חדשות

בהר"י מזהירים: חשש לליקויים ברשת "טרם" עד כדי פגיעה במטופלים

ביקורי פתע ברשת לרפואה דחופה חשפו: פרמדיקים מבצעים פעולות שבסמכות רופא בלבד, לאנשי צוות אין רשיונות ותרופות מסוכנות נגישות לכל | מנהל "טרם": "לא תמיד יש לרופא ניסיון יותר מאחות ופרמדיק"

סניף של "טרם" באילת. צילום: רובסון/ שאטרסטוק

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מתריע במכתב שנשלח בשבוע שעבר למנכ"ל משרד הבריאות ולמנהלי ארבע קופות החולים על כך שעולה חשש לליקויים חמורים "עד כדי חשש לפגיעה ונזקים במטופלים" המגיעים לסניפי רשת "טרם" – מוקדי רפואה דחופה הפזורים ביישובים שונים בעיקר בפריפריה. פרופ' חגי הדגיש כי בסניפים אלה מועסקים פרמדיקים ו"עוזרי רופא" שעברו הכשרה מקומית בלבד החורגת מסמכויות "עוזר רופא" על פי חוק, ובין השאר הם מבצעים עבודה בנוהל החייאה שאיננו סביר.

במכתבו מציין פרופ' חגי: "ההסתדרות הרפואית בישראל תומכת במציאת פתרונות להפחתת העומסים הקיימים בחדרי המיון בבתי החולים וביניהם גם בהקמת מוקדים לחדרי מיון קדמיים. עם זאת, אל לנו לאפשר פגיעה ונזק למטופלים.

יו"ר הר"י, פרופ' ציון חגי. "תמונת מצב מדאיגה ומטרידה"

"לצערנו", ממשיך חגי, "נתקלנו באחרונה בתמונת מצב מדאיגה ומטרידה שבה במוקדי 'טרם' מטפלים בחולים כחדר מיון קדמי תוך הפרה וחריגה בוטה, לכאורה, מצד העובדים מסמכויותיהם על פי החוק, עד כדי חשש לכאורה לסכנה ממשית לציבור המטופלים, הטעיה בוטה של המטופלים והפרת זכויותיהם על פי החוק. כל זאת, אף על פי שהנהלת 'טרם' מודעת להבדלים האינהרנטיים שבין אנשי הצוות במרפאותיה".

פרופ' חגי הצביע על דו"חות בקרות-פתע שנערכו על ידי משרד הבריאות בסניפי "טרם", ביניהם במוקדי הלילה בקריית גת ובמודיעין, ובהם נמצאו החריגות: עבדו בהם פרמדיקים ואחיות שחרגו מסמכויותיהם על פי החוק. עוזרי רופא עברו הכשרה מקומית בלבד החורגת מסמכויות "עוזר רופא" על פי חוק. התברר כי בסניפים אלה חסרים נהלים פנימיים. העבודה בנוהל החייאה איננה סבירה, מתאימה לטיפול בשטח אבל לא במרפאה מסודרת, וכן נמצאו בבקרות אלו היעדר נהלים לבדיקת תקינות המכשור והציוד הרפואי ועוד.

"חומרת הדברים הללו", הדגיש פרופ' חגי במכתבו, "עלתה בדיון שהתנהל ב-19 באוקטובר בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב לפני סגנית נשיאת בית הדין השופטת רוית צדיק". זאת, במסגרת הליך התארגנות לעובדי "טרם" בהסתדרות הלאומית. לדיון צורפה הר"י כצד נדרש.

בדיון זה נכח ונחקר בחקירה נגדית מנכ"ל רשת טרם, נתן אפלבאום. "אף על פי שהנהלת 'טרם' מבחינה בין הרופאים לעובדים בהקשרים השונים (שכר, תנאי עבודה ועוד), בפועל עולה כי לא אחת אנשי הצוות פועלים תוך חריגה מסמכויותיהם, וזאת לפי הנחיית ההנהלה", צוין.

למכתבו צירף פרופ' חגי את פרוטוקול הדיון המלא ו"הדברים העולים ממנו מדברים בעד עצמם".

הר"י דורשת ממשרד הבריאות לפעול באופן מיידי וללא דיחוי בסוגיה חמורה זו למניעת פגיעה בציבור המטופלים.

בדיון בבית הדין הוצגו למנהל רשת "טרם" ממצאי דו"חות בקרה לפיהם מתברר שלאנשי הצוות העובדים בהם אין תעודות ורשיונות, תרופות שמוגדרות על פי חוק כסמים מסוכנים אינן נשמרות בכספת וכן שפרמדיקים מבצעים פעולות שהן בסמכות של רופא בלבד.

