(HER2) אצל 10 מתוך 27 מטופלות. החוקרים זיהו כי בקרב נשים עם הגברה של ERBB2 בדנ"א חופשי בפלסמה, התגובה לטיפול הייתה ממושכת ומשמעותית יותר. כמו כן, שתי נשים עם תגובה מלאה לטיפול הדגימו ביטוי גבוה של HER2 כולל ושל p95HER2 ברקמות שנבדקו בנקודת הבסיס.

החוקרים דיווחו כי לדעתם, המינונים המומלצים למחקר שלב 2 הם T-DM1 במינון של 3.6 מ"ג/ק"ג ו-Neratinib במינון של 160 מ"ג/יום, כאשר התרופות ניתנות יחדיו. בנוסף, החוקרים הסיקו כי מנגנוני עמידות אפשריים לנוגדני HER2 עשויים לערב אובדן של רצפטור ל-HER2 וביטוי מוגבר של p95HER2. המידע שמוצג כאן מספק בסיס לביצוע מחקר שלב 2 במטרה להגדיר טוב יותר את הפעילות של המשטר הטיפול שתואר.

מקור: 

Abraham, J. et al. (2019) Journal of Clinical Oncology 37.

נושאים קשורים:  עמידות לטיפול,  HER2,  נוגדני HER2,  מחקר מינון עולה,  Ado-trastuzumab emtansine,  נרטיניב,  מחקרים,  סרטן שד
תגובות