חדשות

ב"שערי צדק": אבלציה לתריסריון בחולי סוכרת עשויה לאזן את רמות הסוכר בגוף

הטיפול הניסוי לחולי סוכרת מסוג 2 נעשה באמצעות אנדוסקופיה וצריבה של רירית התריסריון | תוצאות ראשוניות מראות על שיפור באיזון רמות הסוכר

אנדוסקופיה לאבחון וטיפול במעי. צילום אילוסטרציה

טיפול חדשני בחולי סוכרת מסוג 2 באמצעות אנדוסקופיה ואבלציה - צריבה בלייזר - של רירית התריסריון, נמצא בימים אלה בניסוי קליני ב"שערי צדק" בשיתוף עם חברת דיגמא הישראלית.

הטיפול החדש והמחקר שיתלווה לו מיועדים לחולי סוכרת סוג 2 שאינם נוטלים אינסולין ואינם מאוזנים באמצעות הטיפול התרופתי הרגיל.

מטרת הניסוי הקליני להביא לנטרול עצבי החישה בתריסריון ולשינוי באותות העצביים שעוברים בתוך השכבה התת רירית. פעולה זו מסייעת בהפחתת התקשורת עם חומרי ההזנה העוברים בתריסריון ובכך עוזרת לשפר את השליטה של הגוף ברמת הסוכר בדם של המטופל.

המחקר החדש יבחן אפשרות לאזן את רמות הסוכר בדם באמצעות שימוש בתהליכים ופרוצדורות מעולם הגסטרו, זאת לאור מחקרים שונים המראים שניתוחים בריאטריים, ובאופן ספציפי מעקף של החלק המקורב של מערכת העיכול, התריסריון, יכולים לעודד פתרון מתמשך במצב הסוכרתי.

דפנות התריסריון, החלק הראשון של המעי הדק, עשויות שלוש שכבות של רקמה: הפנימית ביותר, הרירית, ממוקמת בדופן הפנימי ונמצאת במגע עם חומרי המזון העוברים דרך חלל המעי. סביב שכבה זו נמצאת השכבה התת רירית שבה עוברים כלי דם ועצבים רבים. השכבה האחרונה היא השרירית ולה תפקיד בהנעת המזון במורד המעי. היא זו שאחראית על כיווץ התריסריון.

הפרוצדורה החדשה שאותה מנסים עתה במכון הגסטרו-אנטרולוגי בבית החולים נעשית באמצעות מכשיר בשם דיאגון (DiaGone) שפותח ב"דיגמא מדיקל". המכשיר מבצע צריבה של עצבים בתת הרירית בדופן התריסריון. ההליך נעשה על ידי אנדוסקופ פשוט - צינור ארוך, צר וגמיש הנמצא בשימוש רגיל בפרוצדורות דומות בבית החולים. דרכו מושחל בלון לצריבת צבירי העצבים הנמצאים בתריסריון וזאת באמצעות קרן לייזר המצויה תחת בקרה.

עד כה בוצעו ב"שערי צדק" שני טיפולים חדשניים כאלה ועוד 18 במקומות אחרים בעולם. התוצאות הראשוניות, מסר בית החולים, מראות על שיפור באיזון רמות הסוכר של המטופלים שעברו את הטיפול.

מנהל המערך הגסטרו-כירורגי ב"שערי צדק", פרופ' ערן גולדין: "בניסוי ובמחקר שיתלווה לו משולבות דיסציפלינות מעולם הגסטרו ומתחום הטיפול בסוכרת. יש כיום מידע רב על התהליכים הפנימיים המתרחשים בגוף והיכולת לסנכרן את שיטות הטיפול השונות מביאה לפיתוח טיפולים חדשים שעשויים להביא בשורה משמעותית לחולי סוכרת".

נושאים קשורים:  פרופ' ערן גולדין,  בית החולים שערי צדק,  איזון סוכרת,  אבלציה,  תריסריון,  גסטרו
תגובות