מנהל "טרם" אמר בדיון (לפי הפרוטוקול) כי מסמך ביקורת שהוצג לפניו חתום על ידי פקידה במשרד הבריאות הרודפת את החברה שנים רבות. "יש הרבה דו"חות והם לא מעניינים אותנו", כך התבטא. כמו כן השיב: "למה שפרמדיק לא יעשה פעולה שבסמכות רופא. אנחנו לא צריכים שכל אחד יהיה רופא שידע את הכל. לא תמיד יש לרופא ניסיון רב יותר מאחות או פרמדיק".

רשת "טרם" מסרה בתגובתה, כפי שמדווח "ידיעות אחרונות" הבוקר (ה'), כי הפעילות בסניפיה בימים שבהם בתי החולים קורסים תחת עומס דווקא מונעת מאות אלפי ביקורים מיותרים בבתי חולים וכי ניתן בסניפים "טיפול מקצועי ויעיל שהוכיח עצמו זה 30 שנה. אנחנו גאים בעבודה המשותפת בטרם, בין הצוות הפרא-רפואי לבין הרופאים המביאה יום-יום להצלת חיי אדם. כל מטופל עובר אצל רופא ומקבל את הטיפול על פי אמות מידה מקצועיות".

נושאים קשורים:  טרם,  רשת "טרם",  מרפאות טרם,  רפואה דחופה,  הר"י,  חדשות,  פרופ' ציון חגי
תגובות
אנונימי/ת
22.11.2019, 09:24

חחח.
מנהל טרם... הצחקת אותי.
ביתי נפלה ונחתכה. כשפניתי לטרם קרית גת וראיתי את איכות המקום והאנשים. אמרתי תודה ונסעתי לבית החולים שלי לטיפול.
כמאמר האישה היפה מרוחק:
אתם יפים מרחוק אבל רחוקים מלהיות יפים...

אנונימי/ת
22.11.2019, 09:26

על פי מספר ביקורים בטרם מודיעין נכחתי כי אין הפרדה בין מקרים דחופים ללא דחופים בהעדר טריאג מקצועי, מעקב רשלני - בדיקות קריטיות נקראו רק לאחר השחרור, אין סדר בניהול החולים. בקיצור בהעדר מרפאות ערב למקרי רפואת משפחה וילדים דחופים ובמצב של חדרי מיון חנוקים בבתי החולים נוצר ערבוב של חדר מיון ורפואה ראשונית לא רציניים ומסוכנים.

אנונימי/ת
22.11.2019, 09:43

גילוי נאות, אני גם אח וגם פראמדיק.
לא ברור מניין מגיעה עזות המצח לתת למי שאינו מורשה בפעולה כלשהי לבצע אותה.
מה הקשר לנסיון?
מרפאת טרם מיועדת למתן טיפולים ראשוניים ולחסוך הגעה למיון ובי''ח במקרים שלא יחייבו אשפוז...מה נסיון של פראמדיק רלוונטי? הרי בתור פראמדיק יש מספר רב של פרוטוקולים שאנו נדרשים לעקוב אחריהם ומתוקף ההגדרה המקצוע הוא מקצוע של ''רחוב'' (גם עם יתרונות רבים) טיפול ראשוני, ייצוב לפי הצורך ופינוי. רוב הפראמדיקים שאני מכיר יוכלו להתנהל בקור רוח ובאופן מסודר ונכון מקצועית מהרבה רופאים, וגם רופאים רבים אומרים זאת שלא לציטוט.
עם זאת, בעשייה של רפואה ראשונית, גם אם מדובר ברפואה דחופה במצבים שאינם מסכני חיים, ראוי שיהיה אמון על ריכוז וניהול הטיפול רופא בעל ידע נרחב ורלוונטי. אגב, אותה תמיהה הייתה עולה אם הייתי שומע על מומחה מתחום רחוק מתחומי הרפואה הדחופה (נניח, פרוקטולוג או רופא עור - מבלי לפגוע במומחים) שתופס מקום כבכיר במלר''ד אפילו אם יש לו נסיון.
לגבי אחות - אותו הכנ''ל.
החריג בעיני שיכולה אחות לעשות במקום כזה במקום רופא הוא מומחית קלינית Nurse Practitioner ברפואה דחופה או רפואה ראשונית, הכשרה אקדמאית שמשכה הכולל הוא סביב 6 שנים. אבל תרגעו, אף אחות מומחית קלינית ברפואה ראשונית לא תסכים לעבוד בשכר הניתן שם ולכן הדיון התיאורטי מיותר.
אז מה עושים?
במקום לשים אחות או פראמדיק מנוסים ככל שיהיו במקום רופא, שים רופא. חושב שהרופא לא מנוסה? -תשלם לרופא מנוסה.

אם צריך להפוך חשמלית טכיאריתמיה לא יציבה או לבצע אינטובציה - קח פראמדיק
אם צריך לקחת סימנים חיוניים, לתת טיפול תרופתי, חבישות או הדרכה לקראת שחרור - קח אחות
אם צריך פעולה שאף אחד משניהם לא הוכשר באופן רשמי לביצועה - קח רופא (שכן הוסמך לפעולה).
מעבר לתוכן התגובה המזלזלת מרגיזה אותי אבל זה, כבר סיפור אחר.
שבת שלום.

אנונימי/ת
22.11.2019, 10:22

האם אתה כפרמדיק יודע לאבחן TEN? SJ? לטפל ב DKA?
לא כל המיון זה החייאות אתה יודע...

אנונימי/ת
22.11.2019, 10:27

בטרם פראמדיקים לוקחים דמים, פותחים ורידים, נותנים תרופות בהוראת רופא (לאחר שעברו קורס מסודר), וחובשים אנשים. למה סטודנט לרפואה יכול לעשות את זה בבית החולים ופראמדיק מנוסה לא יכול לעשות את זה?

בכל אופן, זה לא במקום רופא, זה מעולם לא היה במקום רופא וזה גם לא יהיה לעולם במקום רופא.

זה פשוט במקום האחיות שלא מוכנות לעבוד שם בעבודה קשה ולא מתגמלת כספית. יש פה עניין של יוקרה של האחיות שהן מרגישות שלוקחות להם תפקידים, אבל כולנו יודעים למשל שהאחיות לא לוקחות דמים בבתי החולים, או פותחות וריד (מלבד המיון או אחיות שמגדילות ראש).

אנונימי/ת
22.11.2019, 12:06

פתיחת וריד ועירוי יכול גם חובש. זה לא תורה גדולה.

אנונימי/ת
22.11.2019, 22:45

אני לא. אני יודע את מקומי ובדיוק בשל כך אני מסכים עם הכותב.

אנונימי/ת
22.11.2019, 09:46

האם ה"דאגה" לציבור החולים מטעם הר"י אינה נגועה במאבק פרופסיונלי , לא לאפשר לפרמדיקים לבצע פעולות פשוטות , דבר שעשוי להקל את המצוקה ברופאים ולעתים אף לתת טיפול יעיל וטוב יותר?

אנונימי/ת
22.11.2019, 10:33

לא!

אנונימי/ת
22.11.2019, 09:51

ומה עם תקנים לרופאים ולאחיות?

אנונימי/ת
22.11.2019, 10:34

נתניהו לא הולך ל"טרם" כשהוא מרגיש לא טוב. גם לא ליצמן, כחלון, רגב וכל החבורה

אנונימי/ת
22.11.2019, 10:35

טרם-עושים "שכונה" בשכונה!

אנונימי/ת
22.11.2019, 10:40

מה שמדאיג את הרי שייתכן וניתן להעביר את חלק מהעבודות הפשוטות של רופאים לפרמדיקים
מדובר בשימוש באהילה של הר"י ש"דואג" לכאורה לחולים, לפעילות פרופסיונלית בסיסית ששומרת על חלקת אלוהים הקטנה של הרופאים , כמו וועד נמל אשדוד שנלחם בנמל החדש או וועד חברת חשמל

אנונימי/ת
22.11.2019, 10:46

נשמע כמו מאבק אגו של גילדת הרופאים ללא קשר לטובת המטופלים. המלר"דים בבתי החולים קורסים ובמקום לקדם שירותי דחופה דחופה בקהילה הר"י נאבקת בהם.

אנונימי/ת
22.11.2019, 10:48

אם פותרים בעיות על ידי טלאי זו התוצאה. עכשיו נחכה לקטסטרופה הבאה מאחיות עם סמכויות רופא. אין כאן שום הפתעה. אם לא תפתרנה בעיות העומס והמחסור בתשתיות וכח אדם במערכת הרפואה התוצאה היא קריסה. בעצם כבר קיימת... אחיות-רופאות, רפואה טלפונית, מבדקי אקרדיטציה, מוקדי פאראמדיקים, רפואה מתקדמת לתפארת. מה הר״י עושה בנדון ? אם אין מספיק טייסים נשים במקומם דיילות עם סמכויות טייס.

אנונימי/ת
22.11.2019, 10:52

יש פער מאוד גדול בין הטענות על טרם לבין התמונה הכללית. דמיינו עולם בו אין טרם מי ייתן מענה לכל המטופלים הללו בשעות הערב והלילה? במיונים הקורסים ממילא? במרפאות הסגורות בשעות אחהצ והערב? טרם כארגון פרטי צריך לתת טיפול לאותם מאות או אלפים הממלאים את סניפיו.
גילוי נאות לפני שנים רבות הייתי רופא בטרם (אך יודגש לא בתפקיד ניהולי ) וחלק מההתנהלות שם בהחלט דורשת תיקון ובודאי יש פה ושם תקלות נקודתיות. יחד עם זאת בעולם כלכלי הנע בין דרישת הציבור למתן שירות רפואי זמין לבין רצון הקופות להפחית את הוצאותין ככל שניתן פגשתי מערכת שמנסה לעשות את המיטב בכלים הקיימים. שמחתי לגלות שם שבירור שלוקח מינימום שעתיים במיון סביר בארץ מושג שם ב 30 דקות בלי לדלג על שלבים.
צר לי שמשרד הבריאות והרי מתחבאים מאחורי ארגון פרטי ושולחים בו את חיציו. אם יש להם פתרון שיסגרו את טרם ויתנו בעצמם שירות וטיפול לכל אותם הפונים.

אנונימי/ת
22.11.2019, 13:43

מדוייק, ואני אומר זאת בתור עובד טרם.

אנונימי/ת
22.11.2019, 11:02

קופות החולים אינן מתפקדות והן מיותרות לגמרי - חייבים לפרק אותן ולבטל את קיומן-
ייחסכו תקציבי עתק שרובם נספגים עי' מנהלות אדמיניסטרטיביות/לוגיסטיות מיותרות ולא ליעדים המשוועים לכספים העוסקים ברפואה לשמה : תקנים לרופאים, לכ"א סיעודי וטכנולוגי, לתרופות ,למיטות אישפוז במחלקות ובמכונים ולציוד הדמייתי
חדיש ועדכני , לרובוטים בחדרי הניתוחים ועוד ועוד.

אנונימי/ת
22.11.2019, 12:04

לצערי הרב בגלל מצוקה בבתי חולים ,מיון וכו. זה פותח את האפשרות להקמת אירגונים שונים שכביכול אמורים לתת פיתרון למצוקה בבתי חולים. כעיקרון הרעיון של טרם או מרכזים דומים הוא חיובי אם , וזה אם משמעותי אין פשרה על כח האדם. יש כח אדם מקצועי איכותי ראוי. כאשר כל אחד עובד לפי סמכויותיו. טרם (ידע מהנעשה מאחורי הקלעים ) גידל שליטה כמו זרועות התמנון. עושים מה שהם רוצים בהעדר מישהו שיגביל את הכח שלהם. זה טוב אם מדובר במחברת הייטק ולא באירגון שאמור לתת טיפול רפואי ראוי ומקצועי. לצערי לכל מי שאני מכיר לא אמליץ לבקר בכלל ברשת טרם. כמו כן. חשוב לי לציין שגם בהגעה למיון בבתי חולים שונים אין ערובה שאנשי הצוות שיטפלו במטופל יהיו ראויים ומקצועים. גם בבתי חולים אחיות רופאים מתמחים גם אלו עם רישיון זה לא אומר שהם מקצועיים. ראיתי בחיי המקצועיים הכל מהכל . מה צריך . ? כמו בכל תחום בחיים. מזל :-) מזל ליפול על אנשי מקצועי אירותיים מקצועים ראויים שרואים תמיד תמיד תמיד את טובת המטופל. וזה לצערי קשה למצוא. הכותב האנונימי הינו רופא עם רישיון . לא עובד בארץ כיום.

אנונימי/ת
22.11.2019, 16:02

אגיד את מה שלא פוליטקלי קורקט לומר.
בטר"ם עובדים רופאים שלא הצליחו להתקבל לשום התמחות ולא מצאו עבודה בבי"ח. אין שם בוגרי הדסה/ת"א וכו'. יש שם אנשים שלמדו רפואה בכל מיני חורים בעולם שצריך אטלס כדי למצוא. הם עוברים קורס מקומי של טרם, לתת מענה להרבה מצבים קלים וברורים, אבל לא הרבה מעבר לזה. אם צריך הדבקה של חתך, צילום אצבע עם שבר פשוט וכו' אז טרם זה פתרון מצויין ומהיר לעומת חדר מיון. כל דבר מעבר לזה, עדיף חדר מיון, עם רופא מנוסה ומענה הולם. בבתי החולים אנחנו רואים את הפספוסים שיש בטרם, פשוט מחוסר ידע ומקצועיות, כמצופה מרופא ללא שום התמחות. הבעיה היא, שהאוכלוסיה לא מבינה את ההבדל, וחושבים שכל דבר דחוף, פונים לטרם שזה כמו חדר מיון, כשזה בעצם רחוק מזה. גם הפניות למיון שרופא בקופ"ח נותן, אוטומטית יוצא לטר"מ וזו בושה כי זה בחסות קופות החולים.
ההשוואה בין חדר מיון לבין טר"מ היא בערך כמו השוואה בין מאבטחים של ראש הממשלה, לשומרים בכניסה לקניון שגם כן מוגדרים כ"מאבטחים"....
ותגובת מנכל טרם, מצערת ביותר. ד"ר אפלבאום עליו השלום, שהקים את טר"מ והיה מנהל המחלקה לרפואה דחופה בשערי צדק, ממש לא כיוון לזה כשהקים את טרם.

אנונימי/ת
22.11.2019, 21:24

מעניין, כי בטרם בני ברק עובדים מתמחים של רפואה דחופה של איכילוב, מתמחים באורתופדיה ועיניים, מומחים ברפואה דחופה ופנימית, רופא ילדים, אורתופד.
נכון, יש רופאים צעירים אבל אתה כנראה נמצא בבית חולים שלא קיים בארץ אם אתה חושב שהרופאים במיון לא טועים.

אנונימי/ת
26.11.2019, 23:48

בוא נפתח את זה, בוא נספר למשל מיהם בעלי המבטא הזר שמאיישים כתורנים חלק ניכר ממחלקות האשפוז בישראל בשעות הלילה ומה מספר הרישיון שלהם לעסוק ברפואה בישראל?

יש בטרם בעיות, יש גם בבתי החולים הרבה בעיות. אני לא מכיר שום עבודה שהשוותה ביניהם והגיעה למסקנה שהבעיות בטרם קטנות יותר או ששיעורי הרשלנות הרפואית שם גדולים יותר, ויש לי יסוד סביר להניח שאין הדבר כך.

אנונימי/ת
22.11.2019, 18:14

טרם מעסיקים פרמדיקים. אחיות לא מוכנות לעבוד בשכר נמוך. אז מעסיקים גם סטודנטים לסיעוד וחובשים. זה מדרון חלקלק. טיפול טכני ועבודה לפי פרוטוקולים לא יכולים להחליף חשיבה קלינית של רופא ואחות. איפה הרגולטור?

אנונימי/ת
22.11.2019, 21:25

בשביל לחבוש אצבע צריך להיות אחות? מעניין..

אנונימי/ת
23.11.2019, 16:06

צודק יו"ר הר"י בביקורתו
אשתי לפני מספר חדשים הגיע לטרם בירושלים שזה לא בדיוק פריפריה, לאחר חבלה ברגל. ביקשתי מהרופא שיבצע צילום. הוא סירב והסתפק בזריקה נגד כאבים. לאחר מספר ימים בהדסה גילו בצילום שבר בשוק. הייתי צריך לתבוע אותם.

אנונימי/ת
26.11.2019, 23:51

גם בבתי החולים מסתובבים סטודנטים לסיעוד, סטודנטים לרפואה, "רופאים" משתלמים מהעולם השלישי (כולל מהרשות הפלסטינית) ומבצעים פעולות רבות ללא השגחה.

24.11.2019, 09:15

לא מבין מה האינטרס של פרמדיק כזה לבצע מה שאסור לו ? הרי זה רק מסכן אותו בתביעה משפטית.
אולי צריך להביא יותר למודעות של הפרמדיקים האלה איזה סיכונים הם לוקחים על עצמם במקרה של תביעת רשלנות.

אנונימי/ת
26.11.2019, 23:53

כי לא אסור לו, הוא פועל במסגרת הטריק הידוע שכביכול כל מה שהוא עושה נעשה בהשגחה צמודה של רופא, ואכן בכל רגע נתון יש כמה רופאים בכל סניף של טרם.

כמובן שמי שהמציע את הטריק הזה ועושה בו את השימוש הרב ביותר הם בתי החולים, ומשרד הבריאות מבין את זה ולכן הוא מתקשה לפעול נגד טרם.